Gå til innhold

Sammenslåing av partisjoner

Anbefalte innlegg

Jeg har en 80 gbyte hardisk som systemdisk men har også gått til innkjøp av en 120 gbyte s-ata harddisk. Denne har jeg delt opp i 3 partisjoner. En på ca 50 gbyte, en på ca 17 og en til på ca 50. Disse har jeg nå fylt nesten til randen med film og spill. Har både innstallerte programmer på partisjonene og filmer og lignende.

Kan jeg slå sammen disse tre partisjonene slik at alt ligger på en partisjon uten at innstallerte programer og spill slutter å fungere?

Eventuelt, hvilket program er nyttig å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snarveiene til spill og programmer som lå på de andre partisjonene vil ikke virke. Dersom du før hadde delt hardisken i C, D og E med CD-rom som F og G så vil du etter sammenslåing ha kun en C drive og cdromene vil bli D og E. Et spill som du før hadde installert på E er nå på C mens snarveien fortsatt peker på E som er 1 av CD-rom. Da vil du få en feilmelding.

Lenke til kommentar
Jeg har alle innstallerte programmer og spill på den ene av partisjonene. Burde det ikke gå ann å slå sammen alle til den partisjonen. Da ville jo snarveiene virke fremdeles. Eller hva?

Jo, det funker absolutt. Om du har windows 2000 eller XP, da. Disse bevarer partisjonsbokstaven selv om en partisjon med "tidligere" bokstav skulle bli fjernet. I windows 9x og ME må partisjonsbokstavene alltid være i riktig rekkefølge slik at hvis du har a, c, d,e,f,g og fjerner e og f så får du a, c, d,e der e er g partisjonen som ble omdøpt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...