OeO Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Hei En ting har jeg undret litt over. På en 10A kurs kan man maks ha 2300W effekt.. ikkesant? Hvorfor kan man da koble til utstyr som trekker ganske mye mer enn 2300W? Snakker nå hovedsaklig om PA utstyr. Har selv koblet til en 3000W forsterker, røykmaskin på 700W, lyseffekter mot 1000W. Hvordan har dette seg? Hvorfor går ikke sikringa? Tenker spesiellt på forsterkere, hvordan kan de levere mer watt, enn det de får inn? Er det en helt annen regnemåte? Hvordan regne dette nøyaktig? Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) en forsterker bruker da ikke 3000W hele tiden vettu ;-) Det er absolutt MAX effekt forsterkeren kan levere ved ABSOLUTTT full ytelse. Lyseffekter blir gjerne dimmet, særlig hvis denne inneholder en eller annen type krets som styrer den, noe som igjen gjør at den ikke forbruker påskrevet effekt hele tiden. Når det gjelder røykmaskinen, så variere det fra maskin til maskin... uansett, den inneholder ett varmeelement, og den vil nok trekke oppimot påskrevet effekt til tider... på samme måte som en varmeovn med en temostat, så vil den skrues av en gang iblandt for å ikke overopphetes http://www.clasohlson.no/ .... søk etter produktnr 32-3760 ... da finner du en grei liten sak for å måle nøyaktig hvor mye effekt som forbrukes Endret 17. april 2004 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
OeO Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Men hvorfor tar ALDRI forsterkern sikringen? Også prøvd med 2 stk forsterkere... Dette var mer sånn generellt enn akkuratt dette oppsettet.... Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Komponentene KAN dra de effektene du oppgir, men en forsterker på 3000w leverer svært skjeldent 3000w Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) er du klar over HVOR MYE 3kW egentlig er (i lyd sammenheng)? Sleng på ei skive... velg ei låt med MASSE bass... er du extra tøff så tar du en skive beregnet for audio testing med sinus signal på... skru lyden på MAX... først DA begynner du å nærme deg hva forsterkeren kan levere av max effekt.... seff kun hvis høyttalerne dine tåler dett da .. og ikke minst ØRENE DINE hehe Når du spiller musikk hjemme i stua di, så rusler og går forsterkeren sikkert nede på godt under 200W... t.o.m når du spiller ganske høyt. Kjøp en energi måler og mål en gang Endret 17. april 2004 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
OeO Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 så de gangene jeg har koblet til 2 forsterkere på 3000W har de ikke levert mer enn 1150W hver? Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 så de gangene jeg har koblet til 2 forsterkere på 3000W har de ikke levert mer enn 1150W hver? ....igjen, 1kW med lyd, det er SINNSYKT mye lyd og for å svare på spm ditt; du har ikke vært i nærgheten av 1150W per forsterker da heller .. du har sikkert vært oppe i kanskje ett par hundre watt tilsammen Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 du gjør meg forresten litt nysgjerrig? er dette hjemme hos deg? eller på ett utested e.l.? Lenke til kommentar
OeO Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Når du spiller musikk hjemme i stua di, så rusler og går forsterkeren sikkert nede på godt under 200W... t.o.m når du spiller ganske høyt. Kjøp en energi måler og mål en gang Ikke snakk om å spile i stua nei Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 hvis dette er en PA forsterker på ett utested, så blir det nok brukt mere effekt enn "ett par hundre" watt... større lokaler... tungdreven høytalere... høyere musikk = mere effekt Lenke til kommentar
OeO Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 det er snakk om PA forsterker som ble brukt på ungdomsklubb/party. Prøver egentlig bare å få litt forståelse på hvorfor ikke sikringen går. Kan vel få snakket med noen PA freaker etterhvert.. Lenke til kommentar
morfin Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Nå har det seg slik at sikringer som regel trenger litt flere ampere for å slå ut enn det som står på dem, i ditt tilfelle 10 A. Det finnes mange typer sikringer også, men en vanlig en som heter C-karakteristikk tåler 15-20 A i opptil et minutt før de slår ut. Ettersom anlegget sikkert ikke bruker max watt hele tida, men bare av og til når det er mye bass og liknende, skal det en del til for at sikringene går. Men vrenger du på max samtidig som du har på masse lys, varme og andre ting vil nok sikringene gå. Lenke til kommentar
Horror Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) det er snakk om PA forsterker som ble brukt på ungdomsklubb/party. Prøver egentlig bare å få litt forståelse på hvorfor ikke sikringen går. Kan vel få snakket med noen PA freaker etterhvert.. Med forbehold om at jeg kan ta feil Jeg har et kino system hjemme bestående av 5 kanals forsterker, aktive hoved høyttalere og aktiv subb. tilsammen 1400W i 8 Ohm. Dette vil jo ikke ryke en 10Amp sikring, for da trenger en 2 200W. Men hva er W i 4 Ohm, mitt anlegg klarer totalt da 2 400W i 4 Ohm. Brukte en test cd, og valgte 60Hz for det klarer alle høyttalera mine å spille på full guffe. Men sikringen som tåler 2 200W holdt fint den. (mine høyttalere er 4 Ohm) Men hvilken motstand er det i den frekvensen? 18 Ohm kanskje. Vet at mange subbere har 18 Ohm ved 60Hz i trykk kasser. Dc resistansen kan være 5 Ohm eller 8 Ohm selv om ellementet er 4 Ohm. Dette på virker kraften som forsterker leverer. Også får jo forsterkeren 220V og leverer 12V vekselspenning til høyttalera. Også dette er jeg overbevist på at kan ha noe med dette å gjøre. Horror Endret 18. april 2004 av Horror Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Måtte bare si at min Sony receiver iblandt drar endel mer enn oppgitt effekt.... Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Men hva er W i 4 Ohm, mitt anlegg klarer totalt da 2 400W i 4 Ohm.Brukte en test cd, og valgte 60Hz for det klarer alle høyttalera mine å spille på full guffe. Men sikringen som tåler 2 200W holdt fint den. (mine høyttalere er 4 Ohm) er lissom ikke helt sikker på hva du skriver i posten din desverre påpeker du noe? spør du om noe? hmmm men uansett.... sikringene er ikke "effektbegrensere" .. de skal begrense AMPERE (strøm) .. ved en viss mengde strøm så vil sikringe slå til (evt. ryke). P effekt = watt U spenning = volt I strøm = ampere R motstand/impedans = ohm P=U*I eller P=U^2 / R Hjemme i stikkontakt mi får jeg 234V når jeg måler. Dette gir på en 10A sikring 2340W... (i teorien!) Men siden alle sikringer er laget for å tåle mere enn påskrevet verdi, kan jeg godt tenkte meg at den tåler oppimot 16-17A over kortere tid. Denne tidsperioden hvor sikringer skal gi litt spillerom nettopp for å unngå unødvendig bruk av sikringen ved tilfeller hvor man f.eks slår på en støvsuger; store el-motorer bruker MYE strøm i det øyeblikket man skrur den på, og da unngår man at sikringer går bare fordi man ville holde det rent i stue Samt, at denne tidsperioden hvor sikringen ikke slår til, den vil også variere fra sikring til sikring. Trege sikringer (GxxA).... Kvikke sikringer (LxxA). Dette er noe man kan be om når man kjøper sikringene slik at man får sikringer som passer til det deg og ditt strømforbruk. Dette gjelder både "gamle" porselens sikringer, og nye automatesikringer. En effektforsterker har bestandig en effektverdi påskrevet. Som oftest er dette en verdi som enten definerer hvor mye den tåler over meget korte perioder (peak), eller en verdi som definerer hvor mye effekt som kan leveres over lengre perioder (RMS=root mean square). Dette vil bestandig stå spesifisert; og ofte står også begge verdiene oppgitt. Peak verdien vil BESTANDIG være høyere enn RMS verdien, nettopp fordi elektronikken tåler som regel å belastes meget hard en veldig kort stund uten å ta skade av det. Til slutt, som du også nevner.... Ta f.eks en forsterker som leverer 1000W på 8ohm. Slenger man på ett sett med 4ohm høytallere på samme forsterkeren uten å senke volumet, så vil forsterkeren lever 2000W til de nye høytalerne (effekten dobles når impedansen halveres). EDIT: diverse skriveleifer, samt ett par ukomplette setninger Endret 18. april 2004 av SUiCiDE_COMMANdO Lenke til kommentar
Horror Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Men hva er W i 4 Ohm, mitt anlegg klarer totalt da 2 400W i 4 Ohm.Brukte en test cd, og valgte 60Hz for det klarer alle høyttalera mine å spille på full guffe. Men sikringen som tåler 2 200W holdt fint den. (mine høyttalere er 4 Ohm) er lissom ikke helt sikker på hva du skriver i posten din desverre påpeker du noe? spør du om noe? hmmm men uansett.... sikringene er ikke "effektbegrensere" .. de skal begrense AMPERE (strøm) .. ved en viss mengde strøm så vil sikringe slå til (evt. ryke). P effekt = watt U spenning = volt I strøm = ampere R motstand/impedans = ohm P=U*I eller P=U^2 / R Hjemme i stikkontakt mi får jeg 234V når jeg