Gå til innhold

HTML- CSS - også blir det.....

Anbefalte innlegg

Etter gradvis å ha gått fra å bruke tabeller til å bli "tabellfri" ved hjelp CSS, må noen fortelle meg om hva jeg nå bør dytte inn i min halvgamle hjerne.

Er det XHTML i stedet for HTML? Er det ikke slik at XHTML "bare" tvinger deg til å skrive en renere kode? På meg virker det som at XHTML er et møst hvis du skal bruke XML, men skriver du rene koder så er HTML like bra som XHTML, eller ikke.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Saken med XHTML (...eller HTML v.5 som jeg kaller det) er at "alt" skal defineres i Stilark/CSS. Alt fra align, font, float etc...

Pent og ryddig med andre ord. Men det er ingenting i veien for å gjøre slik i HTML 4.01.

Er selv en XHTML 1.1 mann. Lærte XHTML på en halvtime, og har aldri sett meg tilbake. :blush:

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke fordra å skrive HTML lenger. Synen XHTML er mye bedre å skrive (sikkert bare meg og Jante :) ).

Men nytteverdien av XHTML ligger kun i pen markup for vanlige hjemmesider. Det er først i applikasjoner XHTML gjør seg gjeldende.

Men jeg gleder meg ril å høre Arves begrunnelse for valg av 1.0 og ikke 1.1

Lenke til kommentar
Spørsmålet var om jeg bør lære meg XHTML

Bruk XHTML om du er 100% sikker på at du kan det, og får det til. Og bruk i så fall XHTML 1.0 istede for 1.1.

Men det er ikkje et must liksom, HTML 4.01 strict holder det ;)

HTML 4.0 er mongo og ulogisk

XHTML er tingen! :thumbs:

Lenke til kommentar

i prinsippet kan du kode HTML 4.0 på samme måte som XHTML 1.0 Det er bare at HTML 4.0 har en del elementer som ikke finnes i XHTML. De få gangene jeg koder HTML så koder jeg etter semantikken til XHTML

Endret av enden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...