Gå til innhold

levetid:dvd vs cd

Anbefalte innlegg

leste i et pc blad at dvd plater hadde mindre levetid enn cd'er fordi på dvd lå dataene tettere sammen. og da lurer jeg på, hvis en cd har en levetid på 1-2 år, hvor lenge er levetiden på dvd'en da?med levetid så mener jeg at dvd plata blir behandla bra og ikke noe riper og sånt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som insider sa. Hvis du tar vare på cdplatene så kan du de leve lenge.

Har noen cder som er 10 år gamle og som funker fortsatt.

Det samme gjelder også dvd platene. Prøv å ta vare på dem bare.

Endret av obos
Lenke til kommentar

Kanskje unødvendig å nevne men: Kvaliteten (merket) på platene har vanvittig mye å si! Jeg har CDR-plater som har blitt ødelagt etter noen uker bare av å ligge i cover i et tørt og fint skap. Jeg har også noen 7 år gamle gull-CDR-plater (Pioneer) som har blitt brukt mye, og lånt ut til folk i hytt&gevær. Disse gull-platene er fremdeles som nye. Bruker de når jeg skal teste CDROM-er og jeg får full fart på de uansett.

Lenke til kommentar
Kanskje unødvendig å nevne men: Kvaliteten (merket) på platene har vanvittig mye å si! Jeg har CDR-plater som har blitt ødelagt etter noen uker bare av å ligge i cover i et tørt og fint skap. Jeg har også noen 7 år gamle gull-CDR-plater (Pioneer) som har blitt brukt mye, og lånt ut til folk i hytt&gevær. Disse gull-platene er fremdeles som nye. Bruker de når jeg skal teste CDROM-er og jeg får full fart på de uansett.

Kunne ikke vært mer enig!

Har noen eldgamle Kodak GOLD 74minutters plater og disse virker perfekt enda! Disse er så gamle at de ikke er meket med hastighets-sertifisering en gang :p

Tipper det er 1x eller 2x plater.

Har også noen Taiyo Yuden som er relativt gamle (1997/98) og disse også virker perfekt, samme med pioneer platene jeg har. Har også noen meget gamle Magadata plater laget av prodisc som enda funker helt konge.

Men verbatim har skuffet meg :( De fleste gamle jeg har hatt har dødd i form av at toppen (med belegget som er brent) har løsnet og falt av i små biter.............. Samme kan sies om CMC Magnetics plater, samt en del billigplater som Gigastorage, Xcitek osv som jeg kjøpte rundte samme tidspunktet (97/98).

Lenke til kommentar
Har noen eldgamle Kodak GOLD 74minutters plater og disse virker perfekt enda! Disse er så gamle at de ikke er meket med hastighets-sertifisering en gang :p

Men verbatim har skuffet meg :( De fleste gamle jeg har hatt har dødd i form av at toppen (med belegget som er brent) har løsnet og falt av i små biter.............. Samme kan sies om CMC Magnetics plater, samt en del billigplater som Gigastorage, Xcitek osv som jeg kjøpte rundte samme tidspunktet (97/98).

Tør driste meg til å si det var en tragedie at Kodak sluttet med CD-R produksjon. Har skjønt i ettertid at jeg burde hamstra plater for ett par år siden...

Men verbatim har skuffet meg :( De fleste gamle jeg har hatt har dødd i form av at toppen (med belegget som er brent)

Hvem produserte disse platene for Verbatim?

Per dags dato så "stoler" jeg på Verbatim DataLifePlus, både CD-R og DVD-+R. Liker selvsagt å få de batchene som er laget av TY, men det er noen ganger rent sjansespill. Bare Datalife (uten pluss) er like dårlige som alle andre billige plater, kjøpte 100 stk. CD-R på Elkjøå og det var CMC :-(

Lenke til kommentar

Kodak garanterte jo over 100 år for Gold og Ultima. Mange som savner disse platene ja.

Kodaks plater ble produsert av Mitsui som også har kuttet ut CD-produksjonen. Jeg vet ikke om hvordan kvaliteten på platene fra Mam-a som har overtatt for Mitsui er, men Mitsui garanterte 200 års levetid for GOLD og 100 år for SG (sølv).

I gamle dager garanterte Verbatim 100 år for Metal-AZO platene (DataLife Plus), men dette er må fjernet fra web-sidene deres så det gjelder nok ikke for de nye Super-AZO platene som IMHO er av mye dårligere kvalitet.

Når det gjelder DVD venter jeg ennå på svar, jeg har aldri sett noen antydninger om levetid. Men jeg har lagt merke til at etiketten er støt inn i plasten på alle blanke plater jeg har sett, dette vil ihvertfall gjøre dem mer litt mer slitesterke enn cd-plater. Svært ofte var det riper i etiketten som ødela cd-plater.

Lenke til kommentar

Noen kommentarer:

Kodak produserte platene sine selv på egne fabrikker i Mexico og Irland. De ble ikke produset av Mitsui!

Ja det er synd at de stoppet produksjonen. Men det er forståelig - platene deres var dyrere å produsere = høyere utsalgspris. Synd og si det - men folk flest driter i kvalitet og ser kun på pris......

Har vel 200 Kodak CD-R ultima 12x 74/80min igjen, samt nesten 100 Kodak Gold 8x 74min + ca 80stk Mitsui GOLD 8x 74min...... Alle disse platene har en suveren kvalitet også når de er brent på nyere brennere, så lenge man ikke brenner dem på mer enn 24x.

Verbatim platene mine som har "dødd" har alle vært DataLifePlus AZO plater av den gamle typen med Lilla/mørk blå bakside. Produsert av Mitsubishi selv.

Ja DVDR/RW platene tåler mye mer riper på oppsiden enn CD-R/RW plater - som er bra. Selv tror jeg en god DVDR/RW-Plate vil holde ca like lenge som en god CD-R/RW plate.

Lenke til kommentar

Stemmer nok at Kodak produserte dem selv. Tror forbindelsen til Mitsui var at de lisensierte teknologien fra Mitsui. Det er ikke så vanskelig å forstå at de begge har trukket seg ut av dette markedet så tøff som konkurransen er nå for tiden.

Alle som savner Kodak bør vel bunkre opp med Plextor's Taiyo Yuden produserte cd-r plater før de også forsvinner fra markedet.

Lenke til kommentar
Stemmer nok at Kodak produserte dem selv. Tror forbindelsen til Mitsui var at de lisensierte teknologien fra Mitsui. Det er ikke så vanskelig å forstå at de begge har trukket seg ut av dette markedet så tøff som konkurransen er nå for tiden.

Alle som savner Kodak bør vel bunkre opp med Plextor's Taiyo Yuden produserte cd-r plater før de også forsvinner fra markedet.

Har et lass (450 plater tror jeg) TY plater her..... 48x Plextor CD-R i spindel.

Det er disse jeg bruker til daglig nå.

Lenke til kommentar

Er det noe hold i dette at Plextor/TY skal forsvinne, eller er det bare 'vi-må-lære-siden-vi-ikke-bunkret-Kodak' og passe på før dem evt. pakker sammen? ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...