Gå til innhold

PC til 15000; tung videoredigering og spill

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde vel ganske god peiling på maskinvare for ett og ett halvt år siden, men etter det har jeg ikke fulgt med i det hele tatt, og nå som jeg skal ha ny maskin snart, trenger jeg hjelp. Jeg kan ikke se for meg at dette er den mest spennende kategorien å poste i, så jeg skjønner godt hvis jeg ikke får 30 saklige og fullstendige oppsett å velge mellom, men hvis dere kan antyde hva jeg burde kjøpe, så kan jeg heller lete opp litt tester selv. Da er jeg veldig takknemlig!

Bruksområder: Tung videoredigering, spill (ja, nye også, og de som kommer om et år til), internett og andre standard ting som ikke krever så mye (skriving, blant annet, så et godt tastatur hadde vært fint).

Pris: Omlag 15000 kroner. Jeg er konfirmasjonsgutt i år, så jeg vet ikke riktig ennå (men snart) hvor mye jeg kan bruke, og blir det mindre penger på meg, skal jeg spare til jeg når et sånt beløp, så dere kan gå ut ifra det. Helst ikke noe særlig mer, i hvert fall.

Hvordan skal den settes sammen, mon tro? Vel, jeg vil ikke bygge. Det har veldig sjeldent funket som det skal, så denne gangen må enten noen andre (kvalifiserte... fikk en gang hjelp fra en fyr som satt den sammen, men ikke til å virke - aldri). Så, hvem bygger? Privatpersoner eller bedrifter i Kristiansandområdet? Butikker som selger dem (PSData eller Komplett, f.eks.)?

Skal den overklokkes? Nei, har ingen planer, men jeg fyrer den opp litt om kjøleren er god og ellers andre ting egner seg. Kan ikke helt det der, men jeg gjorde det vel for et par år siden.

Varene:

Kabinett

Jeg er på LAN innimellom, så det bør ikke være for tungt. Men at det er solid og romslig er mye viktigere (ja, stort kabinett). Utseende betyr ikke så mye, men noe skikkelig harry skader heller ikke. :)

Hovedkort/CPU

Greit, jeg har ikke bestemt meg, og jeg vet at det antakelig stort sett er en smaksak: AMD eller Intel? Jeg hadde tenkt å gå for 64-bits-sakene til AMD, jeg, men så titter jeg rundt på ferdige PC-er til videoredigering (dyre i England, så det er ikke aktuelt), og ser at alle har Intel. Jeg vet ikke helt, jeg... Det kan vel kanskje ha seg sånn at en 3,4 GHz Intel-et-eller-annet gjør seg bedre enn en 2 GHz Athlon 64 til videoredigering? Men så var det fordelen med 64-bit når de riktige spillene og programmene kom... Jaja, dere får foreslå. Jeg er helt grønn der.

RAM

Jeg må ha 1 GB, i hvert fall. Jeg har hørt at det er veldig dyrt akkurat nå, så jeg venter i så fall med å oppgradere til prisene synker litt. Så, 1 GB av hva? Jeg ser for meg at jeg må ha noe skikkelig kvalitetsminne til videoredigeringen. Finn fram noe som duger bra, i hvert fall.

Skjermkort

ATI eller nVidia? Ikke vet jeg helt her heller, men det er visst mulig å gjøre et godt kjøp av et Radeon 9800 Pro av noe slag, for rundt 2000 spenn? Er det noe å gå for? Må ha støtte for to skjermer, da jeg av og til kommer til å bruke to under videoredigering. Men vanligvis har jeg bare en, men med TV-en tilkoblet i tillegg. Vil helst ikke ha en bråkmaker.

Lagringsplass

Så, her trenger jeg en del, men jeg har en 120 GB Seagate som jeg skal flytte over. Kanskje 160 GB til? Og så la jeg merke til at flere PC-er til videoredigering hadde SCSI-disker (ikke så store, f.eks. 36 GB mot 200 GB annen lagringsplass). De er vel raskere, men hva bruker en i så fall dem til? Bør jeg slå til med noe sånt, og til hvilken nytte ville det vært? Fint om den/dem ikke bråker for mye.

Lydkort

Jeg har store problemer med å høre forskjell på kvaliteten på sånt, men foreslå noe som lyder bra. Jeg bruker vanligvis hodetelefoner, men så kobles PC-en til hjemmekinoanlegget innimellom...

Nettverkskort

Finnes vel på hovedkortet ofte, så da er det ikke nødvendig. Jeg trenger bare noe som ikke streiker.

Skjerm

Noe som ikke gir en hodepine, men jeg bryr meg strengt talt lite her også. Har levd med dårlig skjerm i årevis. Den skal i hvert fall være 19" (eller større, hvis god pris finnes).

CD-spiller

Ja... noe som spiller. Er vel kanskje bare å plukke noe?

Diskettstasjon

Er vel heller ikke det største problemet.

DVD/CD-brenner

Så lenge det kan brenne begge deler, og det uten å ødelegge plater. Hastighet er ikke så viktig.

Kjøler

Ja, dere kan jo anbefale en god en, men det viktigste er vel at den ikke bråker for mye. Men skal den bygges hos f.eks. PSData, så har de jo ikke så svært utvalg heller. Men om jeg får tak i noen her i området som bygger, så bestiller jeg gjerne fra Microplex.

Var det alt? Og, noe høytalere eller hodetelefoner skal jeg forresten ikke ha.

Det ble langt. Foreslå gjerne hvor jeg skal bygge den, og henter dere priser, si ifra hvor de er fra. Tuuuuusen hjertelig takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på SCSI og IDE disker var før hastighet. SCSI diskene er fortsatt kjappere, men IDE tar innpå. Men det som gjør SCSI diskene enda litt mer attråverdige hos videoredigerer er at de har sin egen kontroller og er ikke avhengig av CPUen for å brukes. IDE disker må bruke CPU resurser for å brukes. Dette tar viktig kapasitet bort fra det du trenger så mye CPUen av til...nemlig å rendre video.

Men du trenger begge deler. Du bruker SCI disken til å jobbe mot enkelt klipp der og da, men du lagrer ferdig eller ubrukt materiale på IDE disken.

Men bare for å sette dette i et bedre perspektiv. Du sier "tung videoredigering"....slikt utstyr koster mye mye mer. Så det er helt greit at du vil drive med video redigering, men ikke forvent deg å lage Hollywood produskjoner på en maskin til 15 000 kr. Du kan ha det mye gøy, og lage fete ting...men det du får her er en helt vanlig PC.

Du har kanskje lyst til å se på Videoredigerings kort, for å avlaste CPUen. Matrox og pinnacle er merker du kan se på da. Disse kan også hjelpe deg med realtime feedback på en del effekter og ferdig resultat.

Hva skal du med en CD spiller? Det du trenger er en DVD spiller..og en DVD Brenner.

Enjoy!!

AKIRA

Lenke til kommentar

Kommer sikkert noen forslag etterhvert...

Jeg har ikke tid til å sette opp et fullstendig oppsett til deg, men noen tips derimot.

1. Siden du ikke planlegger overklokking, gå for en stille vifte, som gir akseptabel temperatur, i stedet for en bråkete som gir is i kabinettet....

2. 15000,- er bra med penger, pass på å bruke de på de RIKTIGE tingene... Ser det i all hovedsak er spill og videoredigering det går i... Et skikkelig skjermkort er på sin plass da... du bør også ha minst 1024 MB RAM til videoredigering (2x512 i dual)(funker fint med 512 også, men husk at WinXP sluker 200 av disse)...

3. Skjær heller ned på andre mindre viktige ting. Dedikert lydkort er noe jeg anbefaler å kutte ut. Jeg har selv et til 2000,-, men jeg bruker også PCen til musikkinspilling osv. Til vanlig bruk er de interne lydkortene helt greie...

4. På prosessorsiden bør du nok ha endel kraft. I og med at du BÅDE skal spille OG redigere, er nok 1 CPU-løsninger best. AMD XP eller AMD64 er bra alternativ. Har du penger til overs kan du vurdere P4.

5. Kabinett: igjen - ingen overklokking-->gå for en stille men bra løsning. Har selv et Aopen 600B som fungerer utmerket. Det koster ca 750,- og med i prisen får du en GOD Fortron Source strømforsyning med 12cm vifte, så å si støyløs... Kabinettviften er noe bråkete, men du trenger egentlig ikke den... Eventuelt kan du kjøpe en lydløs papst til ca. 100-150kr.

6. Til skjerm er det opp til deg.. Du får en god CRT til 1500,-, mens en GOD LCD gjerne koster over 4000, til spilling nærmere 5000,- Styr unna de billigste LCDene (I og med at du skal spille). Minst 17" LCD, 19" CRT. Skjermguide og testene til oyvind_dahle gir mange gode tips....

7. Til brenner kan jeg anbefale NEC2500a, god kvalitet, og brenner alt. Vil du bruke litt ekstra, kan du vurdere Plextors 708. Anbefaler i tillegg en GOD leser. De fleste brennere (inkludert NEC og Plextor) kan få hikke av hakkete plater. Pioneer er etter min oppfatning i en klasse for seg når det gjelder DVD-LESERE. Slot-in-modeller er både stili og praktisk.

Lykke til!

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

Takk for svar så langt. Greit, da boltrer jeg meg med SCSI-disk. Jeg var egentlig klar over a jeg ikke fikk noen PC til tung videoredigering, men så har det seg sånn at jeg såvidt får det til med den gamle her, men 256 MB minne og greier. Har til og med laget lekre lyssabler med den. :) Må bare kunne klippe kortfilmene, og det er jeg sikker på jeg kan.

Takk igjen. :)

Edit: Fint og veldig hjelpsomt innlegg, L03VIk. CRT blir det ja, det glemte jeg kanskje. Jeg skal ta nærmere kikk på det du anbefalte i morgen. Må hoppe i køys da det er jobb i morgen. Jeg klarer litt selv, altså, så noe fullstendig forslag er langt fra nødvendig. Men fint med alt av innspill og forslag til gode produkter o.l, så sitter jeg vel med en god PC om en liten stund til allikevel. :)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Takk for svar så langt. Greit, da boltrer jeg meg med SCSI-disk. Jeg var egentlig klar over a jeg ikke fikk noen PC til tung videoredigering, men så har det seg sånn at jeg såvidt får det til med den gamle her, men 256 MB minne og greier. Har til og med laget lekre lyssabler med den. :) Må bare kunne klippe kortfilmene, og det er jeg sikker på jeg kan.

Takk igjen. :)

Tror ikke du vil få det du betaler for med hensyn til SCSI.

En mer økonomisk løsning er nok en 74GB Raptor til OS og selve redigeringen, samt en diger(gjerne 250GB), eller flere, til lagring... HUSK! Minst 8MB cache. Tenk også litt på støy her. WD er mye opp og ned på støy, er visst blitt noenlunde stillegående nå etterhvert. (Må jo ha WD til Raptoren, men ellers :-)). Maxtor er vel eneste merke som har et litt dårlig rykte her, men yter til gjengjeld bra. Seagate pleier være et bra kompromiss mellom støy/ytelse....

Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om folk som bygger og sånn, men kan komme med litt anbefalinger og slikt innen de forskjellige områdene :)

Kabinett:

Et Lian Li-kabinett virker bra for deg.

Det er ikke blodharry, tvert imot ganske stilrent.

Men, fest en Wunderbaum i sidevinduet og masse glorete lys rundt, så har du oppmerksomhet på 123 ;)

Lian Li PC65

Til kabinettet trenger du også en strømforsyning, til det ville jeg anbefalt en Fortron/Source 350W.

Denne yter mye mer enn det står, så den vil dekke dine strømbehov.

F/S 350W

Hovedkort/CPU

Intel-systemer har foreløpig overtaket når det gjelder videoredigering, og et kraftig Intel-system vil kunne kjøre nye spill en stund fremover også.

Men 3.4 GHz er overkill, du klarer deg helt fint med en 3.2GHz CPU.

Tro meg.

Asus P4C800-E DX

Intel P4 3.2 GHz Boxed

RAM

Du har helt rett, prisene er svinedyre nå.

Men når vi skal konfirmere oss i mai (Jeg tar utgangspunkt i at du også konfirmerer deg da :)) pleier prisen å synke en del.

At det lønner seg med 1024MB RAM er også korrekt, og et kvalitetsminne av ypperste klasse er Corsair TwinX-RAM.

Corsair TwinX 1024-3200

Skjermkort

Jeg kan si med ganske stor sikkerhet at denne maskinen også kommer til å bli brukt til spilling, så et Radeon 9800Pro-kort skal med.

Dette koster bare 2000 kroner ja, og det er helt klart verdt det.

Det har for så vidt også støtte for to skjermer.

PowerColor Radeon 9800Pro

Harddisk

Når du driver med videoredigering lønner det seg virkelig med minst to harddisker.

Du sier du har en fra før, superb, da kan vi nemlig slenge med en Western Digital Raptor-harddisk.

Denne harddisken er ikke en SCSI-harddisk, men den har 10.000 RPM i motsetning til de vanlige 7200 og er dermed et ypperlig valg som operativsystemdisk.

Jeg er Western Digital-lovah, så jeg velger å sette inn en Western Digital 200GB-disk som du kan bruke til å lagre mediafiler på.

Da kan du bruke Seagaten din til å lagre programmer/apps på.

WD 200GB Serial ATA

WD Raptor 36,7 GB S-ATA

Lydkort

Du trenger noe som kan gi surroundlyd, og da foreslår jeg Creative Audigy 2 ZS.

Bruker dette kortet selv, og er storfornøyd.

Creative Audigy 2 ZS

Skjerm

Du sier du skal ha noe som ikke gir deg hodepine.

Det beste ville da vært en LCD-skjerm, men det er rimelig dyrt (5-7000) for en 19" LCD, så jeg slenger inn en god CRT-skjerm i stedet.

Di-Fusion 19" CRT

DVD-brenner

Så vidt jeg vet kan en DVD-brenner brukes både som CD-spiller, DVD-spiller, CD-brenner og DVD-brenner.

NEC ND-2500 er en kjempebra DVD-brenner som brenner på 8x, så vi går for den.

NEC ND-2500 Sort

Floppy

Helt til slutt slenger vi inn en Sony-floppy, bare for sikkerhets skyld.

Sony-floppy, sort

TOTAL: 15.370

Du må regne med noen kroner i frakt, men alle priser unntatt kabinett og PSU er tatt fra www.netshop.no, så det skulle ikke bli så mye.

Da gjelder det bare å finne en hyggelig datakyndig fyr i området ditt som kan sette stasen sammen for deg, så er du klar til å brife med en HEAVY PC!

- Baron Ereksjon

Lenke til kommentar

Enig i at SCSI ikke har noe for seg. Kjøp en ekstra IDE eller S-ATA kontroller (settes inn i en PCI port) og koble en Western Digital SE disk (8MB cache) til denne. På den måten kan disken brukes uten at andre disker forstyrrer den det minste.

Jeg har brukt en egen PCI IDE kontroller og en Western Digital 80GB SE disk på denne til å redigere filmer laget i Premiere 6.0. Ikke én eneste gang har jeg fått såkalte "dropped frames", og avspilling går som en drøm. Derfor er det ingen vits i å investere i SCSI. Bruk de pengene du sparer på ett redigeringskort, f.eks ett fra Pinnacle. Kjøper du ett til noen få tusenlapper, får du som regel med ett mye mer profesjonelt redigeringsprogram enn Studio 8. Da får du i tillegg til firewire også analoge inn og utganger på en ekstern boks. Du får ikke bruk for det sier du? Tro meg, det trodde jeg også. Men mange ganger har det reddet meg... og selv om du har analoge innganger på DV kameraet ditt, så gjør analoge innganger rett til datamaskinen alt mye lettere og bedre. I tillegg til dette, vil kortene tilby diverse sanntidsrenderinger. Det vil si at du slipper å vente på at CPU'en skal rendre de vanligste effektene, som cross-fade og fast/slow-motion.

Jeg har altså i lengre tid nå brukt ett Pinnacle DV500 DVD kort, som kom med Premiere 6.0. Ett IDE kontrollerkort med WD 80GB se harddisk tok seg av lagringshastighet, og CPU har vært en XP1800+, 512MB RAM og ett helt normalt GeForce 4 kort. Det har fungert uten problemer. Til videoredigering trenger du knapt mer enn dette, så det at du skal spille, trekker prisen på ditt system kraftig opp. Videoredigering kan du teoretisk klare fint på en maskin med 1 GHz og 256MB ram. Jeg brukte før en 650MHz AMD K7 maskin med 256MB på samme oppsett som over. Det gikk bra det, og det eneste jeg tjente på å oppgradere til XP1800+ var at den startet videoavspillingen i Premiere 6.0 raskere, og at det som ikke var av sanntidsrendering på kortet gikk kjappere. Selve programmet startet også raskere på nytt system. Men ny programvare krever nok at du har litt kjappere enn 650MHz for å kunne redigere effektivt.