måler. Dette gir på en 10A sikring 2340W... (i teorien!) Men siden alle sikringer er laget for å tåle mere enn påskrevet verdi, kan jeg godt tenkte meg at den tåler oppimot 16-17A over kortere tid. Denne tidsperioden hvor sikringer skal gi litt spillerom nettopp for å unngå unødvendig bruk av sikringen ved tilfeller hvor man f.eks slår på en støvsuger; store el-motorer bruker MYE strøm i det øyeblikket man skrur den på, og da unngår man at sikringer går bare fordi man ville holde det rent i stue Samt, at denne tidsperioden hvor sikringen ikke slår til, den vil også variere fra sikring til sikring. Trege sikringer (GxxA).... Kvikke sikringer (LxxA). Dette er noe man kan be om når man kjøper sikringene slik at man får sikringer som passer til det deg og ditt strømforbruk. Dette gjelder både "gamle" porselens sikringer, og nye automatesikringer. En effektforsterker har bestandig en effektverdi påskrevet. Som oftest er dette en verdi som enten definerer hvor mye den tåler over meget korte perioder (peak), eller en verdi som definerer hvor mye effekt som kan leveres over lengre perioder (RMS=root mean square). Dette vil bestandig stå spesifisert; og ofte står også begge verdiene oppgitt. Peak verdien vil BESTANDIG være høyere enn RMS verdien, nettopp fordi elektronikken tåler som regel å belastes meget hard en veldig kort stund uten å ta skade av det. Til slutt, som du også nevner.... Ta f.eks en forsterker som leverer 1000W på 8ohm. Slenger man på ett sett med 4ohm høytallere på samme forsterkeren uten å senke volumet, så vil forsterkeren lever 2000W til de nye høytalerne (effekten dobles når impedansen halveres). EDIT: diverse skriveleifer, samt ett par ukomplette setninger Som jeg sa, er ikke sikker, men har en anelse. altså jeg spør om det jeg kommer med. Og i teorien så var du enig i at i 4 ohm lever forsterkeren mer en i 8 ohm. Men leser en bak på forsterkeren 1000W, så er det maks forbruk. Samme forsterker leverer 2 X 500W peek i 8 Ohm Men i 4 ohm vil den gi mer. Men den skal likevel ikke bruke mer en 1000W totalt. Der spurte jeg om dette kunne ha noe med at forsterkeren får 220V og leverer 12V Og alle vet jo at 1000W i 220 V er 4,5A og i 12V er det 83A. (håper virkelig jeg huska riktig nå) Og beklager, jeg viste ikke dette var en skole klasse med rettskrivning. Mine 4 feil inklusive nick navnet mitt trudde jeg ingen brydde seg om. Er ikke så lett når en har skrive dysleksi, og folk krever 100% rettskrivning. Og dette med ufullstendige setninger er jo for som jeg sa, jeg er ikke sikker/ mulig jeg tar feil. Horror Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Og beklager, jeg viste ikke dette var en skole klasse med rettskrivning. Mine 4 feil inklusive nick navnet mitt trudde jeg ingen brydde seg om. Er ikke så lett når en har skrive dysleksi, og folk krever 100% rettskrivning. Og dette med ufullstendige setninger er jo for som jeg sa, jeg er ikke sikker/ mulig jeg tar feil. Horror Det vedkommende mente var at han hadde redigert posten sin i ettertid, for å fjerne feil som han selv hadde skrevet i sin post. Det var nok på ingen måte rettet mot eventuelle feil du måtte ha i ditt/dine innlegg. Det har ofte vært hets mot skrivefeil her på forumet, men dette er stort sett sms-språk og overdreven bruk av tegn etc. At noen har dysleksi er bare sånn det er, og ingen skal slenge med leppa på grunn av det. Lenke til kommentar
Horror Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 Og beklager, jeg viste ikke dette var en skole klasse med rettskrivning. Mine 4 feil inklusive nick navnet mitt trudde jeg ingen brydde seg om. Er ikke så lett når en har skrive dysleksi, og folk krever 100% rettskrivning. Og dette med ufullstendige setninger er jo for som jeg sa, jeg er ikke sikker/ mulig jeg tar feil. Horror Det vedkommende mente var at han hadde redigert posten sin i ettertid, for å fjerne feil som han selv hadde skrevet i sin post. Det var nok på ingen måte rettet mot eventuelle feil du måtte ha i ditt/dine innlegg. Det har ofte vært hets mot skrivefeil her på forumet, men dette er stort sett sms-språk og overdreven bruk av tegn etc. At noen har dysleksi er bare sånn det er, og ingen skal slenge med leppa på grunn av det. Ok. da beklager jeg det. Men har fått mye klager på skrivingen min, på noen av de andre forumene jeg har vært på, og derfor godt vekk fra disse stedene. Lett å se alt om skrive feil rettet til meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå