aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 hei. jeg var på lan i påsken. da marsinen hadde gått inn i "sovemodus", trykket jeg på start knappen. etter dette har den ikke startet. den er helt død. det er ingen respons på power button. jeg vet at: -hovedkortet har strøm --poweret funker -rammen gjør ikke utslag --har testet med annen ram. jeg lurer på: -hva kan være grunnen til at den ikke boot'er? --er prossesoren brent? eller er det andre komponenter som må være til stede for at marskinen skal i det hele tatt starte. i og med at jeg ikke får noe som helst respons på start knappen, det er ingen ting på skjermen, det er ingen disker som starter, ingen vifter som starter. det er et asus a7v133 og en athlon 1,4 ghz med 133mhz 256 ram brikke. jeg vil ha tips eller bekreftninger på om det kan være prossesor eller noe annet som kan være problemet? håper på svar mvh aslak Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Hvordan kan du være sikker på at poweret virker ? At hverken disker eller noe annet starter når du trykker på power knappen, høres jo umiddelbart ut som at PSU'en din har gått føyken. Hvis du åpner kassa og går gjennom alle ledningene (både strøm og tilkoblingskabler), og sjekker at de sitter skikkelig, hvis det fremdeles ikke er liv i den, ville jeg trodd at poweret er dødt. Det kan jo også være noe i veien med selve power knappen. Bare å følge ledningene ned til hovedkortet, og koble om slik at du kan bruke en annen knapp for å sjekke dette (reset knappen). Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 du tenker riktig. men det er et power lys som kommer på når stømen er på så derfor vet jeg at jeg har strøm på hovedkortet. der er også slik at alle viftene tar en runde i det jeg setter på strømmen. jeg tror og så at det kan være selve kanppen. jeg skal prøve med reset kanppen. det er samme system eller? takk for svar Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Jeg også har dette problemet med at den virker tilsynelatende død ut av og til! Det jeg gjør for å få den i gang igjen er at jeg bruker av/på bryteren for power supplyen! Prøv dette om du har en! Den er nok lokalisert på baksiden kassen din! Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 Du tenker i riktige baner. men jeg har et power lys på selve hk og det lyser når strømmen er i. jeg skal prøve å starte med reset knappen. er du sikker på at det vil fungere? takk for svar -denne kom to ganger ikke bry dere om den- [ Denne Melding var redigert av: aslak_joh på 2002-04-02 22:41 ] Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 jeg har prøvd psu knappen, det funker ikke med det er heldigvis ikke psu en det er noe feil med. Lenke til kommentar
antiloop Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Nesten ingen har jo samme maskin så om det som fungerer hos meg vil virke hos deg er jo nesten umulig forutsi! men du ønsket jo tips så!!? Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 alle tips tas i mot med "åpene armer" det er bare at det reseter sikringen som sitter i psu, og det er ikke probet takk for svar. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Har du prøvd med et annet hovedkort? Det høres jo ut som om du har prøvd omtrent alt annet i alle fall. Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 nope men det er ikke flust med hovedkort som støtter dette. kan der være prossesoren? jeg kan teste med en annen prossesor, hvis det er tenkelig. det er bare det at den ikke responderer på noe som helst. takk Lenke til kommentar
The 5 element Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Eg hadde eit lignande problem ein gong. Maskina starta ikkje, viftene tok ein liten spinn når eg sette i støpselet. Trudde det var PSU og bytta den uten at det hjalp. Til slutt kom eg fram til at eg måtte koble fra disket stasjonen, både power og flatkabel. Då starta maksina, så eg satt inn ny disket stasjon og siden har den fungert knirkefritt. Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 takk takk takk dette høres låvende ut. jeg skal prøve det. dette er forum på sit beste. takk Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 vel etter første test funker ikke noe mer. fortsetter, det var ikke noe mer du prøvde da du gjorde dette. Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Det kan også være hdd`er og kablene på de også. Sjekk også cdrom`ene og kablene dems. Kan være en disk som har røket, og den gjør at pc ikke booter... Lenke til kommentar
aslak_joh Skrevet 2. april 2002 Forfatter Del Skrevet 2. april 2002 gjelder det også hvis man ikke får noen respons i det hele tatt. er det noen som kan sjekk rekke følge på hva den sjekker i det den starter til bios er i gang. det pleier å følge et mønster men jeg kan det ikke. Lenke til kommentar
dale Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Hva med å nappe ut absolutt alt du ikke trenger for å få liv i pc'en? bare for å få opp ett bilde på skjermen, napp ut alt av IDE, la kun det helt nødvendige stå i. Jeg er ingen spesialist men jeg ville prøvd det hvis jeg var deg :smile: Lenke til kommentar
Lego Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Ser ut som poweret ditt er gåent dessverre. Det at de lyser på hk`et ditt viser bare at kortet står i standby på 5v, 12 volten kan fremdeles være gåen. Test poweret ditt ved å koble fra hkèt og tjuvstart det ved å kortslutte grønn+ svart ledning. Du har tre svarte + en grønn på den ene siden av atx kontakten din(samme hvilken av de svarte du bruker)og kortslutt denne med den grønne. Sviver diskene+viftene da, så virker poweret ditt. Hvis ikke har det tatt kvelden. Om de ikke skulle starte kan det være at sikringen er gåen, åpne powersupplyet i dette tilfellet og bytt...deretter prøv igjen. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Det kan vel ikke være reset-knappen som har hengt seg opp, eller noe? Du kan prøve å nappe ut reset-ledningen fra moboet, kansje det virker da. Forøvrig, med mitt hovedkort (abit kt7) spinner psu-vifta opp med tomt hovedkort (også uten cpu og ram), dersom startknappen trykkes. Har du prøvd å slette cmos? mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. april 2002 Del Skrevet 2. april 2002 Så vidt jeg har forstått, så er det ingen ting som skjer når du trykker på "power knappen" i fronten av PC'en? i såfall, sjekk at powerknappen er koblet til hovedkortet! kan være den er løsnet eller noe når du har på flyttet på PC'en din. det er en liten ledning, rød og svart tror jeg. det pleier å stå i manualen til hovedkortet hvor og hvordan den skal stå. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 3. april 2002 Del Skrevet 3. april 2002 du kan prøve å trekke ut av strømmen til hovedkortet. Det hjalp for meg en gang...du kan også prøve å resette biosen til hovedkortet. Har en gang opplevd at PC-en ikke ville starte..da jeg koblet fra strømmen til min gamle brenner funket alt...koblet til strømmen og ingenting funket...det ble ny brenner på meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå