Gå til innhold

Codec problemer med konvertering fra DVAVI -> MPEG/DIVX etc.

Anbefalte innlegg

Er relativt ny på videredigering, men har planer om å sette meg godt inn i dette. Men jeg har noen problemer:

Når jeg legger inn "film" fra videokameraet til harddisk bruker jeg det "ukomprimerte" DVAVI formatet. For så å konvertere senere, etter jeg har ferdigredigert filmen. Men når jeg skal konvertere den ferdige filmen til et format som tar mindre plass, får jeg ikke noe imponerende resultat. Filen blir ikke noe særlig mindre og kvaliteten blir skikkelig dårlig. (har prøvd de innebygde i Premiere 6.0)

Mitt spørsmål er da hvilken program (codec) jeg skal bruke for å oppnå best mulig kvalitet i forhold til filstørrelsen? Og hvordan dette gjøres?

Gjerne DivX eller Mpeg!

Har underssøkt litt og funnet et program jeg trodde skulle fungere. Dette het TMPgen. Men når jeg skulle velge kilde, altså filen som skulle komprimeres, fikk jeg melding om at programmet ikke støttet dette filformatet. Dette filformatet var som nevt tidligere DVAVI.

Jeg har også prøvd å komprimere til DivX 3/4 fra Premiere 6.0, men da låsta bare maskina seg...

(har ikke prøvd divx 5 enda)

Håper noen kan hjelpe meg...

Bruker:

PINNACLE DV STUDIO firewire kort

Adobe Premiere 6.0

mvh

markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til http://www.doom9.org og skaff deg Avisynth og installer det. Dette kan du bruke som export plugin i Premiere for å frameserve til andre program, f.eks. nevnte TMPGEnc. Avisynth lager en dummy .avi-fil du kan åpne i TMPGEnc (for mpeg-1/mpeg-2), evnt. CCE (Mpeg-2) eller Virtualdub/Nandub (divx). Du bør forresten sjekke at under renderinginnstillingene i Premiere er "fields" satt til "no fields" (ettersom du her ikke skal ha sakene tilbake til DV/VHS)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...