joe45 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Etter gradvis å ha gått fra å bruke tabeller til å bli "tabellfri" ved hjelp CSS, må noen fortelle meg om hva jeg nå bør dytte inn i min halvgamle hjerne. Er det XHTML i stedet for HTML? Er det ikke slik at XHTML "bare" tvinger deg til å skrive en renere kode? På meg virker det som at XHTML er et møst hvis du skal bruke XML, men skriver du rene koder så er HTML like bra som XHTML, eller ikke..... Lenke til kommentar
joe45 Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Spørsmålet var om jeg bør lære meg XHTML Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Spørsmålet var om jeg bør lære meg XHTML Bruk XHTML om du er 100% sikker på at du kan det, og får det til. Og bruk i så fall XHTML 1.0 istede for 1.1. Men det er ikkje et must liksom, HTML 4.01 strict holder det Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 XHTML er vel ikke noe poeng med mindre man faktisk har BRUK for XML? Lenke til kommentar
joe45 Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Takk. Det var vel det jeg trodde. Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Saken med XHTML (...eller HTML v.5 som jeg kaller det) er at "alt" skal defineres i Stilark/CSS. Alt fra align, font, float etc... Lenke til kommentar
[Jante] Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Saken med XHTML (...eller HTML v.5 som jeg kaller det) er at "alt" skal defineres i Stilark/CSS. Alt fra align, font, float etc... Pent og ryddig med andre ord. Men det er ingenting i veien for å gjøre slik i HTML 4.01. Er selv en XHTML 1.1 mann. Lærte XHTML på en halvtime, og har aldri sett meg tilbake. Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Nei, det er ingenting i veien å gjøre det i "vanlig" HTML også. Noe av det viktigste i XHTML er at alt skal ha en END TAG slik som <br /> og ikke <br> i HTML 4.01 for å sette inn ett linjeskift. Lenke til kommentar
pekle Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Men tenk gjerne på dette: http://www.hixie.ch/advocacy/xhtml Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Personlig kan jeg ikke fordra å skrive HTML lenger. Synen XHTML er mye bedre å skrive (sikkert bare meg og Jante ). Men nytteverdien av XHTML ligger kun i pen markup for vanlige hjemmesider. Det er først i applikasjoner XHTML gjør seg gjeldende. Men jeg gleder meg ril å høre Arves begrunnelse for valg av 1.0 og ikke 1.1 Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 enden: xhtml 1.0 kan sendes som text/html, noe xhtml 1.1 egentlig ikke kan. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Jeg må si at jeg liker XHTML mye bedre enn vanlig HTML... Satyrium: Er ikke det enda en feil i IE som står bak?? Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Zethyr: Problemet er at IE ikke klarer å tolke dokument sendt som application/xhtml+xml, for å få sidene til å funke i alle nettlesere, må vi ty til serverside scripting for å bestemme hvilke nettlesere som får hvilken dokumenttype. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 ... hvis mannen på gata hadde skjønt hvordan han kodet sin egen web-side og hva som gir god ytelse/pris hadde bill.gates sittet på gata og spurt om penger til mat... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) ... hvis mannen på gata hadde skjønt hvordan han kodet sin egen web-side og hva som gir god ytelse/pris hadde bill.gates sittet på gata og spurt om penger til mat... Eller kanskje litt "narkotika"? Endret 18. april 2004 av NMI on XTC Lenke til kommentar
no_remorse Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Spørsmålet var om jeg bør lære meg XHTML Bruk XHTML om du er 100% sikker på at du kan det, og får det til. Og bruk i så fall XHTML 1.0 istede for 1.1. Men det er ikkje et must liksom, HTML 4.01 strict holder det HTML 4.0 er mongo og ulogisk XHTML er tingen! Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 no_remorse: Dette er helt feil. Du har omtrent samme semantikk i html som i xhtml. Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) i prinsippet kan du kode HTML 4.0 på samme måte som XHTML 1.0 Det er bare at HTML 4.0 har en del elementer som ikke finnes i XHTML. De få gangene jeg koder HTML så koder jeg etter semantikken til XHTML Endret 18. april 2004 av enden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå