Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN Nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har planer om å hoste et lite lan, med ca 8-16 personer. Men vi har ingen nettverksløsning, så vi tenkte vi skulle spleise på en, men spørsmålet er om vi skal ha HUB eller Switch.

Forstår det slik at Switch er mer stabilt og raskere (Full-Duplex). Og vi vil ikke risikere at det bryter sammen av en liten sync error eller noe sånt midt i spillet, da vi skal spille CM.

Har sett på disse to produktene:

Switch

HUB

Hva ville dere anbefale? Er switchen vanskelig å montere?

På Forhånd Takk!

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Switch og HUB er vel like lette å kople opp, men switchen er MYE bedre.

Edit: Og med såpass mange som opptil 16 så ville jeg ikke tenkt på HUB engang.

Vil vel ikke si at ytelses forskjellen er SÅ stor med 16stk, da jeg kjøpte switch sa fyren som solgte det at man må komme opp i 30-40 brukere før man merker den STORE forskjellen. Men Switch er jo så abselutt å anbefalle ja!! Prisforskjellen er vel minimal.

Lenke til kommentar

Bruk Switch, ikke tenk på hub engang, prisforskjeller er også minimal.

Switcher sender data kun til den maskinen som trenger det, mens hub sender all data til alle portene. du slipper kollisjon, dette er spessielt kjekt hvis dere skal dele filer, kopere osv.

+ at du har full duplex. opp til 200mbps ( 100mbps hver vei )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når man skal begynne å snakke om kryssede kabler eller ikke så er det viktig å vite hva en kryssa kabel er for noe. En kryssa kabel kan brukes istedet for switch hvis 2 maskiner skal kobles sammen, da man bare trenger denne ene kabelen. Dette er fordi 2 av trådparene er byttet om i den ene enden slik at det som bli sendt fra den ene maskina kommer i "inn"-porten på nettverkskortet hos den andre, og vice versa.

Det du må tenke på , i ditt tilfelle, er å ha mange/lange nok vanlige nettverkskabler (rette om du vil ;)).

Endret av Typhon
Lenke til kommentar
Vil vel ikke si at ytelses forskjellen er SÅ stor med 16stk, da jeg kjøpte switch sa fyren som solgte det at man må komme opp i 30-40 brukere før man merker den STORE forskjellen. Men Switch er jo så abselutt å anbefalle ja!! Prisforskjellen er vel minimal.

Det kommer HELT ann på hva du skal bruke utstyret til. Fildeling f.eks så tryner nettverket rimelig kjappt. Hvis de fleste spiller og en person begynner å kopierer filer over nettverket vil han ødelegge for alle.

Vær smart og kjøp en switch! Evnt flere...

Lenke til kommentar
Switch og HUB er vel like lette å kople opp, men switchen er MYE bedre.

Edit: Og med såpass mange som opptil 16 så ville jeg ikke tenkt på HUB engang.

Det er det dummeste jeg har hørt..

På en hub på et LAN hvor alle kopierer fra hverandre ville hastigheten gått ekstremt treigt.

Fordi med en HUB så sender den signalene som kommer inn til alle portene, og så må den finne ut hvilken klient som skal motta pakkene, mens en switch er mer intelligent og finner selv ut av hvilken klient som skal motta..

Sier seg selv at en hub ikke ville funka noe særlig på et skikkelig leech'e - LAN

Lenke til kommentar

Noen må VIRKELIG lage en sticky om dette.

Uansett, en HUB vil gå tregt, selv med bare vanlig nettverksspilling (16 klienter). Da alle maskinene kommuniserer sammen til enhver tid, og skal holde alle klienter oppdatert om "ka som skjer", vil collision-lampa lyse gjennom hele LAN'et.

Til trådstarter; Kjøp deg en switch du! Den du linket til hos mPX, funker gull.

Lenke til kommentar
Noen må VIRKELIG lage en sticky om dette.

Uansett, en HUB vil gå tregt, selv med bare vanlig nettverksspilling (16 klienter). Da alle maskinene kommuniserer sammen til enhver tid, og skal holde alle klienter oppdatert om "ka som skjer", vil collision-lampa lyse gjennom hele LAN'et.

Til trådstarter; Kjøp deg en switch du! Den du linket til hos mPX, funker gull.

Enig i at noen burde lage en sticky post om dette emne. Blir hele tiden tatt opp hva men skal kjøpe og aldri er folk enige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...