Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg bare lurte på hva man kan oppnå med en kompilator som Dev-C++ og en middels kunnskap om programmering språket ?

Kan man lage like store og fine programmer som f.eks MS Word osv, eller blir det bare slike programmer som kjører i dos vinduet( eller hva det heter, "akkuratt som console i linux) ?

Noen som har ett forslag til hva jeg kan begynne å lage, som mitt første program prosjekt ? ( Ikke hello world :p )

 

Håper på mange fine svar :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil påstå at du kan lage fine programmer i Dev-C++. Begrensningen med Dev-C++ slik jeg ser det i dag er at den mangler en ordentlig resource editor (vet ikke hvor glad gcc/mingw er i resource filer men). For windows programmering (som er det du bruker når du lager word liknende programmer på windows) så bruker du API, og api'en er lik såvidt jeg vet. du kan også kode directx eller opengl i dev-c++. Faktisk så har jeg også fått til å kode mophun(mobiltelefon) spill i Dev-C++.

Lenke til kommentar
Noen som har ett forslag til hva jeg kan begynne å lage, som mitt første program prosjekt ? ( Ikke hello world  :p )

Fint invictus svarte der(det kan ikke jeg noe om), men hvis du vil ha noe forslag til prosjekt ville det kansje vært en idè å kansje fortelle litt om hva du kan??

Hvis du er helt ny, og ikke gidder hello world kan du jo prøve guess the number :)

EDIT: Oi, tror jeg missforstod litt, mener du at du har sånn middels kunnskap?

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Hehe, jeg kan ingen ting egentlig :p Kan hello world da, men syns liksom ikke det er noe ordtlig program siden det eneste det gjør er å skrive ut en melding på skjermen som er ganske kjedelig :roll:

 

Men det jeg mente var at om man hadde hatt, ok ikke middels da men stor kunnskap om c++, hvordan programmer er det da mulig å lage i dev c++.

Syns det er litt kjedelig med slike programmer som kjører i dos vinduet. Om man kan lage programmer med grafikk, akkuratt som alle andre programmer i windows eller hvilket som helst annet OS.

Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst kunnskapen (og erfaringen) som begrenser, både C++-kunnskap/erfaring og API-kunnskap/erfaring.

 

Men du kan få til ganske mye. C kan regnes som "middels kunnskap om C++", i den form at C har structs, pekere, funksjoner, variabler og "flow control structures" -- men ikke stort mer. Man kan allikevel få til temmelig mye med C (Eks.: Linux) ;)

 

Hvis du lurer på om du skal begynne å lære deg en API (Win32, SDL, OpenGL, GTK+, Qt, wxWidgets, ...), er svaret at du bør nok være ganske sikker på språket først.

 

Jeg vet at mange ser på GUI som "det som er noe", og konsoll-programmering som kjedelig. Man kan få til ganske mye artig med bare konsoll-programmering, bare man er litt oppfinnsom. Det er dessuten fint å slippe alt det ekstra arbeidet GUI innebærer :) (hint hint, moesen ;))

 

 

Et forslag er at du kan lage et yatzi-spill for konsollet. Det kunne vært artig, og en passe stor utfordring for en nybegynner :)

Lenke til kommentar

Det som er artige utfordringer, er å lage program som utfører diverse commandoer, en slags "form".

 

F.eks noe jeg lagde (med litt hjelp fra Myubi, en takk til han, som også har hjulpet meg tidligere innen C++. Var også han som fikk meg til å starte med C++ ;)); en "Counter-Strike Linux Dedicated Server Launcher". Jeg lagde den i forbindelse med et LAN jeg var på for en uke siden, hvor jeg da ville at andre også kunne starte server'n om den skulle gå ned uten at jeg behøvde å være der, siden jeg var den eneste som kunne den riktige kommandoen og de riktige verdiene for å starte en dedicated server. Jeg kunne så klart skrevet dette på en lapp og lagt den ved siden av server'n, men ville ta det som en liten utfordring ;)

 

Type of server:

1) LAN

2) Internet

Your choise: 1

 

Max players: 16

 

Map: de_dust2

 

Her fyller du ut (som vist over) en "form", som deretter utfører kommandoen:

 

./hlds_run -game cstrike -insecure +map de_dust2 +maxplayers 16 +sv_lan1

 

En annen ting som er ganske standard er å lage en kalkulator. Gjerne med mangfoldige funksjoner. Jeg holder på med en "Interactive Dating Simulator" for øyeblikket, som en venn av meg (som døde av blodkreft.. R.I.P) spurte om jeg kunne lage, sånn for moroskyld. Jeg har også dedikert en Resource Calculator til et online tekst- og bildebasert spill som heter Xenocide 3001 (www.xenocide3001.org). Alt dette kan virke litt kjedelig ettersom det ikke er GUI programmer, men er artig som faen å programmere dem :D

 

Bare bruk fantasien og vær kreativ, så er det utrolig hva man kan komme opp med ;)

Lenke til kommentar

Oki, nå vet jeg hva jeg vil lage :yes: Tenkte på et program som gjør om millimeter til meter, meter til millimeter, millimeter til kilometer osv.

Et slikt program som gjør om slike lengde enheter til en annen lengde enhet :thumbs:

 

Men er det vanskelig å lage det ? Jeg kan ingen ting om c++, men jeg har kompilatorn og er klar til å begynne.

 

En ting til, hva er variabler ? Har kjøpt meg en bok som heter "Standard C++ Bible" men skjønner ingen ting :(

Lenke til kommentar

Jeg sitter å blar i boken du nevnte nå på Amazon.com (v.h.a. search funksjonen der) .. og den beskriver dette med variabler, typer .. deklarasjoner og definisjoner.

 

Står beskrevet helt i starten, og det nevnes også at ting blir klarere etterhvert i sammenheng med eksempler o.l. (Side 7, "A Brief Description of C++").

 

Så starter den med å forklare main() funksjonen. I kapittel to dukker det opp variabler med innebyggde typer som char og int. (..det er her ting rundt dette med variabler bør bli klarere..)

 

Alle eksemplene er skrevet som komplette programmer du kan teste ut.

 

f.eks.

Listing 2-3: Using the char variable.

 

#include <iostream>

 

int main()

{

char c; // char variable

c = 'b'; // assign 'b' to c

std::cout << c; // displays 'b'

c = 'y'; // assign 'y' to c

std::cout << c; // displays 'y'

c = 'e'; // assigns 'e' to c

std::cout << c; // displays 'e'

 

return 0;

}

 

Det kan ikke bli enklere.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Har et problem hvis en har planer om å lære seg programmering og ikke greier (gidder?) å fatte at man kan assosiere navn med noe. Når det gjelder C++ så er et navn assosiert med to ting; type og data.

 

F.eks. hvis jeg snakker om min egen alder:

 

- så er 'alder' navnet på variabelen

- typen kan være heltall

- data er 23

 

 

int alder = 23;

 

// navnet er alder

// typen er int (heltall)

// dataene er 23

 

string navn = "søppel";

 

// navnet er navn

// typen er string

// dataene er "søppel"

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...