Gå til innhold

PC til 15000; tung videoredigering og spill

Anbefalte innlegg

Akira:

Han har 15000 kr. han skal ha best mulig video-redigeringsPC for de pengene..

Da har han ikke rå til SCSI...

og jeg syns det er dumt å kjøpe Matrox skjermkort... Da blir maskinen begrenset til å kun kunne brukes som videoredigerings PC...

Oppsettet til Bajon skal du kjøpe trådstarter :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen hjertelig takk for alle svar! Føler at jeg er kommet langt nå.

Jeg har ikke helt bestemt meg, men jeg følte at Baron sitt forslag ga meg ekstra mye for pengene, i hvert fall. Men jeg skal kikke på Jon A. Feet sitt i tillegg, sammen med resten av innspillene jeg fikk, og se hva jeg kommer fram til når jeg har litt bedre tid. Jeg vet som sagt ikke nøyaktig hvor mye jeg kan bruke, men det er mulig jeg velger å spytte inn litt ekstra til... ja, er det verdt å spytte inn noen kroner ekstra (ca. 500) til en SCSI-disk (36,7 GB) istedetfor den 10000 RPM IDE-disken til Baron? Det hørtes ut som om det var litt delte meninger om det, kanskje, men 15000 var vel mest for å ha noe å gå utifra, men jeg vil egentlig ikke bruke så mye mer. Denne for eksempel? http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=25

Jeg har dessuten en noenlunde fungerende 17-tommer jeg kan bruke. Høres behagelig ut, selv om jeg aldri har prøvd det. Jeg husker i hvert fall at det hadde en tendens til å bli veldig trangt i Premiere og After Effects sist gang.

Jeg tok en titt på Matrox-sakene, men jeg tror jeg dropper det, da jeg ganske sikkert kommer til å bli sittende med noen tunge MMORPG-er i tiden framover. Men jeg skal holde øynene oppe for noen gode redigeringsbokser, eller hva det var snakk om, når jeg har høstet inn litt fler penger (senere på året).

Mulig jeg kommer med noen flere spørsmål senere. Må stikke...

Igjen tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Merk deg at et Parhelia kort ikke er så altfor dumt også til spilling.. Jeg har f. eks. nettopp testet FarCry på mitt Parhelia kort og det funker helt greit i 1024x768 uten engang å prøve å optimalisere oppsettet (skal se videre på det i kveld :)

Så det er langt fra best, men sålenge du skal spille spillene ikke skryte til vennene dine fungerer det helt fint til spilling... Men uansett det som var hovedpoenget mitt er at Matrox RT X.10 kortet fungerer fint med et hvilket som helst skjermkort så de burde du ta en titt på uavhengig av hva slags skjermkort du går for iogmed at det er veldig gunstig med redigeringskort enten fra Matrox, Pinnacle eller noen andre...

Og 2 skjermer vil jeg si er et must for redigering (og de fleste skjermkort støtter det nå så det er ikke avhengig av Matrox heller :)

Cobos

Lenke til kommentar
Vet ikke så mye om folk som bygger og sånn, men kan komme med litt anbefalinger og slikt innen de forskjellige områdene :)

Kabinett:

Et Lian Li-kabinett virker bra for deg.

Det er ikke blodharry, tvert imot ganske stilrent.

Men, fest en Wunderbaum i sidevinduet og masse glorete lys rundt, så har du oppmerksomhet på 123 ;)

Lian Li PC65

Til kabinettet trenger du også en strømforsyning, til det ville jeg anbefalt en Fortron/Source 350W.

Denne yter mye mer enn det står, så den vil dekke dine strømbehov.

F/S 350W

Hovedkort/CPU

Intel-systemer har foreløpig overtaket når det gjelder videoredigering, og et kraftig Intel-system vil kunne kjøre nye spill en stund fremover også.

Men 3.4 GHz er overkill, du klarer deg helt fint med en 3.2GHz CPU.

Tro meg.

Asus P4C800-E DX

Intel P4 3.2 GHz Boxed

RAM

Du har helt rett, prisene er svinedyre nå.

Men når vi skal konfirmere oss i mai (Jeg tar utgangspunkt i at du også konfirmerer deg da :)) pleier prisen å synke en del.

At det lønner seg med 1024MB RAM er også korrekt, og et kvalitetsminne av ypperste klasse er Corsair TwinX-RAM.

Corsair TwinX 1024-3200

Skjermkort

Jeg kan si med ganske stor sikkerhet at denne maskinen også kommer til å bli brukt til spilling, så et Radeon 9800Pro-kort skal med.

Dette koster bare 2000 kroner ja, og det er helt klart verdt det.

Det har for så vidt også støtte for to skjermer.

PowerColor Radeon 9800Pro

Harddisk

Når du driver med videoredigering lønner det seg virkelig med minst to harddisker.

Du sier du har en fra før, superb, da kan vi nemlig slenge med en Western Digital Raptor-harddisk.

