Gå til innhold

windows 200 server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har forsøkt å søke på det, uten resultater. Microsoft.com. der fann eg litt meir, men eg er ikkje so flink i engelsk. Noken so har tatt et raskt søk og funne noke so sette eg stor pris på att dokke gir meg ett hint eller kontaka meg. Det hadde også vore veldi kjekt viss noken so har erfaring med windows 2000 server hadde tatt kontakt.

Ole-Johan

[email protected]

Lenke til kommentar

Du ønsker å sette opp domene med windows 2000 server ?

start -> kjør -> dcpromo

(trykk enter så starter veiviseren for active directory)

Du har forklart litt vel tynt hva du ønsker å gjøre, så jeg går ut fra du ønsker å sette opp ett AD domene.

Har ingen gode ideer når det gjelder norske ressurser for oppsett av domene desverre, noen andre som har det ?

Lenke til kommentar

Beklager att eg har forklart lit tynt.

Eg har såtte opp et nettverk med server. Det skal vere brukbar god sikkerhet i nettverket. Det er ADSL inn i bilde. Og eg ska ha domene.

skal teste å skrive dita på kjør å sjå ka so skjer...

takk so lenge..:)

Lenke til kommentar

Sikkerheten er i utgangspunktet ikke bra, men du må f.eks installere brannmur for å forbedre den litt.

OG det ligger en god del arbeide i å konfigurere w2k for å få det sikkert.

AD = Active Directory = En tjeneste som gjør at du på en enkel måte kan styre / finne ressurser i ett nettverk. (veldig enkelt forklart les mer http://www.hardware.no/guider/ord03/a.html)

http://www.windows.no/art.php?artikkelid=4581

http://www.windows.no/art.php?artikkelid=1229

Om du har lite kunnskaper innenfor windows og ønsker å lære mer anbefaler jeg det å finne en bok på norsk, evt ta ett kurs som omhandler w2k

EDIT :

Å lære seg windows 2000 server via ett forum er nok ikke den rette veien å gå.

Du KAN som sagt få det sikkert, men det ligger en del arbeide (kunnskap)bak ett sikkert nettverk.

Windows 2000 server pensum har vel på de fleste privatskoler ca 100-140 timer til rådighet, så....

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Beklager att eg har forklart lit tynt.

Eg har såtte opp et nettverk med server. Det skal vere brukbar god sikkerhet i nettverket. Det er ADSL inn i bilde. Og eg ska ha domene.

skal teste å skrive dita på kjør å sjå ka so skjer...

takk so lenge..:)

AD er veldig viktig for sikkerheten i et domenet. Hvis det settes opp rett, gjerne med brukerrettigheter, ulike gruppemedlemskaper for de ulike brukerne som igjen gir ulike tilganger. Samt at du implementere Group Policies for at SUS skal fungere, da vil alle pc'ene i domenet bli automatisk oppdatert med sikkerhetsfikser, og implementere adm'er for "lockdown" av pcene i nettverket.

I tillegg må du ha en brannmur på nettet ditt for å beskytte det mot det store stygge internett. Dette har ikke noe med AD og Windows 2000 Server å gjøre. I tillegg trenger du antivirus program.

Men basert på at du er dårlig på engelsk, samt du vil ha bra sikkerhet, ser jeg ingen annen mulighet for å be deg ta kontakt med en dataforhandler for konsulent bistand. Eventuelt gå på et datakurs for Windows 2000/2003 Server, men manuelene er som regel på engelsk. Men tross er jo som regel kursholderen norsk.

PS. Skoler og lignende bruker ofte produkter ala Moonscape for å hindre at ungene herper på pc'ene. Men igjen engelskunnskaper er viktig for å sette det opp, selv om programmet er norskprodusert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...