Gå til innhold

Hvor mye plass tar ett standard phpbb forum?

Anbefalte innlegg

Skal installere ett phpbb forum på en side. Spørsmålet mitt kommer etter at det er ferdig installert og begynt å brukes.

Hvor mye plass kan man regne med at ett forum tar etterhvert, med innlegg o.l.? Dette er ett forum som antageligvis kommer til å bli medium brukt? (det er en klan som skal ha det...)

Tror nemlig webhotellet dems har kun en MySQL database på 50MB. Enkelt og greit; er det nok?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig vansklig å si hvor mye plass det vil ta, da det er avhengig av antall innlegg. "Medium" - er det 1 000 innlegg pr dag eller er det 10 000?

50 MB burde holde en god stund. 50 MB = 52 428 800 tegn. Hvis hver post er på ca 200 tegn betyr det at du har plass til ca. 262 144 innlegg. 200 tegn er kanskje litt mye, men det er sikkert en del brukere som registrerer seg som også vil ta litt plass.

Dersom du regner med å få 100 innlegg hver dag burde 50 MB holde i over 7 år.

Lenke til kommentar

????????, ikke snakk altfor mye om det du ikke vet så alt for mye om.. phpBB legger nemlig inn veldig mye mer info pr. post enn bare selve posten (Bl.a. legger den inn i en søk-indeks og en topic-indeks..)

50mb vil holde en god stund for å si det slik.. 2000 "medium-lange" innlegg og 100 brukere tar sånn ca. 4mb. Da får du litt plass på 50 ;)

Som sagt: Holder en god del :yes:

Lenke til kommentar
????????, ikke snakk altfor mye om det du ikke vet så alt for mye om.. phpBB legger nemlig inn veldig mye mer info pr. post enn bare selve posten (Bl.a. legger den inn i en søk-indeks og en topic-indeks..)

50mb vil holde en god stund for å si det slik.. 2000 "medium-lange" innlegg og 100 brukere tar sånn ca. 4mb. Da får du litt plass på 50 ;)

Som sagt: Holder en god del :yes:

Helt greit at du er uenig, det er derfor det er et forum, men jeg synes du er ganske uhøffelig når du sier "????????, ikke snakk altfor mye om det du ikke vet så alt for mye om". Hvis du skulle ta deg tid til å lese det jeg skriver i steden for å kritisere, så skriver jeg: "Hvis hver post er på ca 200 tegn". Har aldri skrevet at dette er størrelsen det tar - det er kun for å illustrere et eksempel!

Siden du der i mot hevder at du kan det, burde kanskje også du sjekke litt ;) Søke litt gjennom phpbb.com sitt forum for å se hvor stor plass postene tar. Der er det mange som hevder at de har over 40.000 poster på 50 MB mot dine 25.000.

Som du ser er det lett å finne feil på det andre poster, det er derfor vi har en hyggelig tone her på forumet og du ser skjelden så uhøffelige kommentarer som du deler ut.

Poenget med mitt svar var at 50 MB er ganske mye!

EDIT:

bra at du kommer med et nærmere antall, bare si det på en bedre måte :thumbup:

Endret av ????????
Lenke til kommentar

Beklager at jeg ikke var så hyggelig akkurat da, var litt gretten pga. mye skolearbeid.. :thumbdown:

uansett:

Selvfølgelig, spørs jo på forum-seriøsitet og medlemmene som er i forumet.. 100 meldinger med "LOL!" tar ikke så mye plass i databasen vettu ;)

Men ettersom det er en klan som skal ha DETTE forumet, kan det vel komme oppimot 40.000 ja.. er vel kanskje ikke så seriøst der som det er på andre steder.. spesielt siden det SOM REGEL er snakk om gutter i klaner.. (jenter snakker ikke bare mer i reality, de snakker mer pr. post på forum også.. (se på postene på http://www.ossimellom.com/phpBB2/ f.eks..)

Men et sted mellom 25.000-40.000 avhengig av antall brukere, seriøsitet og selve brukerne er nok ikke urealistisk :);)

Lenke til kommentar

Rotet nylig rundt i databasen til et relativt lite phpBB2-forum (ca. 10k poster). Ble litt overrasket når jeg så at nærmere 60% av databasen kun inneholdt søkeordlisten. Det skal såvidt jeg vet være noe av grunnen til at phpBB-forumer får problemer når de blir temmelig store.

Lenke til kommentar
Rotet nylig rundt i databasen til et relativt lite phpBB2-forum (ca. 10k poster). Ble litt overrasket når jeg så at nærmere 60% av databasen kun inneholdt søkeordlisten. Det skal såvidt jeg vet være noe av grunnen til at phpBB-forumer får problemer når de blir temmelig store.

Forklarer vel litt om hvorfor vi gikk bort ifra dem :)

vår database er sa 2 GIG på 2millioner poster, ganske lett å regne ut ifra det :)

Lenke til kommentar

Selv om jeg er med på norsk support for phpbb, og sånn i prinsippet skal forgude det og "ikke ha noen annen gud", må jeg jo si at når man driver en god del med phpbb, ser man jo mange feil og tåpelige ting.. som nevnt er søkeindeksen en ting. Man har to valg.. enten slette alle ord som kommer i søk-indeksen, eller leve med en latterlig stor søk-tabell..

En annen ting er backup-funksjonen. Den suger, mildt sagt.. Ikke klarer den å lage en ordentlig backup (Den feiler ofte, og folk med store forum får ikke tatt backup pga. max load time som er satt i PHP.. teit måte å gjennomføre en backup på av phpbb), men den klarer ikke heller alltid å legge inn backupen igjen om noe har gått galt...

Men ellers er det jo egentlig ganske bra, syns jeg da.. ;) Forhåpentligvis fikser de mange av disse feilene på den store 2.2 releasen av phpbb.. er visst en nesten total rewrite, skal bli gøy å se om de får bort mange av "sykdommene" :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...