Gå til innhold

pistoler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-04-03 21:24, Turbel skrev:

Jeg har ikke peiling, men at den skulle lese det som er avbildet på skjermen tror jeg er tvilsomt....

Sannsynligvis er det en gyro inne i bildet.

husker ikke helt åssen det er gjort men jeg tror konsolen i tillegg til å sende det bildet du ser sender noen flekker av noe slag på tven som den pistolen ser å registrerer

Lenke til kommentar

Hei CS_eR GøY!

Ja,det spillet var gøy..Men,kva hette spillet..?

Trur eg får ta fram den gamle Nitendoen (hadde ein kasett med 52spill på ..:wink:,foresten så prøvde forhandlaren i Syden å svindle oss med kredittkortet..Men,det vart fort avdekka i Norge..

Ein telefon fra Norge til Spania så var det ordna..

Trur ikkje han gjær det ein gang til..)

Elles så trur eg.Eg må ta fram gamle Segaen også..

Einaste som er litt dumt er at eg skikkert blir hekta..Slik eg var ein periode da eg var liten..

Lenke til kommentar

det er riktig som noen skriver ... den "leser" det som var på sjermen. Omtrendt som et slags digitalt kamera. den tar et bilde, også sjekket nintendoen om det som var i det bildet passer med det som var målet, f.eks endene i duck hunt...

Lenke til kommentar

Prinsippet er ganske enkelt, men ganske glupt tenkt ut.

Det fungerer omtrent slik;

Inne i pistolen er de viktigste komponentene en linse og en fotodiode. Fotodioden varierer resistansen ettersom hvor mye lys den "ser".

Når du "skyter" på skjermen blir "målet" hvitt i et kort øyeblikk, mes alt annet er sort. Om da pistolen er rettet mot det hvite feltet, registrerer fotodioden dette, og programmet oppfatter dette som et treff. Om pistolen ikke er rettet mot det hvite, men mot det sorte, oppfatter programmet det som bom.

Det er selvsagt andre måter å gjøre dette på, men dette er teorien bak slike spill. Det viktigste for programmet/spillet er at det i en "frames" må bedre kontrasten mellom "treff" og "bom" slik at fotodioden kan oppfatte lysintensiteten og gi beskjed om dette tilbake til programmet/spillet.

Kanskje ikke verdens beste forklaring...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-08 18:21, borre skrev:

Lenge siden jeg brukt en slik pistol (Atari XE), men vil det si at man kan jukse seg til treff ved å ha en svart lapp med en hvit prikk foran pistolen?

Lenge siden jeg også prøvde et slikt spill.

Ja, skulle tro at det går. Hvis noen som leser dette har et slikt spill liggende, så hadde det vært artig å høre om dette går. Da ville vi jo også visst hvorvidt denne teorien stemmer...

Tror det holder med et helt hvitt ark, trenger ikke være svart med en hvit prikk. Mulig det går med et hvitt ark, men jeg antar at en må ha en lyskilde i stedet. Prøv å rette pistolen mot en lampe eller lys med en lommelykt inn i løpet, kanskje?

Om noen vil teste dette ut, så prøv om det er mørkt eller lyst som registrerer treff eller ikke treff, før dere kjefter på meg & teorien min, da :wink:

Post gjerne hvilket spill dette gjelder også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...