Gå til innhold

Ny hardisk, bare PIO-modus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg ny disk. En Segate Barracuda 7200.7 160gb 8 mb cash og jeg får bare pio modus på disken.

Har holdt på i 10 timer med å prøve å fikse den men den funker enda ikke. Den står låst i PIO-modus.

Jeg satte disken inn i pc'en og startet den opp. Så partisjonerte jeg den. Når jeg skulle flytte filer over på den så gikk det utrolig treigt, og jeg oppdaget at den var i PIO-modus. Da avinstalerte jeg driverne til "Primary IDE kanal" og restatet. Det fungerte fortsatt ikke.

Så prøvde jeg den i en annen pc. i den fikk jeg den til å gå i "ultra dma" (upartisjonert).

Så satte jeg den tilbake i pc'en min og prøvde igjen. Fikk fortsatt bare PIO-modus. Så lastet jeg ned de nyeste driverne til chipsettet mitt, og la de inn. Dette hjalp ikkenoe. Så etter mange timers knoting la jeg inn xp på nytt. Da fungerte den ( den sto i DMA-modus 5). Så la jeg inne diverse programmer, og den fungerte fortsatt. Så lastet jeg ned service pack1 og en masse andre oppdateringer fra windowsupdate og skulle partisjonere den med diskbehandling. Opprattet en partisjon på hele disken og denne ble på 149,xx gb.

Da så jeg etter om den fortsatt sto i DMA-modus, men da hadde den gått over i PIO-modus.

Kan noen PLZ hjelpe meg, har ikke peiling på hva jeg skal gjøre og er så sinnsykt oppgitt.

Mvh

Sh4d3y

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv en annen IDE-kabel. Jeg hadde samme problemet med en rund ATA-100 kabel av dårlig kvalitet. Stod på DMA-mode en liten stund for så å hoppe ned til PIO-mode. Restarter, begynner med DMA-mode, men går så over til PIO-mode igjen. Har etter den tid bare kjøpt de dyreste og beste IDE-kablene jeg kan snuble over.

Lenke til kommentar

gå inn på egenskapene til ide kontrolleren i enhetsbehandling. Der får du et valg om du vil ha den i pio eller "dma, hvis tilgjengelig" Still den først i "bare pio" restart, still i dma, restart igjen. Det funka for meg flere ganger...

Endret av vehitman
Lenke til kommentar

Var litt oppgitt i går når jeg skrev inlegget, glemte å si at jeg har prøvd å sette disken på secondary ide'en(alene) og der fikk jeg fortsatt bare pio modus. Tviler veldig på at det er kabelen siden dette er en forholdsvis ny kabel(3 mnd) og den har støtte for ata133.

Skal prøve det dere sa Hårek og vehitman.

Takk for alle svarene :)

Endret av Sh4d3y
Lenke til kommentar
gå inn på egenskapene til ide kontrolleren i enhetsbehandling. Der får du et valg om du vil ha den i pio eller "dma, hvis tilgjengelig" Still den først i "bare pio" restart, still i dma, restart igjen. Det funka for meg flere ganger...

Her er løsningen hvis DMA er enablet i bios, gå til egenskaper

for primary og secondary IDE kanal og enable DMA modus....

Lenke til kommentar

Prøvde det dere sa hårek og vehitman, men uten hell :(

Skal ringe til komplett og spørre hva jeg skal gjøre i morra...

(var der jeg kjøpte disken)

Takker for alle svar så langt.

Endret av Sh4d3y
Lenke til kommentar

takk for hjelpen jarmo, men jeg sjønte ikke bæret av hva jeg skulle gjøre. Er ikke så veldig flink i sånt :p

EDIT: jeg har nyeste bios til hk'et mitt som er et ASUS a7a266 kort. (ikke E versjonen).

Endret av Sh4d3y
Lenke til kommentar
Tviler veldig på at det er kabelen siden dette er en forholdsvis ny kabel(3 mnd) og den har støtte for ata133.

Jeg brukte en flunka ny kabel med støtte for ATA-133 men selv den var for dårlig. HD-en stilte seg hele tiden ned til PIO-mode. Så du burde teste med en skikkelig kabel.

Det er tilfeldigvis ikke en rundt kabel?

Lenke til kommentar

Secondary ide-kabelen er rund, men primary er ikke rund.

Jeg har oxo en maxor 120 gb disk som kjører på DMA-6 på den samme kabelen som jeg har segate disken på.

Kjørte en WD 40 gb disk tidligere istedenfor segate disken og da fikk jeg DMA-5 på den..

Er det dumt med runde kabler?

EDIT: Jeg har ikke mange ata kabler, men jeg har en som det ikke er noen "tettete" hull i kontakten i. I den jeg bruker er det 1 hull som er "tettet".

Endret av Sh4d3y
Lenke til kommentar
Er det dumt med runde kabler?

Neida. :)

Men du må passepå at de ikke er for lange (helst ikke over 45cm) og at de virkelig er av god kvalitet! Jeg kjøpte noen billige noen først og de var ræva. Kjøpte senere kun de dyreste jeg fant (var ikke så veldig mye dyrere) og de har hittil fungert utmerket.

Det hjalp forresten også litt etter jeg installerte Intel Application Accellerator. (Har Intel-chipset)

Lenke til kommentar

Funnet på ASUS:

Question :

What's the biggest size of HDD that A7A266 could support?

Answer :

A7A266 is based on Award BIOS 6.0 and can support HDD up to 127GB.

Prøv å benytte diskmanager/diswwizard fra seagate om du kan komme rundt problemet med drive overlay .

ALi does support LBA48 in PIO mode. Right now the choice is

DMA and 137Gb or no DMA and 160Gb .

.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...