Gå til innhold

Amerikanisering av den norske kulturen.

Anbefalte innlegg

Skal skrive ei særoppgave om Amerikanisering av den norske kulturen. (og resten av verden).

Lurte på om søppelsurfernes intelligente hjerner har noen relevante poeng temaer jeg bør dra inn. =) Det er stort sett innen media dette skal gjelde, men andre områder kan jo trekkes inn.

Eventuelt, gode adresser som tar for seg dette temaet. (for det er jo et veldig relevant tema nå til dags? =))

takker for alle svar :thumbup:

Endret av TorgeirS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den kalde krigen ga amerika en gavepakke til europa på 400 millioner dollar eller kroner (husker ikke).

Dette ønsket de en ting tilbake for : At europa (det vestlige europa) skulle kjøpe varer av USA, som igjen førte til en kraftig markedsføring av amerika i europa.

Dette har vi ikke sluttet med, og det faktum at norge er et rikt forbrukersamfunn gjør det enda mer amerika vennlig.

Nyhetsbilde vet jeg ikke så mye om, bare at Norge henter masse nyheter fra Amerikanske nyhets "servere", som allerede er blitt silt for informasjon (å sile : plukke ut informasjon og fremstille den"). Dette gjør at amerika i ganske stor grad kan servere oss nyheter etter deres smak.

I perioder logger jeg meg på IRC og chatter med ungdommer fra Israel og midtøsten, det er helt klart at de har en annen holdning en oss på situasjonene der. Jeg tror en stor del av skylden ligger i at nyhetene blir silt, slik at vesten framstår som ond og kald. Nord Korea er et eksempel på hvor det er helt villt!!

Men en annen grunn kan også være at de bor der, og de opplever tingene, i mye større grad en det vi gjør. Så det de sier, trenger ikke å være helt bull heller, likevel om det er det stikk motsatte av det vi hører i nyhetene, ofte servert av USA.

Dette beviser i sterk grad at media styrer verden, noe som er en skremmende tanke. Med feil eller riktig bruk av media, alt etter hvordan man ser det kan media starte kriger, media kan føre til drap +++. Jeg mener, vi får jo all info om ting som sjer en mil unda hjemplassen, igjennom media (noen ganger i telefonen). Hvis vi hadde fått servert at sverige bomber oslo, og dreper de i drammen, hadde vi trodd på det, bare media hadde vært seriøs nok.

Da ville vi ha gått til angrep på sverige, uten at de hadde forstått en fjert...

Oppsumering : Jeg mener amerika har stor påvirkningskraft i vareflom og media i forhold til Norge!

Endret av Barry White
Lenke til kommentar

jeg sier ikke at det er sånn, men at det kanskje er sånn. Du kan slettes ikke nekte for at USA og vesten har enorm påvirkningskraft igjennom media!

Vi hører på nyheter derifra, ikke fra midtøsten om du skjønner.

Og dessuten : Når man ser på signaturen din merker man fort at du er litt blåøyd på akkurat det emne da..

Jeg går media på skolen og da lærer vi en del om dette, og nyheter siles som bare F, om det ikke ansees som "interresant". Nyheter som har stor betydning for la oss si miljøet kan bli valgt bort til fordel for burgerking!

Endret av Barry White
Lenke til kommentar

tja selv synes jeg det er flere engelske serier som eier mer enn firends og kongen av queens...

coupling er en av dem..og den om den lille bok sjappa de sendte på NRK2 for en tid tilbake under tittelen "ei selsom sjappe" eller noe slikt...

Lenke til kommentar
underholdningssiden da..  :)

hvorfor er vi så hekta på alle disse amerikanske seriene? Kongen av queens, CSI, Friends..

Er ikke dette amerikansk kulturspredning?

Det tror jeg er pga. den saken foilltank tok opp. Vi har blitt vant med å importere amerikanske produkter, og da er det naturlig å gjøre det samme med TV-programmer...

Dette er grunnen til at jeg ser på HotelCæsar, som er den eneste norske fiksjonserien, det er min stille protest.

EDIT:

MrLee: Helt enig i at "ei selsom sjappe" var bra!!!

Endret av smeboe
Lenke til kommentar

varer kom til norge, så gjorde hollywood også...MEN det er jo mange andre land i dag som konkurrerer med amerikas fjernsyns invasjon ;)

Men som sagt : Like land påvirker hverandre mest, ikke at USA og Norge er såå like, men i forbrukersamfunn er de ganske like mener jeg... (Bare at nordmenn kanskje er litt mer fornuftige i matveien da...uten at jeg skal uttale meg så særlig om det :w00t: )

Lenke til kommentar

Det er en eller annen president eller noen i USA som har sagt det at

"vi skal spre vår kultur og tenkemåte gjennom media"

(eller noe sånt.. det der var nok rimelig annerledes, men det var det det gikk ut på..)

Er det noen som har peiling på hvem som sa dette, og kanskje en link til talen eller en quote?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...