Denne harddisken er ikke en SCSI-harddisk, men den har 10.000 RPM i motsetning til de vanlige 7200 og er dermed et ypperlig valg som operativsystemdisk.

Jeg er Western Digital-lovah, så jeg velger å sette inn en Western Digital 200GB-disk som du kan bruke til å lagre mediafiler på.

Da kan du bruke Seagaten din til å lagre programmer/apps på.

WD 200GB Serial ATA

WD Raptor 36,7 GB S-ATA

Lydkort

Du trenger noe som kan gi surroundlyd, og da foreslår jeg Creative Audigy 2 ZS.

Bruker dette kortet selv, og er storfornøyd.

Creative Audigy 2 ZS

Skjerm

Du sier du skal ha noe som ikke gir deg hodepine.

Det beste ville da vært en LCD-skjerm, men det er rimelig dyrt (5-7000) for en 19" LCD, så jeg slenger inn en god CRT-skjerm i stedet.

Di-Fusion 19" CRT

DVD-brenner

Så vidt jeg vet kan en DVD-brenner brukes både som CD-spiller, DVD-spiller, CD-brenner og DVD-brenner.

NEC ND-2500 er en kjempebra DVD-brenner som brenner på 8x, så vi går for den.

NEC ND-2500 Sort

Floppy

Helt til slutt slenger vi inn en Sony-floppy, bare for sikkerhets skyld.

Sony-floppy, sort

TOTAL: 15.370

Du må regne med noen kroner i frakt, men alle priser unntatt kabinett og PSU er tatt fra www.netshop.no, så det skulle ikke bli så mye.

Da gjelder det bare å finne en hyggelig datakyndig fyr i området ditt som kan sette stasen sammen for deg, så er du klar til å brife med en HEAVY PC!

- Baron Ereksjon

Flott oppsett, bytt ut hovedkortet med ett IC7 MAX3, aå blir det supert.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119657&cks=PRL

Test her: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=2530

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Raptor-disken til Western Digital er ikke IDE, den er S-ATA.

Da blir det ekstra lite surr i ledninger og sånn ;)

EDIT:

Deuce, jeg har også fått inntrykk av at IC7-MAX3 er et veldig bra hovedkort, men ifølge testen til HW.no er det litt kresent på RAM.

Derfor satte jeg inn P4C800-E DX som også er veldig bra.

Endret av Baron Ereksjon
Lenke til kommentar

Først vil jeg slenge med de som bemerker åpningsinnlegget. Tydelig at et velformulert spørsmål får velformulerte svar!

Både forslaget til Baron Ereksjon og til Jon A. Fleet er svært bra satt sammen! Personlig ville jeg gått for AMD64-systemet nettopp pga 64-bit-støtten. Men det får være opptil deg å tenke igjennom hva du ønsker.

Ang. SCSI er det en annen verden. Dette gjelder også prisen. Stabiliteten og ytelsen er god. Husk at du ikke kan bare kjøpe en SCSI-disk, du trenger også en kontroller. Skal du først ha SCSI, gå for en disk som kjører på 15.000 rpm. Seagate og Fujitsu har gode disker her. Men det koster fletta som nevnt. Kanskje du heller skal vente med SCSI inntil videre for å se om du bli fornøyd med det du kjøper?

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar
Raptor-disken til Western Digital er ikke IDE, den er S-ATA.

Da blir det ekstra lite surr i ledninger og sånn ;)

EDIT:

Deuce, jeg har også fått inntrykk av at IC7-MAX3 er et veldig bra hovedkort, men ifølge testen til HW.no er det litt kresent på RAM.

Derfor satte jeg inn P4C800-E DX som også er veldig bra.

IC7 MAX3 kortet er ikke kresent på ram , det tar de aller fleste merkene.

Du får også større kommunikasjon mellom komponentene med MAX3 enn med Asus P4C800- dlx. ;)

Lenke til kommentar

Ser flere på forumet her som kjører med corsair, hovedkortet i seg selv fungerer med Twinmos, Geil, Kingston og Corsair + flere. Så det skulle fungere flott!! :yes:

Lykke til med ny pc, håper jeg overbeviste deg :p

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

RAM`en som er satt opp i A64 systemet vil ikke kjøre på 400MHz på Abit kortet, settes hastigheten til 333MHz fungerer det. Ønskes 400MHz hastighet på minne må du nok trå til med noe dyrere.

Anbefaler også å vente til de nye korta med NForce3 250 brikkesettet er i salg. Dette er 2. generasjonskort og det forventes at minnekompatibilitet og stabilitet vil bli langt bedre enn det er i dag. Stabiliteten i dag er stort sett god, men det er noen barnesykdommer (gjelder VIA K8T800 i større grad enn NForce3 150).

De nye NForce3 250 kortene ventes å være salg i løpet av mai\begynnelsen av juni.

Endret av jag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...