Lurifaksen Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Prøver å få satt opp Active Directory på serveren, men får det ikke til å fungere. Det vil si, alt ser ut til å fungere, men når winXP PC-en skal joine domenet kommer bare denne meldingen: A domain controller for the domain <domenet>.com could not be contacted.Ensure that the domain name is typed correctly Med detaljene: An error occurred when DNS was queried for the service location (SRV) resource record used to locate a domain controller for domain dritbra.com. The error was: "No records found for given DNS query." (error code 0x0000251D DNS_INFO_NO_RECORDS) The query was for the SRV record for _ldap._tcp.dc._msdcs.<domenet>.com Jeg skjønner ikke helt dette med SRV record. Og skjønner ikke hvorfor det er et problem at jeg ikke har spesifisert noen SRV record, siden ingen av "Active Directory" guidene ber meg gjøre noe annet med DNS serveren enn å lage en forward lookup zone, noe jeg allerede har gjort for domenet mitt. Her er guiden jeg har fulgt: http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/1474461 Lenke til kommentar
Newbeee Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) legg til en SRV oppføring i DNS serveren. Bruk ip til domenekontroller/DNS serveren Se her.... Endret 17. april 2004 av Newbeee Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Jeg har nå lagt til en SRV oppføring. Den dukket opp under en "mappe" med navnet _tcp, og het _ldap. Akkurat dette skjønner jeg ingenting av. Men når jeg fulgte den guiden du la ut så det ut til å fungere: Using NslookupFrom your DNS server, type nslookup at a command prompt. Type set type=all, and then press ENTER. Type _ldap._tcp.dc._msdcs.domainname (where domainname is the name of your domain), and then press ENTER. Dette kom frem da: _ldap._tcp.dc_msdc.domenet.com internet address = 10.0.0.2 Men når jeg prøver å legge meg til i domenet på winXP maskinen får jeg fremdeles samme feilmelding. Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 SRV (service locator) legges automatisk til i DNS under dcpromo. Antageligvis stod ikke klienten med IP til domenekontrolleren som primær dns-server. Det må den gjøre. Prøv det og post hvordan det går. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Jo, det er akkurat det den gjør. Jeg har vanligvis "automatiske" dns instillinger, men for anledningen satt jeg dns IP til IP'en til serveren, for å være sikker på at DNS ble hentet fra riktig server. Og SRV har tydeligvis IKKE lagt seg til automatisk under dcpromo (= active direcetory installasjonen, ikke sant?) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Problemet er løst... Når jeg skulle skrive hvilket domenet som skulle joines, trodde jeg at jeg skulle skrive "domene.com", mens det egentlig er bare "domene" uten .com som skal stå der... Men da er jeg ett skritt videre. Men ett steg gjenstår. Målet mitt er å kunne logge på hvilken som helst PC, og få samme desktop, og samme e-post i f.eks outlook. Hvordan gjør jeg dette? Er ikke dette en del av Active Directory, eller har jeg misforstått helt? Det finnes vel en simpel måte som kan brukes - dele en vanlig mappe på serveren, og stille klienten inn slik at profilen er lagret på \\server\deltmappe\ i stedet for c:\documents and settings\ - men det finnes vel en litt mer "proff" måte, siden jeg nå er medlem av et domene? Endret 18. april 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Ja ! Roaming profiles i AD / group policy /login script . ... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Du vil ikke utdype den litt nærmere? Hva gjør jeg på server, og hva gjør jeg på klienten? Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Leste topic bedre... Har du bare Server 2003, eller er det Exchange inne i bildet? Endret 18. april 2004 av Spirograf Lenke til kommentar
Nytelse Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Søke på google etter ordene han skrev :-) Roaming profiles betyr at "profilen din" dvs desktop m.m følger deg uansett hvilken maskin du logger på fra. Group Policy (GPO) er innstillinger som settes på domenet/OU og har virkninger på domenet eller de spesifiserte OU's (organisational Units). Herunder kan du også spesifisere skript. Bruk Microsoft Technet (www.microsoft.com/technet) og hjelpen i Windows 2000/2003 og søk på ordene. Hjelpen i de 2 OS'ene er virkelig god og med masse how-to's. Det å sette opp et velfungerende domene/infrastruktur krever mye prøving/feiling i begynnelsen før du har lærrt det skikkelig. Men når du kan det, er mulighetene enorme. + at muligheten for IT relatert jobb er mye bedre. For å avklare DNS. På din forward lookup sone, bør du sette denne til "allow dynamic update" altså ikke "Secure" (forutsatt at du ikke skal sette opp et høysikkerhets nett). For å få serveren til å registrere alle service recordene (skal være 4 stykker) kan du skriver i en cmd prompt: ipconfig /registerdns. Da skal du få inn _msdcs, _sites, _tcp og _udp Lykke til. Hilsen Erik CNA, MCP, MCP+I, MCSE NT4, MCSA W2K, MCSE W2K, MCSA W2K3, MCT Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Bruk windows help. Her er også mye info: http://www.microsoft.com/resources/documen...epts_How_To.asp ... Lenke til kommentar
sim Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Læreren min på skolen har skrevet en enkel innføring i Windows 2003 Server. Ikke helt ferdig, men det tar opp mye av det essensielle rundt roaming profiles og påloggingsscript. Send meg en PM med mailadresse, så skal jeg sende det over. Endret 18. april 2004 av sim Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Jeg har søkt og søkt, og jeg har lest og lest. I følge guiden til windows så skal jeg skrive \\Server\ShareName\UserName Hvorfor \\server\, når profilen er lagret på den PC'en? Og når jeg har prøvd å logge på domenet, blir det bare laget en lokal profil, i mappen c:\docu...\DOMENE.bruker\ Hvis jeg går inn på instillinger i profilen, så står det at jeg kan velge om det er en "Roaming" eller "local" profil. Men jeg får ikke valgt roaming, fordi den er grå og ikke mulig å trykke på. Jeg antar at dette må være gjort for at det skal fungere. Men hvorfor er Roaming valget grått da!? Er det på alle brukerene på både serveren og XP klienten! Btw, det er ikke exchange inne i bildet forløpig, så det med mailen går visst ikke uten exchange så vidt jeg har skjønt... Endret 18. april 2004 av GeeZuZz Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Hvorfor \\server\, når profilen er lagret på den PC'en?Og når jeg har prøvd å logge på domenet, blir det bare laget en lokal profil, i mappen c:\docu...\DOMENE.bruker\ Fordi for pc'en som logger på via domenet ikke ser serverens user path profiler som C: Man må bruke UNC path . Og oppsettet er på serveren . En bruker som logger på domenet henter ntuser.dat fra AD, mens offline så bruker den den lokale cachede profilen i egen pc. Du må først få orden på sysvol og user kataloger & share på serveren . Deretter opprette AD usere . Så melde inn maskinene på domenet , slik at user profiler blir laget (både server kopi og lokal kopi). .... Endret 18. april 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
jocke Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Btw, det er ikke exchange inne i bildet forløpig, så det med mailen går visst ikke uten exchange så vidt jeg har skjønt... Win2003 har en skikkelig jalla mailserver innebygget, men den er ikke å anbefale Uansett, jeg skal selv sette opp win2003, og skal bruke exchange. Skal stå som mailserver for subdomainet home.asparges.net. Er det slik at domenenavnet på win2003-servern også må være home.asparges.net? eller har det ingenting å si? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 *urk* Pc'en min sliter seg fremover med win2003 på virtualpc, og med 256mb ram (totalt) Gleder meg til 2x 512mb-brikkene kommer Uansett, installerte MS Exchange 2003 Enterprise uten problemer, men da jeg skulle kjøre "Exchange System Manager", fikk jeg følgende feilmelding da jeg koblet meg til servern (som forøvrig heter win2003); A connection coul not be made to the Microsoft Exchange Server computer "WIN2003".The Microsoft Exchange Server computer does not respond. Microsoft Exchange Directory ID no: DS_E_COMMUNICATIONS_PROBLEM Hva i huleste menes med dette? Kunne ikke finne noe i "System Manager" til exchange-servern heller... Det funker heller ikke å skrive inn ip'n til servern. Uansett er det ikke noe med nettverket, men noe med konfigureringa av exchange - men *hva*? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 2003 server/exchange i virtualpc? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 2003 server/exchange i virtualpc? Er bare for å teste, da jeg ikke har nok skjermer/tastatur til å teste på andre maskiner. Går litt tregt, men funker gull Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Bruk heller VMWare på en maskin med masse ram. :-) Lenke til kommentar
jocke Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Bruk heller VMWare på en maskin med masse ram. :-) Samma driten hva jeg bruker da. Maskinen er ikke problemet, så hjelp meg heller med det jeg spør om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå