Opus Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Er det noen som har erfaring med dette sprut-systemet? Sitter på en Golf II 1800(90hk) RP motor. Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å kjøpe en bil med dette systemet, men er litt usikker på drifts-sikkerhet ol. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Drifts-sikkerheten er god. Det er et veldig enkelt system da, med bare en bensin-dyse. Men du kan si at det egner seg veeeldig dårlig for trim utover det som allerede er i motoren. K-jet er bedre sånn sett, men kanskje dårligere på drift. Jeg velger å kalle mono-jet for en "avansert gasser".. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Takk for raskt svar, drkaos. Jeg velger å kalle mono-jet for en "avansert gasser".. Hehe, det var det jeg trodde det var først, da jeg titta under panseret. "Dette er f*** meg ikke sprut, det er jo en gasser!" Skal visst nok gå an å chippe opp til 104 hk. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Tja.. chippe og chippe.. Du kan endre tenningen og få omtrent det antallet ja. Men husk på ulempene med å endre til høyere tenning på en så gammel motor. Det er jo utformet som en gasser, og funker som en gasser.. bare at du har en liten dyse der istedet. Mange som tror det er det, så du er langt fra alene.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Ok, leste på en tysk side at denne typen motorer har datasprut (ECU). Takler denne typen sprut, turbo? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Den har en boks som styrer bensinmengde og tenning, men ikke mer. Altså en veldig enkel motorstyring. Den har bl.a ikke mulighet for å måle luftmengde. Alle typer sprut "takler" forsåvidt turbo, men dette systemet har ikke kapasitet nok til å levere bensin til den økte effekten. Ikke noe system å satse på med tanke på trim. Edit; Det jeg mener med at alle systemer "takler" det, er at de gjør det. Problemet er når de ikke leverer nok drivstoff slik at du får verdens magreste blanding og smelter hull i stemplene pga høy temp. Endret 17. april 2004 av drkaos Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Kan man sette inn en større dyse? Edit:Flere ord. Endret 17. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Dyse er ikke registrert som en egen del hos vw ihvertfall... Dersom du skal lage deg et turbo-prosjekt, får du tak i en g60-motor som du bytter fra g-lader til turbo på. Ikke begynn å trim på denne... Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Uff...16v er dyrt. Kan jo eventuellt kun skifte toppen selvfølgelig. Er vel kanskje mulig å bytte om til et k-jet sug på denne motoren? Ledninger og pumper er det jo allerede. Dette blir vel noe ala GTi, med ca.112hk. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 G60 er 8v med kompressor.. 160hk og passer rett i motorfester osv. 16v er ikke spes dyrt heller.. Du kan bygge om til k-jet dersom du har komplett system, men jeg hadde ikke orket å begynne med det. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Alt er dyrt for den som har lite. G60 skal jeg ikke ha. *legokomp.* Med k-jet sug kan jeg vel begynne å tenke på turbo, siden det er individuell sprut? Endret 17. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Som sagt.. Grunnen til at jeg anbefaler g60 som startmotor (motorkode pg) er fordi den har lav kompresjon beregnet på overlading, i tillegg er det latterlig enkelt å bygge den om til turbo og kaste "legokompressoren". Ikke glem at g-laderen er en av de mest effektive på markedet. Skal du ha noe bedre må du satse på lysholm. Problemet er mange som ikke vet å ta vare på g-laderen sin. 240hk er ikke prob å hente ut med g-lader. Ikke en orginal en riktignok, men.. K-jet er bedre enn mono med tanke på turbo, men.. Begynner du med en pl-motor, har du et myyye bedre utgangspunkt. Jeg skal selv bytte ut g-lader med turbo i corradoen til sommern.. Edit: skriveleif Endret 17. april 2004 av drkaos Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Tråden sporer heeeelt av nå men, 160hk+ blir litt for mye...Tro det eller ei. Det er jo den forsikringen, vet du. Btw: 16v og 8v bruker vel samme blokka, det er vel toppen primært som er byttet? Eller er det sterkere råder, lager etc. også? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 ikke lik blokk, huller til diverse ting og tang, boringen er lik da... ikke lik veiv, kortere slaglengde på G60, ikke like stempler, altså de må byttes ved en evt.16V konvertering på PG motor.. toppen er seff forskjellig.. rem og rem hjulene er ikke like...dynamo er ikke lik gir kasse er ikke lik, ikke clutch m/sving hjul og trykkplate annet motor feste venstre/bak drivknuter.... veldig lite som egentlig er likt.... Dette er da gti 16v (pl) iforhold til g60 8v (pg) Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Så RP blokka er lik PG blokka? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Nei, det er vannvittige forskjeller der også. Derfor anbefaler jeg motorbytte.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Hva legger du i vanvittig forskjell? Boltehull, Olje og kjølevannskanalene mellom blokk og topp er f.eks. lik på alle 1,8 opp til 10.91. Endret 17. april 2004 av Opus Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Det er minst like stor forskjell på rp og pg som på pg og pl, om ikke større forskjell. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Det er minst like stor forskjell på rp og pg som på pg og pl, om ikke større forskjell. Ja, men hva? De har samme boring og stroke. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Les over da. Det er andre stempler, veiv og råder, men samme boring. Diverse reimer og reimhjul er forskjellige, clutch, svinghjul og trykkplate er forskjellig, samt drivknuter. Annen topp (seff) og helt forskjellig ledningsnett. Du tenker på å bytte over deler fra en slik motor til den du har? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå