ilex Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Quote: On 2002-04-02 23:40, Nor_Beret skrev:du må kjøpe pakken der det KUN står half-life tror jeg.... er bilde av en stor rødgul H med en runding rundt tror jeg.. neh, det er ingen h, det er symbolet for lambda, som står for halflife, eller halveringstid på norsk. en halveringstid er tiden det tar for et radioaktivt element (uran til ex.) å miste halvparten av de radioaktive kjernene. dvs. dette er en verdi vi bruker for å beskrive hvor lang tid det tar før noe slutter å være radioaktivt. kunne skrevet mye mer, men det blir så mye svada.. =)) nå mente jeg ikke å bli belærende her eller.no, men når jeg først gikk inn for å fortelle litt, så syntes jeg at jeg burde forklare 'litt' nærmere... Lenke til kommentar
El_PoLLa Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 oi, jeg som trodde hl betydde halvt liv :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. april 2002 Del Skrevet 17. april 2002 Quote: On 2002-04-16 18:29, ilex skrev:neh, det er ingen h, det er symbolet for lambda, som står for halflife, eller halveringstid på norsk. en halveringstid er tiden det tar for et radioaktivt element (uran til ex.) å miste halvparten av de radioaktive kjernene. dvs. dette er en verdi vi bruker for å beskrive hvor lang tid det tar før noe slutter å være radioaktivt. kunne skrevet mye mer, men det blir så mye svada.. =)) Lambda (som er L i det greske alfabetet) står ikke for halflife, men lambda betyr wavelength eller bølgelengde på norsk. Bølgelengden er avstanden fra et punkt i en bølge til det neste punktet som svinger i samme fase. Half life er som du sier halveringstid. Quote: nå mente jeg ikke å bli belærende her eller.no, men når jeg først gikk inn for å fortelle litt, så syntes jeg at jeg burde forklare 'litt' nærmere... Det var det jeg også tenkte =) Basic 2FY stoff dette her :wink: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-04-17 15:57 ] Lenke til kommentar
ilex Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 joda, lambda brukes om halveringstid, og som du sier, basic 2FY Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Quote: On 2002-04-19 12:15, ilex skrev:joda, lambda brukes om halveringstid, og som du sier, basic 2FY Hvor får du det fra? Lambda står på ingen måte for Halflife som du sier. Det betyr wavelength! http://www.physics.gmu.edu/classinfo/astr1...es/rad_emwv.htm Se på avsnittet "Properties of Photons" der står det Quote: and, lambda = wavelength Hvis du vil kan jeg sikkert bla opp en URL med bedre beskrivelse, men en .edu site burde holde inntil du klarer å bla opp en eneste URL som påstår det samme som du nemlig at "lambda, som står for halflife" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå