Gå til innhold

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)


Anbefalte innlegg

Men iom at dette fremdeles er V1 har jeg enkelt og greit laget ett rom i blokken slik som ved chipset blokken. Kommer til å lage en kant som en plexi plate kan ligge på, under inntaksnippelen, slik at jeg kan lage en plate med dyse og dere dermed kan komme med inspill som da ikke vil bety at jeg må lage blokken på nytt (da kun dysen). Så legger jeg litt mer arbeid i dysetenkning når jeg har kommet så langt.

 

På senere revisjoner vil jeg nok lage kanalen i blokken endel smalere, på denne blokken vil den trolig bli ca 2cm bred.

 

Edit: takker for linken (har sett den før men men ;)).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desto mer jeg tenker på det, desto mer får jeg lyst til å prøve en slik blokk uten dyse, eventuelt med en dyse som er lik en barton core (13.61mm x 7.42mm) med endel plass rundt core i blokken.

 

barton_thumb.JPG

 

Dette kan faktisk gjøres ved å forme selve nippelen`s ende og dermed få en jevn overgang.

 

Edit: niplens innvendige areal (flate) er 113mm^2 og barton coren`s areal er ca 100mm^2

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Det har jeg også prøvd ;)

 

Det eneste som skjer er at ytelsen går ned, flowrate går opp!

 

Men dette designet er mest praktisk for de med flere blokker i serie som trenger god flow for å yte.

 

En annen ting som du burde gjøre ved å bruke dette desginet å lage noen turbelatorer i bunnen av blokken slik at vannet ikke lager en hinne rett over kjernen og minsker kjøleevnen enda mere... Vanskelig å forklarer når jeg er sliten ;)

Lenke til kommentar
Det har jeg også prøvd ;)

 

Det eneste som skjer er at ytelsen går ned, flowrate går opp!

 

Men dette designet er mest praktisk for de med flere blokker i serie som trenger god flow for å yte.

 

En annen ting som du burde gjøre ved å bruke dette desginet å lage noen turbelatorer i bunnen av blokken slik at vannet ikke lager en hinne rett over kjernen og minsker kjøleevnen enda mere... Vanskelig å forklarer når jeg er sliten ;)

Spreder mønster over core (stjerneformet mønster)?

 

Tenker da å bruke dremel kappeskiven til å lage riller som går fra sentrum av core og i en stjerne ut til sidene. Var det det du mente?

 

Edit: har du prøvd dette i en blokk med bunn eller kun ved direct die? ;)

 

BTW, spørs om jeg tør gjøre så veldig mye med bunnen da jeg på denne blokken har allerede laget riller rett over core. Men jeg ser allerede mange klare forbedringspunkter til rev2 noe som ikke er så dumt ;)

 

Moro er det også at jeg har klippet bunnen til med saks! det sier litt om tykkelsen på bunnen (eller mangel på tykkelse sådan).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Det har jeg også prøvd ;)

 

Det eneste som skjer er at ytelsen går ned, flowrate går opp!

 

Men dette designet er mest praktisk for de med flere blokker i serie som trenger god flow for å yte.

 

.....

Når du prøvde dette, lot du flow gå likt som hos meg eller hadde du utløpene på siden av Barton core`n?

 

Og ja, jeg vil helst ha høy flow i systemet mitt, dersom blokkene reagerer veldig forskjellig på flow, har jeg ikke oppnådd det jeg prøver å oppnå.

 

Spennende å følge med på de forskjellige low-cost prosjektene her i forumet. Jeg suger til meg informasjon daglig til eventuell egen bruk senere.

 

Stå på!

 

Will do ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Når du prøvde dette, lot du flow gå likt som hos meg eller hadde du utløpene på siden av Barton core`n?

 

Og ja, jeg vil helst ha høy flow i systemet mitt, dersom blokkene reagerer veldig forskjellig på flow, har jeg ikke oppnådd det jeg prøver å oppnå.

Når jeg hadde det, var dette på en P4 uten HS, brukte kun endestykket av en nippel som utgangen, altså rund og 12mm ID.

 

Denne dekker midten av kjernen veldig godt og legger litt av ytter hjørne uten direkte flow fra utgangen.

 

Det fungerte sånn halvgodt, men blokken fikk vesnentlig dårligere ytelse, selv med mye mye høyere flow.

Lenke til kommentar
Det har jeg også prøvd ;)

 

Det eneste som skjer er at ytelsen går ned, flowrate går opp!

 

Men dette designet er mest praktisk for de med flere blokker i serie som trenger god flow for å yte.

 

En annen ting som du burde gjøre ved å bruke dette desginet å lage noen turbelatorer i bunnen av blokken slik at vannet ikke lager en hinne rett over kjernen og minsker kjøleevnen enda mere... Vanskelig å forklarer når jeg er sliten ;)

Spreder mønster over core (stjerneformet mønster)?

 

Tenker da å bruke dremel kappeskiven til å lage riller som går fra sentrum av core og i en stjerne ut til sidene. Var det det du mente?

 

Edit: har du prøvd dette i en blokk med bunn eller kun ved direct die? ;)

 

BTW, spørs om jeg tør gjøre så veldig mye med bunnen da jeg på denne blokken har allerede laget riller rett over core. Men jeg ser allerede mange klare forbedringspunkter til rev2 noe som ikke er så dumt ;)

 

Moro er det også at jeg har klippet bunnen til med saks! det sier litt om tykkelsen på bunnen (eller mangel på tykkelse sådan).

Jepp! Det var det jeg mente ;) Skulle hatt en litt tykkere bunn slik at "hakkene" ble dypere og forårsaket mere tubulens, men dette er bra med en så tynn bunn.

 

Edit: har du prøvd dette i en blokk med bunn eller kun ved direct die? ;)

-Erik-

Begge deler. Det er ikke langt fra DD til en vanlig blokk.. Formelen er enkel, ta en DD blokk, Add a pinch of copper, and you got yourself a waterblock ;)

 

( Om du har dame som meg, liker ikke dama at saksen blir sløv etter 2 timer bruk! så legg den varsomt tilbake etter bruk og ikke si du har brukt den!! :p )

 

Blokken ser forresten veldig bra ut ;) Hvordan kutter du bunnen så rent? Plexien altså...

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Men du ser hvorfor jeg vil prøve det?

 

Med tanke på at de andre blokkene kommer til å kreve høy flow (også denne egentlig grunnet den tynne bunnen).

 

Dersom jeg lager ett dyse system vil jeg måtte regne med en ganske kraftig innstruping for å få nødvendig trykk på Core, noe som vil senke ytelsen på de andre blokkene. Klart de er ikke like viktige, men dog.

 

Slik jeg har formet nippelen vil den spre på hele core og egentlig være en mini dyse. Ingenting som kommer rett fra denne kommer på utsiden av core.

 

Jeg ser for meg å ha nippelen ett stykke ned i blokka, vil tippe ca 3mm nedenfor toppen. Da med en 3mm plexi plate som jeg vil forme utstikkerene på så de vil gradvis bli høyere opp til utgangsniplene.

 

Edit: saksen er min :p

 

Edit2: plexi`n er grovt kuttet med en stikksag (ytterkanten) og deretter formet med slipehjulene på :dremel:`n

 

Visuell edit: ser du nøye etter vil du se en V og 1 øverst i høyre hjørne av blokken, dette skal jeg på sikt legge i små remser med kobber i ;) (strykejern ;)).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Plexiramma ser ganske tykk ut. 10mm? Har du alternativer, f.eks 6mm? Grunnen til at jeg spør, er at vannhastigheten over kobberplata vil bli en del høyere med en lavere ramme, og det tror jeg kan være positivt. Men du har jo en ganske kraftig pumpe, så det kan jo hende at den kompenserer for et relativt stort rom i blokka?

Bare for å kaste inn noen tanker om det.

Lenke til kommentar

Desverre har jeg bare 2 og 3mm i tilegg til den 8mm plata. 4mm platen jeg har er grønn og det vil jeg ikke ha noe av ;)

 

Edit:

.....Jeg ser for meg å ha nippelen ett stykke ned i blokka, vil tippe ca 3mm nedenfor toppen. Da med en 3mm plexi plate som jeg vil forme utstikkerene på så de vil gradvis bli høyere opp til utgangsniplene.
Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Ja ser hva du prøver å oppnå, du prøver å innhente ytelsen som en dyse vil skape med høyere generell flowrate, men personlig tror jeg at dysene ville ha blitt et bedre alternativ.

 

Har du en kraftig pumpe burde ikke temperaturen på resten av blokkene øke så forferdelig mye mer en med høyere flow. Kommer selvfølgelig litt ann på hvilket skjermkort etc. Men chipsettet feks gir ikke mye varme fra seg og aviket blir da lite.

 

Er disse blokkene i tillegg veldig flow vennlige, burde forskjellen bli enda mindre vil jeg tro.

 

En løsning som jeg enda ikke har testet er en Dyseblokk med høy flow, eller lettere sagt en dyse med store hull, 3mm feks? Det ville jo ha blitt en hybrid av et slag om du vil :)

 

Slik som du har formet dysen din i dag, vil du ikke oppnå nok mottrykk til at den har noen hensikt, uten om å konsentre vannet mere direkte på kjernen, noe som i seg selv er en forbedring.

 

Har også testet mye i det siste med forskjellige distanser mellom selve utgangen på nippelen ned til kjernen. Med dysene var det en store forskjeller på distansene jeg hadde. Men med kun en utgang, endte jeg opp med ca 4mm over kjernen. Dette ga den mest responsive ytelsen i forhold til høyere og lavere over kjernen..

 

Alt dette gjelder muligens ikke til AMD da kjernen er anderledes og jeg hadde en P4 [email protected] som ikke ga all verden av varme fra seg ;)

 

Edit: kan ikke stave..

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Klart jeg kan jo overlate dyse-designet til en av dere og bare lage en kant som dysen skal hvile på :p

 

Det spørs om jeg ikke bør lage ferdig ATI-GPU blokka først og sørge for at den ikke er restriktiv mht flow, og deretter komme tilbake til CPU blokka....

 

Alternativet er å lage Chipset blokk og GPU blokk med samme design (dyse) noe jeg faktisk har plass til tro det eller ei :p

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jau ;)

 

Jeg var veldig i tvil mht chipsetblokken om jeg ikke skulle borre til ett hull i midten og kjøre WW design på den, men slo det fra meg. Tror det må bli i rev2 ;)

 

Men jeg er fremdeles _veldig_ i tvil om jeg skal lage til en kant så jeg kan legge i en 3mm plexi dyse, eller om jeg skal kjøre uten dyse.... :hmm:

 

Edit: bare så det er sagt, forløpig må jeg bruke en Hydor L20II da jeg ikke har den nye pumpen i hus enda (det var det med penger da....). Den takler ikke mottykk spesielt bra :nei:

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...