Gå til innhold

CD sprakk i spilleren!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shit happens.....

Samme skjedde meg ... satt og spillte Baldurs Gate,var på cd nr.5 da det plutselig begynte å låte rart i fra cd drevet. Begynte plutselig bare å spinne no jæ%/¤#.

Så,PANG.. Expløud....hehe....

Var en eller annen Philips CD/RW spiller,husker ikke modellnummeret.

Fikk alldrig fullført BG........ litt kjiipt etter ca.40 timers spilling....

Lenke til kommentar

hehe... jeg har en ekstern plextor 24/10/40 brenner..

dreiv å innstalerte sof. brennern står jo åppå kabinettet så det durer litt når den kjører på topp fart, fløtta brennern forsiktig ned på skrivebordet og i det brenneren traff skrivebordet hørtes den ut som en blanding av en drill og et tannlege bor som startes... alt funka fint etter på bortsett fra at brenne hastigheten senkes fra 24 til 20x og en del riper i cd'en.. hehe

Lenke til kommentar

En liten digresjon:

En cd-plate spinner med 10000 rpm (52x), dette betyr at det ytterste punktet på plata spinner med en hastighet på 226 km/t. :scared:

En plate veier ca 15 gram.

Om vi sier at den deler seg i tre biter a 5 gram vil hver av disse ha en kinetisk energi på ca 10 kg*m/s2 (Newton).

Skjønner godt at det sa BANG :laugh::laugh::laugh:

Her er forøverig et litt artig ekspriment:

http://www.powerlabs.org/cdexplode.htm

Lenke til kommentar
Bare for å komme med en liten ekstra teori...

At CD-platene eksploderer med en viss hastighet er jo rein fakta, men om den er kraftig avkjølt, vil den letter sprekke ved en lavere hastighet??

Sannsynligvis, siden den vil være hardere/sprøere.

Du kan f.eks. knuse stål som det skulle vært glass bare det blir kaldt nok.

Lenke til kommentar

Det samme skjedde med meg for et par-tre år siden. Kjøpte en spindel med billige 74min cd-r plater på tilbud en plass på nettet.Husker ikke helt hvor, og satt og spillte et spill da det plutselig smalt. Det visste seg at det var noe galt med alle cdplatene. De fikk sprekker over tid. De takla rett og slett ikke høye hastigheter. Så de ble brukt til å brenne musikk på, cdspilleren er jo bare 1x. Men det gamle creative dvdrommet mitt fungerte godt i et par år til etter rens(sikkert 1000smådeler i det). Helt til det bare streika før jul, var et jævlig godt dvdrom, tok alt av cder og dvder uansett hvor ripete de var.

R.I.P. Men nå har jeg 8x dvd brenneren til plextor og den er ikke så verst den heller :D

Lenke til kommentar

codo,

Her er det nok snakk om å rippe musikk cd'ene, ikke spille dem av. Ingen her som har tid til å bruke en time eller mer på å rippe en cd.

Et tips til alle er å bruke Nero DriveSpeed til å begrense hastigheten under ripping. Vi som har Plextor kan også bruke Plextools til dette.

Lenke til kommentar

Akkurat det samme skjedde med en venn av meg på et mini lan i helga...

Dette var en Battlefield 1942 cd som han skulle installere

Det hører med til historien at cdn hadde et stygt hakk i seg og det var nok derfor den eksploderte :roll:

Dekselet spratt ikke av men det var et megahøyt smell :wow:

Jeg satt med bena omtrent oppå pcn så jeg fikk meg en støkk...

De cdene må tåle store påkjenninger vettu ;)

Lenke til kommentar

Da har denne historien fått en lykkelig slutt for min del! :thumbs: Hadde akkurat et bud på døra (var her på fredag også, men da var ikke jeg hjemme) som leverte en ny spiller som erstatning for den som ble ødelagt. Etter å ha fått ulike tilbakemeldinger fra forumet var jeg litt nervøs for at jeg ikke ville få noen ny, men det stemte heldigvis ikke.

Bra service fra Plextor, det må jeg bare innrømme. Fri henting, frakt fram og tilbake og levering til døra. Og ikke minst: en erstattet cd-brenner! Det er mulig andre produsenter har like god garanti og service, men i dette tilfellet angrer jeg ikke noe på at jeg betalte noen kroner ekstra for Plextor. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...