Gå til innhold

Hvordan finne ut hvor mange "døde pixler"?


Jonna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo si at jeg aldri kommer til å kjøpe en LCD-skjerm før det er en garanti at jeg slipper døde pixler.

Evt at de blir mye billigere. Gidder rett å slett ikke bruke så mye penger, på noe så usikkert..

 

Men vi får se, mulig det er fordi jeg ikke tjener så mye penger som mange andre :)

 

Men det jeg egentlig lurer på er om det er såpass vanlig med døde pixler, som det virker når man leser på forum? Eller er det bare rett å slett såpass mange skjermer som selges? Synes liksom jeg leser flere ganger i uken på forskjellige forum om LCD-skjermer som har døde pixler. Å da regner jeg med at det er veldig mange som ikke gidder å gjøre noe med det også...

 

Edit: oivind_dahle: Hva slags garanti har Eizo, som ikke andre produsenter har? Kanskje verdt å kjøpe en sånn hvis de har bedre garanti mot pixler osv?

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

Edit: oivind_dahle: Hva slags garanti har Eizo, som ikke andre produsenter har? Kanskje verdt å kjøpe en sånn hvis de har bedre garanti mot pixler osv?

dette kommer i min neste test l795 som kommmer på onsdag:

 

Testansvarlig føler det viktig å nevne Eizo garantien, da denne garantien er den desidert beste på markedet.

 

Andre produsenter tilbyr som regel 3 års garanti, mens Eizo her tilbyr hele 5 år! Det som ofte kan være problemer med enkelte skjermer er at kvaliteten synker med bruken. Farger kan bli blassere og skarpheten dårligere. Dessverre er det umulig å teste denne over lengre periode, men testansvarlig vil tro at denne holder seg meget bra i forhold til andre modeller da Eizo som tidligere nevnt tilbyr 5 års garanti

 

En annen viktig detalj med Eizo er at de er strengere på døde piksler enn andre produsenter. En død piksel oppfattes som en ørliten prikk på skjermen som viser feil farge. Dette kan forkomme på en del skjermer, her dekkes de fleste av ISO 13406-2 sertifiseringen som du bør forsikre deg om at skjermen din har.

Eizo’s garanti tolerer ingen type 1 og type 2 piksel feil på sine 19” skjermer. Det eneste de tillater er 5 type 3 feil. ISO 13406-2 tillater 4 type 1, 4 type 2 og 10 type 3 feil.

 

For forklaring se: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=172274 under ISO 13406-2.

 

 

Dette kan ingen annen produsent slå i bordet med, og testansvarlig bøyer seg i støvet nok en gang.

Lenke til kommentar

Edit: oivind_dahle: Hva slags garanti har Eizo, som ikke andre produsenter har? Kanskje verdt å kjøpe en sånn hvis de har bedre garanti mot pixler osv?

dette kommer i min neste test l795 som kommmer på onsdag:

 

Testansvarlig føler det viktig å nevne Eizo garantien, da denne garantien er den desidert beste på markedet.

 

Andre produsenter tilbyr som regel 3 års garanti, mens Eizo her tilbyr hele 5 år! Det som ofte kan være problemer med enkelte skjermer er at kvaliteten synker med bruken. Farger kan bli blassere og skarpheten dårligere. Dessverre er det umulig å teste denne over lengre periode, men testansvarlig vil tro at denne holder seg meget bra i forhold til andre modeller da Eizo som tidligere nevnt tilbyr 5 års garanti

 

En annen viktig detalj med Eizo er at de er strengere på døde piksler enn andre produsenter. En død piksel oppfattes som en ørliten prikk på skjermen som viser feil farge. Dette kan forkomme på en del skjermer, her dekkes de fleste av ISO 13406-2 sertifiseringen som du bør forsikre deg om at skjermen din har.

Eizo’s garanti tolerer ingen type 1 og type 2 piksel feil på sine 19” skjermer. Det eneste de tillater er 5 type 3 feil. ISO 13406-2 tillater 4 type 1, 4 type 2 og 10 type 3 feil.

 

For forklaring se: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=172274 under ISO 13406-2.

 

 

Dette kan ingen annen produsent slå i bordet med, og testansvarlig bøyer seg i støvet nok en gang.

Takk takk sjef! :p

Med den garantien så kan man jo snart begynne å vurdere LCD da..

Blir noe å tenke på til sommer'n.

Lenke til kommentar
har heller aldri vert borti noen døde "pixler" på en crt skjerm.. men bilderør... der er det bilderøret som er defekt eller ikke.

Blir vel konstant grønn/blå/rødt skjær det.

Har hørt om flere som har fått skjermer som var skadet på den måten, og byttet de uten problemer.

 

(Det kommer vel av at grillen er skjev eller skadet på en eller annen måte.)

Lenke til kommentar
Blir vel konstant grønn/blå/rødt skjær det.

Har hørt om flere som har fått skjermer som var skadet på den måten, og byttet de uten problemer.

 

(Det kommer vel av at grillen er skjev eller skadet på en eller annen måte.)

skjønner.

som jeg sa. de blir nok byttet da hele bilderøret (eller grillen (hva det nå enn er :))) er defekt. i motsetning til at EN pixel på en lcd er defekt.

 

 

Vi får bare trøste oss med at det er relativt sjeldent med døde pixler.

 

 

og til dere som sier dere kjenner mange som kjenner mange folk som har lcd med døde pixler. dere er ikke mange allikevel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...