PacAnimal Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Heisann! Jeg sitter her med et Sapphire Radeon 9800 Pro og en Samsung 193T LCD skjerm. Alt fungerer forsåvidt glimrende, og jeg vil virkelig anbefale både kortet og skjermen, men til saken så lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre med den noe plagsomme skaleringen av lave oppløsninger. Vel og merke så støtter de fleste nye spill 1280x1024, og ved å skru av "scale image" greia i driverinnstillingene i windows kan jeg hindre at skjermen strekker 1280x960. I stedet legger den en tynn, svart stripe over og under bildet, som jeg synes er aldeles glimrende. Problemene oppstår derimot ved lavere oppløsninger i eldre spill som bare takler f.eks. 1024x768. Det ser ut til at uansett hva jeg gjør, så skaleres dette bilder for å fylle skjermen, og i samme slengen ødelegger den aspect ratioen og strekker bildet ut til å fylle HELE skjermen (ingen svarte striper). Dette gjør at noen av spillene ser veldig rare og strekt ut, mens det forsåvidt ikke gjør noe i noen andre. Uansett lurer jeg på om det finnes noen form for programvare som kan endre hvordan lave oppløsninger skaleres på en lcd. Jeg mener egentlig at det nesten ville være bedre å bare vise bildet i den originale oppløsningen midt på skjermen enn å ødelegge aspect ratioen. Noen tips? . Lenke til kommentar
primare Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Heisann!! Jeg sitter med et 9800pro kort selv og samsung 173T skjerm. Oppløsningen er akkurat den samme, altså 1280x1024. Tror ikke det er så mye man får gjort med den problemstillinga der. Dette er kanskje den største svakheten med LCD skjermer. Du må bruke alle pixlene i riktig oppløsning for å få et naturlig og skarpt bilde...... Jobber i hifibutikk selv og selger både plasma og lcd skjermer til hjemmebruk. Det samme problemet finner du der når man skal tilpasse de 575 linjene som et tv signal (inklusiv DVD) har på en skjerm som f.eks har HDMI oppløsning. Vi er ikke alene Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Det er egentlig ikke så nøye for meg om skaleringen gjør bildet uklart, bare det kunne holde seg til 4:3 når det var det i utgangspunktet... Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 18. april 2004 Forfatter Del Skrevet 18. april 2004 Finnes det ingen programmer som kan gjøre dette? Lenke til kommentar
magnum44 Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Finnes det ingen programmer som kan gjøre dette? Burde vært en enkel sak for driverteamet til de respektive grafikkortprodusentene å implementere. opprop.no men resize kvalitet ala photoshop i realtime kan vi nok se langt etter.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 må se litt nærmer på dette, da jeg mener Eizo har noen løsninger på dette i sin ASIC controller. Dette må da være software av en eller annen sak som styrer dette? Jeg er på saken. Innlegg nr 2 mill på forumet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå