Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)


Anbefalte innlegg

Ser jo bra ut, det der. Og antakelig holder det med den ducten du har plassert mellom vifta og radiatoren?

Men har du plass, så ville jeg gjort den dobbelt så høy, for en mer homogen gjennomstrømning av luft.

 

Umiddelbart vil jeg tro at du vil få visse problemer med utlufting av radiatoren? Men kjører du "verstingutgaven" av de pumpene du har, så bør det vel gå bra, den blåser vel unna det meste som finnes av luft i systemet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik tenker jeg gjøre det:

 

 

[url=http://www.home.no/avemorphine/AluMidi/radiator_small.jpghttp://www.home.no/avemorphine/AluMidi/radiator_thumb.jpg

Hva med å sette vifta oppå kabinettet så får du litt bedre plass til luftinntak m.m.

 

Edit: luftinntak ;)

 

Edit2: 600 posts :fun:

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Jeg tenkte litt frem og tilbake mht om jeg ville ha 2x8mm plexi til inntaket eller duct mellom radiator og vifte, og kom vel egentlig frem til at det trolig er mer å hente på å ha det på inntak siden. Men jeg har ikke bestemt meg helt enda, skal ikke se bort fra at det blir 8+4 på begge sider.

 

ManagHead: jeg vil ikke ha noe på utsiden av kabinettet ;)

 

Dessuten vil det ødelegge en annen ide jeg har (kommer mer om det senere) som jeg tror vil gi en stilig visuell effekt :devil:

 

Skrue: Det er verstingen som står nederst der :green:

 

Når alt er på plass er det 2mm på HDD siden og ingenting på pumpesiden "til overs" (ingenting på HDD siden heller når en tar med 2mm plexi i sidedøren ;).

 

For å bruke ett passende yttrykk: "...like a gloooove" :cool:

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Stoppet litt opp igjen grunnet HW trøbbel....

 

Enda ett NF7-S V2 som har tatt kvelden. Var noe rart med det kortet fra første stund, og til slutt (når det ble testet) nektet det å poste i det hele tatt :p

 

Vet det har vært endel trøbbel med NF7-S V2 kortene så jeg valgte å kjøpe det over disk da de som oftest har mulighet til å se på kortet der og da, noe som tok 15minutter fra jeg gikk inn i butikken til jeg gikk ut med nytt kort (grøsser over ventetid ved kjøp hos webshop).

 

Ser at det kortet som jeg har fått nå er produsert i Mai 04 :D som betyr gode chip`s håper jeg :green: Tar ikke av NB kjøleren før jeg har stresset kortet endel for å sjekke for feil, men SB har A4 stepping (mitt første hadde A3).

Lenke til kommentar

Som jeg har vært inne på før så måler jeg temp med ekstern sensor (Digital Doc5 flat sensor inntil core).

 

Har nå fått noen skremmende tall med stock kjølingen.

 

Skal ikke så mye til for å overgå dette gitt :p

 

XP-M 2400+ (barton) @ 225x11 (2475) Idle: 50c Load: 68c

 

Chipset @ 225 SC 1t enabled Idle: 42c Load: 54c

 

Mosfet`s @ 1.85 Vcore, 2.9Vdimm, 1.7Vdd, 1.6Vagp Idle: 50c Load: 60c (disse er ikke kjølt).

Lenke til kommentar

Det var da noen elendige temperaturer? Hva slags "stock" kjøling er det snakk om her da?

Enten har du det ganske lummert på rommet, eller så er stock-utgaven-e særdeles skrale!

For jeg tar for gitt at du kjører en "hyggelig" v-core, og på bakgrunn av det er jo temps nesten urimelig høye!

Du får dytte på noen (tette) vannblokker i stedet, så skjer det sikkert ganske mye med de verdiene! :green:

Lenke til kommentar

Hehe, ja det kommer det kommer ;)

 

Jeg har ett par overraskelser å by på, men denne gangen kommer det når alt er på plass med temperaturer jeg vil vise for offentligheten ;)

 

Stock kjølingen er en XP2500+ boxed kjøler med en 60x15mm vifte som er produsert av Delta og spinner ved ca 4000rpm. Ikke rare greiene, men jeg kan knapt ta i ribben når jeg har kjørt det litt hardt :p

 

Har også prøvd å finne maks klokk med stock kjølingen og har klart 218x11.5 da med 1.95V men da var CPU`n oppe i 75-76c selv om det var stabilt (jeg ville ikke kjøre det lengre enn 5-6t med nåværende kjøling).

 

Om du ser på siste linjen i posten om tempene så står V levels ved de tempene.

 

Edit: det som kanskje er det verste med de temperaturene er at bios oppgir temp til å ligge på 42c idle og 55c load (målt med ekstern sensor til: 50c idle og 68c load...).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Har nå kommet skikkelig i gang med en eller annen revisjon. Jeg har gått litt vekk fra den opprinnelige ideen og delt en 80x50x20mm kobberkloss i to med baufil (armen min er ikke glad i meg om dagen.....). Samtidig som jeg har forsøkt å lodde litt, vi får se om det ikke blir flere revisjoner på en gang ;)

Lenke til kommentar

Så noe på rev1 i dag.

 

Jeg har nå ett defekt nf7 kort som jeg har ribbet for diverse deler. Tok bl a av socket og satt på en barton med Rev 1 CPU oppå. Deler av core fikk ikke skikkelig press når jeg legger press på grunnet socket. Det var også den delen av cpu som var i kontakt med temp sensor. Hadde jeg turd å slipe en mm til ville nok tempene vært av en annen art.

 

Dette førte til at desto hardere jeg festet blokken -> desto verre temp fikk jeg. Da enden som lå mot CPU da fikk verre og verre kontakt ettersom trykket på resten av CPU ble økt.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå har jeg endelig tid til å fortsette med prosjektet. Nye teorier og muligheter skal prøves ut. I løpet av noen dager skal jeg gjøre om på kabinettkonfigurasjonen min ved å ha en Radiator montert på Luftventilen (trekker luft utenfra) og en radiator i kabinettet som igjen blir plassert i ett isolert skap. Blokkene mine har kommet ett stykke videre, og siste tilskudd på stammen vil bli vist meget snart. Jeg velger å holde det visuelle tilbake for nå da jeg hittil kun har fokusert på ytelsestester av diverse design. Det mest effektive har jeg nå satt i gang med å oppgradere visuelt også. Tror nok mange vil like hvor enkelt det er. Kan jo bare nevne at blokk-designet kun består av en 1mm kobberplate, plexi som lokk, og ingen lodding eller lignende. Har _knust_ DD maze4 blokken min ytelsesmessig og nådd ca 50mhz høyere på CPU enn jeg kunne med Maze4.

 

Følg med for AveMORphine`s H.M.W.C. CPU Rev1.1

 

Edit: Skrue sa i en post her at høyden ville bli for stor i Rev1. Noe den nok var. I den "nye" revisjonen går jeg stikk motsatt vei, noe som setter store krav til pumpen. Hydor L20II kan dere bare glemme at vil takle denne blokken. Bare så det er sagt (jeg har prøvd med heller dårlig resultat).

 

Her er den andre delen av tanken bak "blokken" (ett bedre ord er nok platen, noe dere vil se etterhvert). 3spor_thumb.JPG

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jeg klarte å slette bildene av testblokken, så jeg har laget noen bilder i Abdobe for å vise hvordan blokken er bygd opp.

 

Den består av 4 lag.

 

Lag1 1mm kobber med 0.5mm dype spor som er kuttet med dremel kappeskiver (se forrige post).

 

Rev1.1bunn11.JPG

 

Lag2 er en 2mm plexi plate med to åpne spor som går på tvers av de i bunnen

 

rev1.1plexibunn1.JPG

 

Lag3 er enda en 2mm plexi plate som har to kammer som overlapper sporene i lag2 (kammeret er hvitt).

 

Rev1.1pleximiddle.JPG

 

Lag4 er en 3mm plexi plate som niplene er festet i (Edit: 3mm ikke 2mm).

 

Rev1.1topp.JPG

 

De tre plexi platene er festet sammen ved å smelte de sammen med Aceton.

 

Edit: plexi platene er 8cm x 8cm og den nederste skal lakkeres med chrome lakk da jeg skal ha neoprene rundt hele socket grunnet svært lav temp på vannet.

 

Edit2: som sagt i forrige post, denne blokken er svært restriktiv, og Hydor L20II gav opp rimelig fort. Men ved å bruke kappeskiven på plexi platens underside (motsatt av bunnen) vil den trolig kunne brukes med L20II også. Jeg har ikke testet det enda, men regner med å prøve etterhvert (det vil trolig også bedre blokken vesentlig da vannet kommer i kontakt med større areal ved å gjøre det). Desverre er det ikke lett, da plexi`n fort smelter sammen med så små riller.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel, som sagt en Hydor L20II duger ikke her. Av to grunner;

 

1. Den har ikke gode nok mottrykksegenskaper til å takle slik motstand

 

2. Den har ikke høy nok flow i utgangspunktet (denne blokken krever MYE vann/minutt).

 

Jeg prøvde en variant med en 2mm plexi plate som dannet kammer slik som i rev1 (med de samme rillene som i denne). Men oppnådde ikke gode resultater. Jeg vil tro at med "litt" sliping så en kommer ned til ca 1mm så vil blokken yte godt også med Hydor L20II. Men da ikke mange slike i serie.

 

Alternativt kan en også lage speil av rillene i bunnen i platen som ligger nedtil, og dermed tvinge vannet til å flomme langs alle flatene. Jeg har ikke fått det til enda, men regner med det kan gi bedre resultat enn å slipe ned kantene så det er minst mulig flate (Over CPU) som ikke er i kontakt med vannet (da plexi`n dekker).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...