Gå til innhold

Windows sier jeg har brukt mer plass enn jeg har!

Anbefalte innlegg

Jeg har en C: disk på 10 gig til windows. Det står at jeg har brukt 7 gig på den, men når jeg trykker ctrl-a inne på disken så har jeg bare brukt 3,67 gb!? :S Hva skal jeg stole på? Og hvorfor fyller den seg opp så sykt fort hvis det at det bare er 3 gb ledig stemmer??

Sykt... :p

Takker for svar!

Endret av Flakkman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om pagefile tar mye plass.

Jeg bruker dette programmet for å finne ut hvilke av mine foldere/filer som tar all plassen.

Som oftest er det: Papirkurven, pagefile, Temporary Internet folders (på hver bruker hvis du har flere, de har ikke felles) og Temp-mapper (på hver bruker, disse er heller ikke felles).

Søk i Windows hjelpe-verktøy for å finne ut hvordan du endre størrelse på pagefile.

Lenke til kommentar
Skal vi se... Det var et-eller-annet med at når windows teller opp filer og så kommer til en korrupt fil eller en feil av noe slag (husker ikke helt detaljene her nå), så stopper tellinga opp. Fikk litt hakeslepp når jeg hørte om det sjøl...

Den skjønte jeg ikke...

Lenke til kommentar

Ok, nå sletta jeg alle systemgjenopprettingspunktene unntatt det siste, og da forsvant hele System Volume Information greia og jeg fikk 1,5gb mer ledig, så jeg regner med det var den :p Men jeg synes likevel det virker litt mye at Windows fortsatt bruker over 5GB av plassen på disken da :S

Lenke til kommentar

Bruk programmet jeg anbefalte og gå gjennom documents&settings-mappene.

Programmet uthever mappen som stjeler mest plass i hver mappe, samt at man kan sortere dem etter størrelse. Det er utrolig hvor mye rusk som havner i diverse tempmapper i Documents & Settings, så en gjennomgang der hjelper.

Selv så fant jeg mange tempfiler der som av en eller annen grunn ikke er blitt slettet etter install av programmer/spill. Frigjorde ca 5 GB hos meg.

Et tips for å unngår å slette filer som faktisk er i bruk/trengs i blant er å sortere filene/mappene i en folder etter dato de ble sist endret/åpnet. Slett kun dem som er over en uke gamle, slik at du ikke får et ustabilt system. Gjør den samme prosedyren en gang til om en uke, og slett på nytt filer som ikke er blitt endret/åpnet på en uke, da bør du sitte igjen med et system som er så oppryddet som du får det.

Kjør så defrag, og det meste bør gå bedre...

Lenke til kommentar
Skal vi se... Det var et-eller-annet med at når windows teller opp filer og så kommer til en korrupt fil eller en feil av noe slag (husker ikke helt detaljene her nå), så stopper tellinga opp. Fikk litt hakeslepp når jeg hørte om det sjøl...

Den skjønte jeg ikke...

Prøver igjen :)

La oss ta utgangspunkt i trådstarters opplegg hvor 7GB er i bruk på c:, men om han velger alle kataloger og filer og sjekke de, får han bare 3,67GB. Om Windows da støter på en korrupt fil eller feil av noe slag ved 3,67GB opptelt vil det stoppe opptellinga der og rapportere om mindre brukt plass enn det som er faktisk. Desverre husker jeg ikke hvor jeg har dette fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...