Gå til innhold

Trenger svar på en gåte

andm

Anbefalte innlegg

Gåten lyder slik:

Du skal få en sammenhengende strek til å gå igjennom hver av veggene i hver firkant. Streken kan krysse seg selv, men kan bare gå igjennom en vegg én gang. Streken må gå igjennom, og kan ikke bare være "borti" veggen. Streken kan ha to endepunkter som kan ende hvor som helst.

gaate.jpg

Noen som kan hjelpe meg med en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal tegne en strek som går gjennom alle rundingene, men den kan bare gå gjennom en gang.

Du kan begynne og slutte streken hvor du vil, men det må være en strek.

Og så kan du også selvfølgelig bruke området rundt

Streken kan krysse seg selv...

Jeg bare lurer på om det er mulig å klare den...

Lenke til kommentar
Du skal tegne en strek som går gjennom alle rundingene, men den kan bare gå gjennom en gang.

Du kan begynne og slutte streken hvor du vil, men det må være en strek.

Og så kan du også selvfølgelig bruke området rundt

Streken kan krysse seg selv...

Jeg bare lurer på om det er mulig å klare den...

Nei.

Når antall sider er et partall, må antall punkt som skal krysses én gang være oddetall.

Din figur: 16pkt, 32 sider. Dvs. oppgaven din er umulig.

Eks:

eks.gif

Figuren har: 17pkt, 34 sider. Dvs. oppgaven din ville vært mulig.

Lenke til kommentar

Det som skal finnes er (slik jeg forsto det) en Euler-path. En slik en finnes her om akkurat to av punktene har oddetalls-grad. Hjørnene har, slik jeg tolker oppgaven, gradene: V(3,3,3,4,3,4,4,4,4,3,4,4,3,3,4,3) . (Begynner nederst til venstre.) Siiden her er med en to hjørner med oddetalls-grad er oppgaven ikke mulig.

Din figur: 16pkt, 32 sider. Dvs. oppgaven din er umulig

Blir det ikke 28 sider da?

2e = SummenAv(grad(v)) , e sider

e = 56/2 = 28

Lenke til kommentar
Det som skal finnes er (slik jeg forsto det) en Euler-path. En slik en finnes her om akkurat to av punktene har oddetalls-grad. Hjørnene har, slik jeg tolker oppgaven, gradene: V(3,3,3,4,3,4,4,4,4,3,4,4,3,3,4,3) . (Begynner nederst til venstre.) Siiden her er med en to hjørner med oddetalls-grad er oppgaven ikke mulig.

Din figur: 16pkt, 32 sider. Dvs. oppgaven din er umulig

Blir det ikke 28 sider da?

2e = SummenAv(grad(v)) , e sider

e = 56/2 = 28

Nei, 16 pkt x2 = 32 sider.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt med personen som ga meg oppgaven. Den er slik som beskrevet tidligere. Eneste forklaringen jeg kan komme med, er at det er en eller annen spesiell måte å løse denne på. Et eller annet som muligens ser feil ut, men likevel holder seg innenfor oppgavereglene. Oppgaven er altså mulig, på et eller annet vis. Ingen som har et forslag til en løsning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...