Gå til innhold

Overspenningsvern

Anbefalte innlegg

Hei,

Har bestilt elektrikker til og installere jorda kontakter, samt sette inn grovjern i sikringsskapet.

Her kommer alt av switcher, pc'er og slikt til og stå på uavhengig av værforhold. Hvor sikkert vil det være at ikke utstyret blir ødelagt av overspenning?

Har tenkt til og kjøpe et par sånne i tillegg til grovhjernet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120014&cks=PRL

Ser at det følger med en forsikring på 30000 Euro dersom utstyret skulle bli ødelagt. Vet noen åssen dette fungerer? erstatter komplett da alt utstyr som blir ødelagt som følge av overspenning?

Driver et lite enkeltmansforetak, og jeg er avhengig av og ha en server, switch stående på 24/7. (UPS er tilkobla server)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Komplett er ikke ansvarlig for forsikringen, de selger produktet som gir garantien.

Det er produsenten av utstyret som gir denne garantien.

Men du burde ærlig talt legge til noen små kroner, og kjøpe en UPS med samme overspenningsvern innebygd. Komplett har noen til rundt 1500,- som er rimelig gode.

Lenke til kommentar

Hei,

Har en slik en http://www.mustek.de/eng_/html/produkte/ups1000plus.htm

Er veldig fornøyd med denne, nesten 30 min backup strøm.

Er det noen annen fordel og ha overspenning integrert enn at det blir mindre utstyr?

Har også en pc her kobla til en liten ups, og vil nødig skifte ut 2 ups for og få kobla opp overspenningsvern.

Hadde tenkt til og koble på UPS'ene på overspenningsvernet til komplett. :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder UPS og forsikring, så er enhver bedrift PÅLAGT å beskytte datautstyret sitt. Denne UPS`en skal (iflg. GjensidigeNor sine vilkår) være en såkalt online UPS.

En annen sak er at de aller fleste UPS`er har overspenningsvern innebygget. Jeg har forsikringsvilkårene fra både GjensidigeNor og If... forsikring, hvis du har lyst til å ta en titt....

Jeg jobbet i et norsk firma som er leverandør av UPS`er (de importerer de selv), det er vel den eneste årsaken til at jeg vet om disse forskriftene. Det er desverre altfor mange som vet altfor lite om dette emnet, noe min tidligere sjef har prøvd å gjøre noe med i mange år (se artikkel her).

Uansett, du skulle nok greie deg med en rimelig UPS, men du må nok ut med litt mer enn 1500,- Tipper ca. 4000,- for en 700 VA line-interactive UPS (som strengt talt er bra nok for ditt bruk).

Bare spør hvis det er noe, og gi meg mailadr. din hvis du vil ha tilsendt litt info. rundt emnet. Jeg jobber ikke i det firmaet lenger, så jeg har ingen intensjon om å prøve å selge deg noe. Vil bare hjelpe ! :thumbs:

Lenke til kommentar

Hei,

Takker for dine råd. :)

Har rådført meg med elektrikker i dag, han mener at grovhjern i sikringsskapet, samt 1stk overspenningsvern kjøpt fra komplett burde være nok. (disse installeres rett i stikkkontakten) I og med at vi ikke er så utsatt i og med at kablene her går i bakken, og ikke i lufta.

I tillegg har jeg jo UPS som slår inn ved et eventuelt strømbrudd, og det er installert backup som kjøres hver natt. :)

Velger og gå for dette nå, da det ikke er noen ekstra viktige dokumenter som lagres på denne serveren. (dette lagres eksternt)

Så får vi jo se om anlegget her overlever sommeren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...