Gå til innhold

Konsekvenser av for lite W i PSU

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kalkulatoren der må være på feil jorde, på gal planet. Jeg nekter å tro at jeg må ha over 600Watt PSU hvis jeg setter inn ÉN harddisk ekstra nå. Spesielt med tanke på at den jeg har nå drev jeg perfekt med en PSU på 320Watt.

Edit: TEnkte på feil kalkulator. Denne kalkulatoren anbefalte "bare" MINIMUM 515Watt. (Ikke at det var så veldig mye mer realistisk.)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Alle slike kalkulatorer viser feil.

Eksmpel; på en av mine gamle PCer anbefalte tre forskjellige kalkulatorer 325, 362, 403W.

I PC'en, som var dønn stabil, sto det en 180W PSU.

Årsaken er at de legger til ganske heftige feilmarginer på komponentene, og at de regner med at produsentene fusker på opgitt effekt. (noe de også gjør)

Så dersom man har en PSU som leverer varene blir det helt feil.

Lenke til kommentar
cd rommen min "sprengte" den fikk for lite watt, hadde kopla 2 vifter i samme kontakt....knuste xp cd`en til en kamrat av meg, jaja 1300 for en ny en :wallbash:

Du mener at CDen ble knust i fillebiter? Det skjer av og til pga feil ved cdene... Det er ikke sikkert det hadde noe med for liten PSU å gjøre. Jeg vet om 3 kamerater det har skjedd akkurat det samme hos. Hvis det jeg nevner er tilfelle kan du kreve ny CD. Men ingen garanti for at du får det. Men du har jo key, så du kan vel bare laste ned ISO-fil og bruke key'en?

Lenke til kommentar

Vel, bare for å slenge meg på og legge til litt motvekt, jeg trenger kun 306W til mitt Dual Vapo system med radeon 9800 :p

Edit: Kanskje jeg skulle hive ut de to psu'ene som står i kabinettet, og bare bruke en Aopen 300W... :no:

Endret av SaamB
Lenke til kommentar

well, hvis din PSU kører over "normalen" i Watt, kan det sagtens køre stabilt.

havde en 300 watt psu, den kjørte 100%stabilt, men den gik ud med et BOOM og virkede ikke mere. jeg havde kørt med den i 4 måneder før den sprang.

hvis man trækker max Watt ud af den, kan den godt køre stabilt. men den bliver også varmere = brænder :/ så en overbelastet PSU som køre varmt, den holder ikke længe

Lenke til kommentar

kalkulatorene rekner med full load, så vist du bruker:

cd/dvd spilleren(e) 100%

cpu 100%

hd 100%

skjermkort 100%

minne 100% ?

lyd 100% ?

(du bruker ALDRI alle delene 100% på likt)

så legger de vel også til 20watt for og vere sikker

Lenke til kommentar
kalkulatorene rekner med full load, så vist du bruker:

cd/dvd spilleren(e) 100%

cpu 100%

hd 100%

skjermkort 100%

minne 100% ?

lyd 100% ?

(du bruker ALDRI alle delene 100% på likt)

så legger de vel også til 20watt for og vere sikker

I tillegg så trekker CDROM, HD-er osv. max strøm idet de spinner opp. Sjansen for at alle HD-er, CDROM-er/brennere/etc. spinner opp samtidig med at du har max-load på CPU, skjermkort, chipset, lydkort osv. er temmelig liten.

Men legg merke til at på kalkulatorene (eller ihvertfall en av de) så står det "Recomended minimum power..." :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...