simalarion Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Det har blitt populært med å gi "livstidsgaranti" på componenter for tiden, jeg kan tenke meg at det betyr: Så lenge vi selger modellen, Så lenge vi har samme eier for bedriften, Så lenge det passer dem. Flere tillfeller jeg har hørt om har de fått byttet produktet en gang, neste gang er det et av tillfellene nevnt ovenfor som stopper "livstidgarantien" . Jeg mener dette må være et stygt brudd på kjøpsloven + at det burdet være strenge krav for å sette denne garantien på produktet. Lenke til kommentar
noseh Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 en sånn garanti gis vel gjerne av produsenten selv vil jeg tro Lenke til kommentar
z00l Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Det er noe jeg har lurt på selv en god stund. Tenk på verbatim som f.eks reklamerer for at de har livstidgaranti på deres CD-R plater. Hva skjer om 10 år når platen f.eks ikke fungerer? Jo, du får vell erstattet den med en ny en til en verdi av kroner 4-5. I tillegg til at du mister alt du evnt. har lagret på plata. Mener selv at livstidgaranti ikke burde vært lovlig. -z00l- Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Ved livstidsgaranti så er det vanlig å enten gi tilbake penger eller skaffe ett lignende produkt i samme prisklasse om det ikke mulig å fremskaffe ett utgått produkt. Tross alt så blir jo ikke ett produkt produsert i en evighet da, nye modeller tar over og gamle produkter sluttes å bli laget. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 jepp, men for å gi en livstid garanti må man ha produktet, data komponenter som minne fornyes hele tiden, så det må være livstiden på komponentet, noe som sjeldent strekker seg over 2 - 3 år som er den vanlige garantien uansett. Livstidgaranti burdet kunn bli satt på kvalitets produkter som ikke forandrer seg, som dyrt kjøkken utstyr (kniver, blender osv) foeks, som er bastandet å ikke blir fornyet over tid. Sette denne garantien på data deler er latterlig. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Mener selv at livstidgaranti ikke burde vært lovlig. -z00l- Seriøst.. forby livstidgaranti Så du mener at dem heller bør gi en garanti på 1-2 år da..eller ingen garanti? TaZ Endret 17. april 2004 av taz Lenke til kommentar
Gerrard Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Ordet garanti kan kun benyttes når selgeren påtar seg forpliktelser som går utover de forpliktelser han har av kjøpsloven. Når man i tillegg påberoper seg ordet "livstid" bør dette være vedvarende. Verken forbrukerkjøpsloven eller markedsføringsloven uttrykker seg om "livstidsgaranti". Jeg anbefaller deg derfor å be om garantivilkår neste gang du skal kjøpe noe med "livstidsgaranti". Her skal virkeomerådet og begrensninger uttrykkes i klartekst. Dette har du krav på ifølge mfl § 9d: "Før avtaleinngåelsen skal garantigiveren opplyse forbrukeren om garantien og at forbrukeren har rett til å få garantivilkårene utlevert. Når forbrukeren ber om det, skal han eller hun motta garantivilkårene lesbart og lagret på papir eller et annet varig medium som forbrukeren råder over" Lenke til kommentar
z00l Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Ja, på data produkter burde det forbys. Alle vet at det som er nytt i dag, er gammelt i morgen. Dermed fungerer ikke denne garanti ordningen overhodet på disse produkter. Nå snakker jeg om produkter som f.eks CD-R plater o.l . Er enig i at hvis jeg fikk livstidgaranti på et skjermkort, og visste at jeg til enhver tid ville få dette erstattet med et som følger utviklingen, hadde jeg saken vært annerledes. En CD-R plate som du har backup på er i mine øyne uerstattelig ! -z00l- Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Livstidsgaranti innebærer at produsenten garanterer for denne varen så lenge kjøper har den, uansett om det er i et år eller femti, men den dagen kjøper vidreselger eller gir denne bort så bortfaller dermed denne garantien. Så om du kjøper en minnebrikke på bruktmarkede og denne har livstidsgaranti, så gjelder ikke denne selv om produktet er kun en uke gammelt. Denne garantien gjelder KUN for produktet du kjøpte ikke for det du tilfører produktet, altså om du kjøpte en cdplate med livstidsgaranti gjelder da ikke garantien for det du laster inn på den, det samme med et hk , du har krav på et likt produkt eller pengene tilbake utifra hva det kostet, du har ikke krav på et bedre . Det sier seg selv da du ikke kan kreve noe du ikke har betalt for. Endret 17. april 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Så du hører ikke selv ironien i å ha livstid garanti for noe som i terorien ikke finnes og er ute av verden?, det gjør jeg Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Så du hører ikke selv ironien i å ha livstid garanti for noe som i terorien ikke finnes og er ute av verden?, det gjør jeg Ser ikke noe ironi i det , om jeg har kjøpt en minnebrikke med livstidsgaranti og betalt 1000 kr for denne, så ryker den etter ca 4 år . Hva skjer, jo jeg får en ny og finnes ikke denne på markede får jeg en til tilsvarende verdi eller pengene tilbake, mens om du hadde kjøpt en uten denne garantien ikke hadde fått noe som helst. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Så du hører ikke selv ironien i å ha livstid garanti for noe som i terorien ikke finnes og er ute av verden?, det gjør jeg Ser ikke noe ironi i det , om jeg har kjøpt en minnebrikke med livstidsgaranti og betalt 1000 kr for denne, så ryker den etter ca 4 år . Hva skjer, jo jeg får en ny og finnes ikke denne på markede får jeg en til tilsvarende verdi eller pengene tilbake, mens om du hadde kjøpt en uten denne garantien ikke hadde fått noe som helst. Eller kanskje du får beskjed om at "ja, den er død, ergo er levetiden ute og ettersom garantien bare gjelder ut levetiden... beklager, du må nok kjøpe ny! :kjempeslesktselgersmil:" Neida, har ikke noe erfaring med retur på livstidsprodukter, men der for meg situasjonen over i enkelte tilfeller.... Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 http://www.crucial.com/company/termsofsale...imited_warranty Hva livstid garanti egentlig betyr i praksis.. TaZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå