Gå til innhold

Vil Geforce 6800 få 9800 XT til å synke stort?

Windoge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilket kort skal da henvende seg til "mannen i gata"? 9800Pro?

ATI lanserer nok samtidig eller like etterpå en budsjettserie, lik 9600-serien vi har i dag. Det kommer også Radeon X800SE / X800 non-Pro som appelerer til mid-high markedet. Disse vil nok likevel ligge være priset høyere enn det vi ser i dette markedet i dag, men slik er det når det kommer en ny generasjon grafikkbrikker.

Min lille spådom basert på det jeg har lest er slik:

Radeon X800 Pro:

Ved lansering: kr. 5000+

Radeon X800 non-Pro:

Ved lansering (i slutten av mai?): kr. 3500+

Radeon X800 SE:

Ved lansering (i slutten av mai?): kr. 2500+

Alle vil nok synke mellom 300 og 1200 etter lansering av X800 XT. X800 XT vil nok legge seg på rundt 5000+ når det kommer i hyllene.

Mid-range serien tilsvarende Radeon 9600-serien i dag vil nok starte på kr. 2000+

EDIT: håper Nvidia denne gang slår følge med ATi i prisingen. NV3X-serien har jo vært overpriset i forhold til ATi's kort og i tillegg hatt noe lavere ytelse.

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

X800 non-pro finnes så vidt jeg vet ikke.

Det er bare SE/Pro/XT som er snakket om. Uansett vil vel Rv380 komme inn som lowend chip, hvis jeg ikke tar helt feil.

Jeg tror prisene blir som følger:

X800 XT: 5000 kr når det kommer.

X800 Pro: 4500 når det kommer, 4000 når XT kommer.

X800 SE: 2500 - 3500kr, litt avhengig av nVidia her i dette segmentet tenker jeg.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
X800 non-pro finnes så vidt jeg vet ikke.

Mener å ha lest om non-Pro, men la meg skjekke.

EDIT: Nope, du har nok rett i det at non-Pro ikke vil bli lansert. Forståelig nok på grunn av SE versjonen. Ser forresten ut som at denne får 128-bit minnebus :hmm:

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

stian-hg, Radeon X800 Pro er ikke topp kortet til Ati så det kommer sikkert til å koste en plass i mellom 4 og 5000,.

Derimot så er X800XT topp kortet til Ati og det kommer sikkert til å koste godt over 5000 ved lansering i Norske butikker eller i samme prisklasse som NV40U.

Lenke til kommentar

Ser ut som at Radeon X800 SE blir en mer "light" versjon enn 9800 non-Pro ble i forhold til 9800 Pro. Hvis trenden blir lik er kanskje mellomklasseserien til ATi (tilsvarende 9600-serien i dag) mer aktuell enn X800 SE. Spennende forsommer vi går i møte uansett. :)

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar
stian-hg, Radeon X800 Pro er ikke topp kortet til Ati så det kommer sikkert til å koste en plass i mellom 4 og 5000,.

Derimot så er X800XT topp kortet til Ati og det kommer sikkert til å koste godt over 5000 ved lansering i Norske butikker eller i samme prisklasse som NV40U.

Tror nok ATi overpriser sitt toppkort, altså Pro-versjonen ved lansering. Som jeg skriver vil nok det dette betraktelig i pris ved XT-versjonens inntog. Dessuten må jo ATi lansere PCIe kort i alle prisklasser siden Grantsdale og Alderwood ikke har AGP støtte. Blir litt av et utvalg av kort vi får siden AMD tilsynelatende fortsatt holder seg AGP støtten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...