Gå til innhold

CD sprakk i spilleren!


Anbefalte innlegg

Dette må jo bare gå galt før eller siden. Det er sikkert noen som har kabinettet i en slik posisjon at cd-skuffen peker rett mot ansiktet...eller på gulvet mot beina (om sommeren sitter en kanskje i shorts, og hvem blir ikke satt ut hvis det kommer et kanonsmell og det begynner å svi som f.. på leggene?)

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moralen i det hele er vel at man ikke skal rippe i for høy hastighet.

Den minste ubalanse eller sprekk kan da gi et slikt resultat.

 

Egentlig synd at de skal ha så kjappe CD-Rom'er og brennere.

Har heldigvis bare en Plextor 40x.

 

Men alle med kjappere drev kan jo stille ned hastigheten litt.....

 

Du som startet tråden, hør med de du kjøpte den hos.

Tviler på at noen garanti egentlig dekker at en CD eksploderer inni der.

De har jo ikke bygd den for å tåle en krig heller.

 

Uansett er det enkelt å bytte den plastskuffen og fronten.

Koster sikkert ikke mye de delene heller.

Og hvis du er heldig, tar Plextor den kostnaden, for å yte deg god service.

 

Plextor har i alle fall et veldig bra rykte på seg ang det.

Lenke til kommentar

Det svenske pcbladet Pc för Alla, hadde en stor artikkel om dette fenomenet. Der kom de med konklusjonen, at vis plata roterte med hastighet over 48x dvs. 20000rpm, ville den eksplodere, de prøvde flere 100 plater med forsjellig tykkelse, og produsent. Alle platene sprengte når de kom over 20000 rpm i snurremaskinen deres.

 

Vis man har ett klistremerke e.l. på ene siden av plata, tåler den bare 10000-12000 rpm.

Lenke til kommentar

I likhet med flere av de andre brukerne som har svart på den tråden har det samme skjedd meg. Jeg skulle og rippe en CD (Cibo Matto - StereoType A), da det smalt og kom forunderlige lyder fra CD-romen. Det sure her er at eneste grunnen jeg rippet denne platen var at jeg holdt på å sette sammen en "køMix" for en venninne som lå i LOTR: ROTK køen her i Bergen.

 

Når det er sagt så skal det også sies at jeg nok har herpet CD-romen litt over tid. Kjøpte nemlig Freedom Force på Platon, Sartor. Noen hadde revet av keycoden fra manualen og teipet den på CDen. Jeg tenkte ikke noe over det, men merket det at når jeg spilte spillet så lagde den en helsikes lyd.

 

Det som er litt forunderlig er at det var Cibo Matto platen som eksploderte. Jeg pleier å behandle platene mine veldig pent, og denne var uten en ripe. Jeg hadde rippet et par plater tidligere som var litt mer ripete (dum som jeg var hadde jeg lånt vekk noen av disse, og det var der ripene kom fra) uten noe som helst slikt.

Lenke til kommentar
Går an å sende brenneren direkte til plextor da.. er genial kundeservice hos dem.

Sendte inn en brenner hvor garantien var gått ut og i tillegg hadde jeg åpnet den, men to uker etter kom det bud på døren og leverte meg ny brenner 

så burde være håp da

 

Og hvis du er heldig, tar Plextor den kostnaden, for å yte deg god service.

Plextor har i alle fall et veldig bra rykte på seg ang det.

 

Noe bør vel den ekstra prisen på spilleren når en kjøper den være verdt? Får ta den med til Datakjeden (Komplett) på mandag. Tror ikke jeg vil åpne den og ta ut bitene før jeg har vært der. Bråker som en elefant i glasshus når jeg vender på den... :cry:

Lenke til kommentar

Skjedd med meg også, men jeg var lett litt skyld i det selv...

En stygg bråkete AOpen 52X CD-ROM, kopierte en del filer fra en CD til HDD, skulle koble til ett eller annet til PC'en, den stod på gulvet, så tok jeg hånda bak kabinettet (ved PSU'en) og dro til meg slik at jeg løftet bakenden opp for å koble til et eller annet, pang osv sa det...store og små biter kilte seg fast overalt, jeg åpnet den og fjernet det jeg så, og blåste rent med trykkluft etterpå, den streiket en stund etterpå, vet ikke hvorfor, den ble bare vanskelig å ha med å gjøre... :roll:

Lenke til kommentar

Plextor har 2 års garanti og gratis "Onsite Collect and Return". Det beste er vel derfor å kontakte Plextor direkte og høre om dette er dekket av garantien deres.

 

Man bør vel være forsiktig ved ripping av gamle cd'er, det er nok ikke mange av dem som er konstruert å tåle ripping med 10.000rpm, selv om de ikke knuser kan det lett oppstå sprekker.

Lenke til kommentar
Plextor har 2 års garanti og gratis "Onsite Collect and Return". Det beste er vel derfor å kontakte Plextor direkte og høre om dette er dekket av garantien deres.

 

Man bør vel være forsiktig ved ripping av gamle cd'er, det er nok ikke mange av dem som er konstruert å tåle ripping med 10.000rpm, selv om de ikke knuser kan det lett oppstå sprekker.

hendt med min kjære morrowind cd :cry: RIP morrowind

Lenke til kommentar
Er ikke det der litt farlig egentlig? Hvis man har kabinettet på hodehøyde, så kan det jo hende man får en del i øye elle noe? Skummelt det der  :no:

Jepp. Slot-in CD/DVD-ROM spiller i kabinett på hodehøyde er nok ikke å anbefale.

Flytter kabinettet til under bordet jeg. Får noia hver gang det kommer lyder fra spillern! hehe. Nesten så jeg dekker for ansiktet.

Lenke til kommentar

Ikke mye hjelp å få hos Datakjeden gitt... :( Selv om spilleren ble kjøpt sammen med en komplett pc og alt. CD-plater som sprekker i spilleren dekkes ikke av garantien! Det eneste de ville hjelpe meg med var tilbud om en ny spiller (52X) til innkjøpspris.

 

Nå har jeg sendt en forespørsel direkte til Plextor, så får jeg se hvordan det går. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...