AMD vs. INTEL diskusjonen pågår for fullt, og Intel har noe bedre ytelse når det gjelder videoredigering. Men min erfaring at det ikke er noe å tjene på det, ettersom du vanligvis klarer deg med mye mindre enn det du antakeligvis ender opp med å kjøpe (når det gjelder videoredigering).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Til dere som sier scsi ikke har noe for seg, kan dere utdype det litt?

For å ta en lignelse: Du kommer deg fint fra A til B med en lada, du kan tilogmed ha det koselig på veien. Men bytter du ut Ladaen med noe som bruker mindre resurser, og får deg ditt kjappere...vil du ikke da synes at det var en fordel?

Jeg vet SCSI har havnet i en litt særstilling, særlig med den agresive prisingen til IDE, og at folk faktisk synes ting går kjapt nok, men er det noe grunn til å fraråde andre å kjøpe det for å få maks ytelse? Det at dere ikke har valgt det er jo deres valg, og ikke nødvendigvis noe som er ideelt for andre?

Den eneste grunnen til å fra råde SCSI må vel bli den dagen det ikke er kjappere, og IDE diskene ikke bruke CPU resurser også.

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg holdt på å skrive en laaang post her, men ville ærlig talt ventet til PCI Express tok av for fullt før jeg virkelig investerte. Dette kan ta litt tid (jul?)! I mellomtiden ville jeg skaffet en brukbar maskin til 6000kr kanskje (uten skjerm), med hovedfokus på en 74GB Raptor masterdisk og 2x160GB SATA RAID0 for capture+dumpingdisk, og et oppsett av en LCD skjerm og en CRT (eller to LCD skjermer hvis en tar seg råd til dette, merk da at en bør kikke etter dual-DVI skjermkort). Disker og skjerm tar en med til neste oppsett, hvor en da forhåpentligvis har blitt klar over krav etter hvert som man blir bedre og mer effektiv på prosessen av videoredigering. Typisk er at man i starten overvurderer sine krav, og sitter med en maskin som er langt kraftigere enn man egentlig trenger. Oppgradere kan man alltids gjøre senere.

Dualhead / monitor oppsett for video (eller programmering, eller audio, spill etcetc) er en frihet man lærer å verdsette, og må nesten være en prioritet :love:

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Til dere som sier scsi ikke har noe for seg, kan dere utdype det litt?

IDE disker bruker CPU ressurser, greit nok. Men på en XP1800+, bruker den så lite ressurser at det ikke går ut over annen ytelse. Videoredigering går akkurat så fort som det skal gjøre, med en XP1800 og en IDE disk. Ser ikke hvordan det skal kunne gå kjappere... Ved capture mister jeg ingen frames. Noen vits at det går kjappere der? Når jeg velger Play i programmet, starter avspilling med en gang. Noen vits at det starter "før" jeg trykker play? Avspilling er ikke hakkete. Ved selve klipp brukes IDE disken minimalt uansett, og jeg har pr. dags dato ikke merket noe ventetid når jeg har drevet med selve redigeringen. Rendring tar så klart litt tid, men her leses video så tregt fra disken uansett, at det ikke går ut over CPU ytelse.

Så kanskje du kan utdype hvorfor man skal velge SCSI når ett IDE system er mer enn kjapt nok? Har du prøvd IDE disk på egen IDE kontroller under redigering?

For meg, ville SCSI vært å sløse bort penger. Så lenge trådstarter ikke skal jobbe med videofiler som har mindre komprimering enn vanlig DV, så vil SCSI være sløseri for han også. Bare pass på at IDE disken står på en egen kontroller.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ventet Boye... Kan man ikke like godt vente i all evighet da, fordi det kommer sikkert noe nytt "snart"? Sånn vil det alltid være...

Gå for det oppsettet til Baron Ereksjon, det så ganske greit ut. Og i mai får du det sikkert litt billigere også. Om nødvendig, når mai-tider kommer, kan du kanskje vurdere et amd 64 system isteden. Prisene synker sikkert innen da.

Lenke til kommentar
Vet ikke så mye om folk som bygger og sånn, men kan komme med litt anbefalinger og slikt innen de forskjellige områdene :)

Kabinett:

Et Lian Li-kabinett virker bra for deg.

Det er ikke blodharry, tvert imot ganske stilrent.

Men, fest en Wunderbaum i sidevinduet og masse glorete lys rundt, så har du oppmerksomhet på 123 ;)

Lian Li PC65

Til kabinettet trenger du også en strømforsyning, til det ville jeg anbefalt en Fortron/Source 350W.

Denne yter mye mer enn det står, så den vil dekke dine strømbehov.

F/S 350W

Hovedkort/CPU

Intel-systemer har foreløpig overtaket når det gjelder videoredigering, og et kraftig Intel-system vil kunne kjøre nye spill en stund fremover også.

Men 3.4 GHz er overkill, du klarer deg helt fint med en 3.2GHz CPU.

Tro meg.

Asus P4C800-E DX

Intel P4 3.2 GHz Boxed

RAM

Du har helt rett, prisene er svinedyre nå.

Men når vi skal konfirmere oss i mai (Jeg tar utgangspunkt i at du også konfirmerer deg da :)) pleier prisen å synke en del.

At det lønner seg med 1024MB RAM er også korrekt, og et kvalitetsminne av ypperste klasse er Corsair TwinX-RAM.

Corsair TwinX 1024-3200

Skjermkort

Jeg kan si med ganske stor sikkerhet at denne maskinen også kommer til å bli brukt til spilling, så et Radeon 9800Pro-kort skal med.

Dette koster bare 2000 kroner ja, og det er helt klart verdt det.

Det har for så vidt også støtte for to skjermer.

PowerColor Radeon 9800Pro

Harddisk

Når du driver med videoredigering lønner det seg virkelig med minst to harddisker.

Du sier du har en fra før, superb, da kan vi nemlig slenge med en Western Digital Raptor-harddisk.

Denne harddisken er ikke en SCSI-harddisk, men den har 10.000 RPM i motsetning til de vanlige 7200 og er dermed et ypperlig valg som operativsystemdisk.

Jeg er Western Digital-lovah, så jeg velger å sette inn en Western Digital 200GB-disk som du kan bruke til å lagre mediafiler på.

Da kan du bruke Seagaten din til å lagre programmer/apps på.

WD 200GB Serial ATA

WD Raptor 36,7 GB S-ATA

Lydkort

Du trenger noe som kan gi surroundlyd, og da foreslår jeg Creative Audigy 2 ZS.

Bruker dette kortet selv, og er storfornøyd.

Creative Audigy 2 ZS

Skjerm

Du sier du skal ha noe som ikke gir deg hodepine.

Det beste ville da vært en LCD-skjerm, men det er rimelig dyrt (5-7000) for en 19" LCD, så jeg slenger inn en god CRT-skjerm i stedet.

Di-Fusion 19" CRT

DVD-brenner

Så vidt jeg vet kan en DVD-brenner brukes både som CD-spiller, DVD-spiller, CD-brenner og DVD-brenner.

NEC ND-2500 er en kjempebra DVD-brenner som brenner på 8x, så vi går for den.

NEC ND-2500 Sort

Floppy

Helt til slutt slenger vi inn en Sony-floppy, bare for sikkerhets skyld.

Sony-floppy, sort

TOTAL: 15.370

Du må regne med noen kroner i frakt, men alle priser unntatt kabinett og PSU er tatt fra www.netshop.no, så det skulle ikke bli så mye.

Da gjelder det bare å finne en hyggelig datakyndig fyr i området ditt som kan sette stasen sammen for deg, så er du klar til å brife med en HEAVY PC!

- Baron Ereksjon

SUPERT!

Virkelig et bra oppsett, kjære 14-åring. Så ut som en skikkelig, skikkelig rå PC det der. :thumbs:

Til trådstarter: Å bygge en PC er latterlig enkelt. Det kunne til og med mamma ha klart (ok, hun er IT-konsulent) :p Hvis du ser på Hardware's guide når du monterer, så skal det gå glatt og vel så det. Hvis du ikke tar sjansen, så får du bare leite litt rundt og se om du finner noen som kan bygge PC'er, for det sinnsykt bra superoppsettet som Baron Ereksjon kom med, kan du rett og slett ikke la gå fra deg! :thumbup:

Edit: Forresten, til trådstarter, virkelig et flott innlegg, nydelig formulert og det er enkelt å få tak i hva du kan tenke deg. Vi savner flere sånne :thumbs:

Lykke til :w00t:

Endret av Purify
Lenke til kommentar
Er så enig Purify; finnes så mange typ: trenger ny pc shappt!!!!1 kan noen hjele mæj med en ny pc'e til masse spilling???????? osv...

Legg til en ny overskrift på forumet, så får du mye mer hjelp en hvis du spør som svar på en annen tråd.. ;)

Edit: Ikke nødvendig med mer enn ett spørsmålstegn/utropstegn, da dette kan få innlegget ditt til å virke useriøst og irriterende :roll:

Endret av Purify
Lenke til kommentar
Er så enig Purify; finnes så mange typ: trenger ny pc shappt!!!!1 kan noen hjele mæj med en ny pc'e til masse spilling???????? osv...

Legg til en ny overskrift på forumet, så får du mye mer hjelp en hvis du spør som svar på en annen tråd.. ;)

Edit: Ikke nødvendig med mer enn ett spørsmålstegn/utropstegn, da dette kan få innlegget ditt til å virke useriøst og irriterende :roll:

nettopp, burde hatt en egen spalt på forsiden til hw.no som advarer om akkurat det..

Lenke til kommentar

Satte opp dette hos netshop.no (hardwarebutikken)

11549

Abit KV8-MAX3 Hovedkort Socket 754

- K8T800, SATA, LAN, ATX, Raid, Firewire 13 kr 1 375,00 kr 1 375,00

10873

AMD Athlon 64 3200+ BOXED

- Socket 754 1024KB cache 7 kr 2 635,00 kr 2 635,00

12192

Kingston 1024MB 400MHz DDR PC3200

- Non-ECC CL 3, kit med 2 stk. 512MB 13 kr 1 995,00 kr 1 995,00

11543

NEC DVD-brenner ND-2500 bulk, intern

- 8X DVD+R/+RW og DVD-R/-RW Sort 2 kr 925,00 kr 925,00

11378

Powercolor Radeon 9800 Pro 128MB AGP

- DVI-I, TV-out 20+ kr 1 995,00 kr 1 995,00

11757

Samsung 19" CRT SyncMaster 957P hvit

- 1600x1200@76Hz, TCO99 Ubekreftet

20.04.2004 kr 1 750,00 kr 1 750,00

11239

Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x

- Intern, bulk, sort 10 kr 325,00 kr 325,00

10035

Seagate 160GB S-ATA 7200RPM

- Barracuda 7200.7 8MB cache 20+ kr 1 125,00 kr 1 125,00

10684

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort

- Sony MPF 920 - Diskstasjon 20+ kr 140,00 kr 140,00

10756

Thermaltake Silent strømforsyning 360W

- Silent purepower serie 360W 2 kr 655,00 kr 655,00

10694

Thermaltake Xaser III Skull VM3000A

- Sort med vindu 19 kr 1 095,00 kr 1 095,00

10059

Western Digital Raptor 36GB S-ATA

- 8MB cache 10000 RPM 6 kr 1 035,00 kr 1 035,00

Særavgift: kr 0,00

Fakturagebyr: kr 0,00

Ordregebyr: kr 0,00

Totalt: kr 15 050,00

Ganske nice oppsett, annbefaler athlton64 pga. fremtiden med 64 bits instruksjoner......

raptoren som OS disk, og 160GB som raw disk for raw video.

CD/DVD/Floppy er helt std.

Skjermen er vanvittig bra, og har en vanvittig fin pris.

Skjermkort er helt ok.

Nettverkskort og lydkort onboard på hovedkort, har valgt abit sitt max3 kort pga. optisk inn/ut på hket samt gb-lan på hket.

Lenke til kommentar

Siden du skal drive med videoredigering ville jeg faktisk tatt en titt på noen av løsningene til Matrox. Deres "billige" redigeringskort RT X100 og X10 har fått god kritikk av de som driver med redigering og de har et genialt konsept, de akkselererer video ting som ikke CPU'en håndterer noe særlig men overlater til CPU'en ting den takler. De er verdt en titt ihvertfall.

Dessuten 2 skjermer er et must hvis du driver med redigering, og faktisk er 3 skjermsløsningen via Parhelia eller P750 veldig godt egnet til videoredigering siden du da kna kjøre Premiere på 2 av skjermene og en TV som det tredje for å vise video'en din. Igjen jeg ville ihvertfall sett på det, og har du en gammel 17 tommer funker den greit som skjerm nr 2.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...