Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det haster ikke, det er lenge til jeg kommer så langt at jeg kan tenke på tanken ;)

Når det gjelder dysen, så tenker jeg nå at jeg skal lage en rad med 1.5mm hull på midten og en rad med 1mm over og under. Det burde la seg gjøre.

Hadde ikke hatt noe imot en søyleborr nå :roll:

Ville vurdert å bruke kun samme størrelse på hullene..

Dette vil gi samme vanntrykket på hele kjernen.

Har du mindre hull på siden, kan du risikere å tape nesten all trykket på sidehullene siden hovedtrykket går igjennom midten.

Ikke testet selv, men det virket logisk i hode mitt nå ;)

Lenke til kommentar

Jo, jeg er med på den tankegangen Pritorian, men iom at den midtre raden er midt på core og de andre to radene er over og under denne (i vannet`s retning) vil det meste av trykket gå i midten og noe av trykket bli spredt på oppsiden og undersiden av den midtre raden. Klart det enkleste ville være å bare ha en rad midt på.

Slik det ser ut nå har jeg kommet frem til at jeg må ty til mer avansert verktøy for å få dette til skikkelig. Jeg er rett og slett ikke stø nok i håndleddet til å få borret disse hullene for hånd. Valget jeg har er å bruke søyleborr og dermed få det nøyaktig, eller å lage blokken med ett innløp (da med den reviderte niplen) uten dyse.

Edit: også med tanke på at dersom jeg har 3 rader med like hull over hverandre og utgangene for vannet er i bunn og toppen av blokken, vil jeg risikere at vannet kun benytter den øvre og nedre rad grunnet kortest vei.... (testen av RBX hos Ocshoot, hvor de fant ut at dysen med mange hull var best dersom en hadde kraftig pumpe - kanskje det har noe med dette å gjøre?).

Edit2: dersom jeg har to rader vil det bli en lomme mellom de to, dersom jeg har en rad vil det bli høyt mottrykk...

Derfor kom jeg frem til at dersom jeg hadde tre rader, med relativt lik hullstørrelse, men hvor den midtre var _litt_ større ville jeg oppnå best ytelse kontra flow restriksjon`s forhold.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Om det er interessant, kan jeg sende deg et bilde eller to av bormønsteret i min "cascade-klone" for GPU.

Kan dessverre ikke legge ut noe her, har ingen sted å uploade. :blush:

Og igjen må jeg si meg enig med Pritorian ang. hullstørrelse. Jeg er også ganske sikker på at den bør være lik over alt, for best resultat.

Kjører du 1mm hull, må du opp i et ganske anseelig antall m.tanke på den pumpa du skal bruke, men det er du sikkert klar over.

Det var i alle fall litt snaut med hull i den første remsa med plexi!

Lenke til kommentar

Ok ok, men med søyleborr bør jeg få inn 10 1mm hull pr remse eller 7 1.5mm hull pr remse.

Husk på at core ikke er større enn 13.6 x 7.4mm så det er begrenset hvor mange hull en kan få inn før det bare blir ett åpent hull ;)

Skrue: ble litt nyskjerrig på den blokka di PM eller mail please :innocent:

Edit: første GPU blokk forsøk ligger under vaskemaskinen men men :p

AtiGPU2_thumb.JPG

atiGPU4_thumb.JPG

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Bilder av ATI GPU blokken

AtiGPU5_thumb.JPG

Og ett bilde så en kan se størrelsesforskjellen mot chipset blokken

atigpu_v_chip_thumb.JPG

Edit: NB! dersom en har en nVidia basert GPU vil denne trolig kreve en større flate. Min GPU (9800pro) har en forholdshvis liten core, og krever dermed ikke like stor kjøleflate.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Utrloig spent på om dette funker. Liten sikkerhetsmargin med så liten bunn.

Jeg er spent på om det funker også.

De siste dagene`s utvikling har ført til at jeg vil prøve å gjøre design og utforming så lett som mulig, og dermed gjøre det lett for stort sett alle og enhver å lage blokker med tilsvarende verktøy (dremel, stikksag og borremaskin).

Jeg har allerede begynt forberedelser for mer avanserte design og utformingsmetoder som jeg vil da ta med i rev2.

Når dentid kommer og jeg har tillært meg metoder og fått nok erfaring med å jobbe med de ulike delene vil jeg lage nye og mer avanserte blokker og den siste utgaven vil være den mest gjennomførte og nøyaktige samt visuellt trolig ligge på ett høyere plan enn det jeg hittil har fått til her.

For de med stø hånd og tolmodighet vil det være fult mulig å lage mer avanserte og bedre design, med de samme materialene. Det gjenstår å se om dette vil holde, jeg tenker da på materialene (plexi, kobber og lim).

Anyways, jeg fortsetter med :dremel:`ingen

forberedelsene inkluderer innkjøp av en slik

308111_Xw4.jpg

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Tenkte i utgangspunktet å kjøpe meg dremel stativ 212 men når det koster nesten like mye som dremelen ser jeg ikke mye vits i det. Jeg har dessuten en semi-proff borremaskin fra Bosch som takler lave turtall ved høy motstand. Har blandt annet brukt den til å borre 120mm viftehull med HMS bimetall hullsag i 1.5mm stål uten problemer.

Men iom at delene jeg har nå er såpass lette å jobbe med, vil jeg heller fullføre dette uten bruk av mer avansert verktøy enn det jeg begynte med (borremaskinen er hos far min også for øyeblikket).

Men "off-topic" burde kanskje bli sponsa av clas ohlson jeg nå etterhvert :p

Lenke til kommentar

Takker, fargen er frostvæsken som er i blokkene ;)

Det blir _veldig_ lett å se om væsken trekker ut langs kanten (mellom plexi`n og kobberet), da den lyser blått.

Edit: jeg er veldig fornøyd med bunnen i ATI-GPU blokken. Det tok sin tid å få den så ru ....

Chipset blokken kunne godt vært behandlet på samme måte.

Først ble hele flaten slipt litt med 80korningspapir (for å gi limet noe å holde i mellom plexi`n og kobberet), det tok ikke mange dragene over da jeg ikke akkurat har mye å gå på....

Deretter tok jeg skiven i midten her

HD4_205766_5771_V_hi_N.jpg og gikk over fra side til side.

For så å ta den ytterste av disse (mot venstre)

HD4_307918_7919_7920_V_hi_N.jpg

og gikk over hele bunnen....

Edit2: bunnen ble en _smule_ varm å holde i :p

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...