Gå til innhold

Kjøleproblem/Ustabil Intel Pentium 3.2

Mr_M

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig bygget meg en ny maskin med følgende spekk:

- Abit IC7-Max3

- Intel P4 3.2 GHz Boxed PC800

- TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB (dual) *2

- Sapphire Radeon 9800XT

- Chieftech DX-01B-D-U (360W PSU)

Problemet er som følger:

- Starter maskinen, kjører Abit EQ for å lese av temp. og rpm på vifter. Jeg har skrudd av funksjonalitet som reduserer viftehastighet. Tempen starter på 44 grader, går sakte opp (15min) til 48 grader og holder seg der ved idle.

- Dersom skjermspareren går på (ikke rare loaden) så går tempen +3 med det samme, og deretter +1 hvert 5.sekund til den når 61,5 grader (hvor jeg har lagt til alarm). Jeg har ikke prøvd å la den gå så mye lenger, men det er indikasjoner på at den fortsetter med 0,5 hver 30.sekund etter dette.

- Stopper jeg skjermspareren, så synker tempen med 4 grader med det samme og går deretter gradvis ned til den når 48 grader igjen.

Har prøvd følgende:

- Rengjort kjøleenhet og cpu med aceton (apoteket var for overlegne når jeg spurte om de hadde isopropyl alkohol. De hadde det, men solgte det ikke :hmm: ). Fulgt instruksjonen til Artic Silver 5 til punkt og prikke for hvordan bruke Artic Silver. Temperaturene ble da som beskrevet ovenfor. Før jeg brukte Artic Silver var tempen +3 ved idle og load.

Jeg har sjekket følgende sider for informasjon:

- Intel support og produktinformasjon sider

- Letet _lenge_ i hardware forumet etter andre med samme problem.

Øvrig temperatur info:

Romtemperatur: 25

Kabinett: 30 (har tatt av ene sidedøren)

PSU: 35.5

Vifte RPM:

CPU: 2721

NB: 4821

OTES: 4821

Slik jeg har forstått det så er 45 grader akseptabel temp å ligge på, men jeg trodde ikke Intel sine CPUer skulle ta slik av?

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ustabil i topic, og at den blir varm i posten - krasjer maskina eller er det bare at tempraturen stiger noe voldsomt som er problemet?

Du er og helt sikker på at konktakten mellom kjøleribbe og CPU/IHS er "bra"? Når temp'n skvetter i været av ingenting så vil en typisk feil være dårlig kontakt/varmeoverføring.

Antar du kjører siste BIOS (har hørt om forskjellige målefeil på IC7-serien tidligere, har IC7-G selv).

Lenke til kommentar

Dollar:

Hmm, kanskje litt dårlig topic allikevel, prøvde å være så flink som mulig ved første innlegg mitt ;)

Maskinen krasjer ikke nei. Det er mer jeg som er bekymret over at tempen øker så mye for en så liten operasjon. BIOS er oppdatert til versjon 14 (24/02/2004), som var den nyeste versjonen når jeg satte maskinen sammen for noen dager siden.

Jeg hadde også mistanke til at det var dårlig kontakt mellom kjøleribbe og CPU, kjøpte derfor Artic Silver 5 for å prøve å eliminiere den problemstillingen. Det hjalp som sagt med 3 grader.

Kanskje jeg burde kjørt en ny omgang med Artic Silver. Jeg tok aldri opp kjøleribben for å se om pastaen lå fint. Var redd det ville skape luftbobler e.l.

Lenke til kommentar

Nja, luften finner veien ut så du kan trygt løfte av ribba for å inspisere, du har tatt av den "matta" som lå under heatsink før du la på AS5? Du har tatt på 'minst mulig' AS5?

Jeg bruker stort sett Sisoft Sandra til å avlese tempen på min, det funker ganske greit men være og klar over at ikke alle måleprogrammer nødvendigvis sier det samme. Har ikke selv testet det du bruker.

Uansett, blir ikke maskien ustabil så er jeg ikke sikker på hvor mye vekt jeg ville legge på varme (som noe problem), du kan jo og legge en finger på ribba etter en halvtimes spilling for å kjenne om den kjennes ut til å være tilnærmet så varm som programmet sier.

Lenke til kommentar

Du kan gjerne bruke flere avlesningsprogrammer med hensyn til temperatur:

- AIDA32

- Motherboard Monitor

- SiSoft Sandra

Ellers kan du nok sette alarmen og "power-off-funksjonen" til 70-75 grader uten at CPU tar skade av det. Kjør Prime95 (stress-test) og avles temperaturene kontinuerlig. Kjenner ikke til hvor varme P4 3.2 GHz prosessorne pleier å være. Er det forresten Prescott-kjerne du har?

Lenke til kommentar

Dollar:

Den "matta" som var på fra før fjernet jeg med aceton ja. Så den skal det ikke være rester av. I følge bruksanvisningen til AS5 så skulle jeg bruke en liten klump med pasta på størrelse med et langkornet, ukokt riskorn. Etter å ha lest en del i forumet her så jeg også flere advarsler om å bruke for mye pasta (pga luft etc).

Har også installert Sisoft Sandra. Ser ut til å være et ganske avansert verktøy med mange muligheter. Får prøve meg litt frem med det også.

stian-hg:

Jeg har satt alarmen til 70 nå, får sette meg ned og spille litt og sjekke hvordan det går.

Skal installere Prime95 og kjøre stresstest slik du anbefaler. Se hva resultatet blir.

Takk for kjemperask og god hjelp begge to.

stian-hg:

ah, glemte spm angående prescott. Jeg har sjekket eska og informasjonen som fulgte med prosessoren, men ser ikke at det er spesifisert noen plass. Jeg antar at det ikke er noen prescott da...

Endret av Mr_M
Lenke til kommentar

Btw: Isopropyl alkohol (Blå isopropanol) får du på bensinstasjoner og sånne maling-butikker.

Noen HK viser rett og slett bare høy temperatur. Jeg tror jeg har et slikt. Jeg har 53C idle-temp og 79C max-temp. Maskinen er DØNN stabil og har vært det helt siden jeg fikk den. (1,5 år)

Edit: Når maskinen har jobbet en del og du synes temperaturen er høy, så tar du og kjenner på CPU-ribba om den faktisk er varm.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
har sjekket eska og informasjonen som fulgte med prosessoren, men ser ikke at det er spesifisert noen plass. Jeg antar at det ikke er noen prescott da...

Forskjellen er først og fremst at Prescott har 1024 kb cache, mens Northwood har 512 kb. I tillegg er Prescott utrolig varme av natur :)

Lenke til kommentar
Uansett, blir ikke maskien ustabil så er jeg ikke sikker på hvor mye vekt jeg ville legge på varme (som noe problem), du kan jo og legge en finger på ribba etter en halvtimes spilling for å kjenne om den kjennes ut til å være tilnærmet så varm som programmet sier.

Finger på ribbe er et godt triks ja :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...