Gå til innhold

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)


Anbefalte innlegg

Bare får å få det unna (ikke ment å forurense tråden) så bare dro jeg loddebolten frem som et eksempel på mine ferdigheter på den fronten, brukte selvfølgelig proft utstyr. Skulle sveise sammen noen vinkler til et lite prosjekt for 1 år siden, men tålte ikke belastiningen av.. kremt.. meg ;)

 

Nok om det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo si litt om planen da:

 

Jeg vil prøve å lage 0.5mm dype grøfter i bunnen i ett S mønster ala det som RBX har på sine finner. Disse skal være ca 0.5mm bred og 0.5 mm dyp (mao dette kommer til å ta tid med dremel "fres"). Planen er da å "lodde" fast 0,5mm tykke kobber plater i dette mønsteret og la mønsteret være malen for 1mm hullene i dysen. Jeg har det hele klart i mitt hode, men å lage dette i sketchup har jeg ikke mulighet til desverre (3dprogs liker ikke meg :p).

 

Husk pumpen jeg skal bruke er ett monster som takler høyt mottrykk og har høy flow. Så jeg står nok litt friere mht dyse design og blokk design enn mange andre gjør. Jeg skal sjekke når det meste er klart hvordan det går med forskjellige pumper for å gi en indikasjon på hva en _må_ ha for å få godt resultat med en såpass flow-restriktiv blokk.

 

Darn; dette skulle jeg liksom holde for meg selv til jeg hadde sjekket at jeg fikk det til :p

 

Edit: skal vi (spørre om vi kan) slå sammen de to workloggene (Rev1 + Rev2) for å få med hele historien hele veien?

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Jaja, håper som sagt jeg får liv i kortet igjen.

 

Mens det ligger å tørker seg noen dager, regner jeg med å få unna endel småting som jeg egentlig skulle ha gjort for lenge siden, som f.eks:

  • Sleave min Enermax 431W whisper PSU med chrome sleaving
  • Lage kabelganger i Raidmax Alu kabinettet mitt
  • Omgjøre sidepanelet: X`n og viften blir erstattet med ett stort motiv på en opplyst plaxi plate
  • Lodde LCD displayet fra http://www.hammar.no
  • Måle opp flatene til Mosfet-kjøleren, HDD kjølerene og Vdimm kjølerene

Har ikke fått av Zalman ribben fra SB på kortet så jeg regner ikke med å lage en SB kjøler med mindre jeg må kjøpe nytt kort (blir eventuelt ett nytt NF7-S V2).

 

Men det skjer _ingenting_ med prosjektet før det har gått noen dager grunnet tørkingen av hovedkort og skjermkortet.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Skal teste ut hardware`n nå om ikke lenge. Regner med det har tørket opp til nå.

 

Frykter at det er radiatoren som lekker under ett av vifteskruefestene, det skal også sjekkes innen kort tid.

 

Edit: SB blir relativt varm, men gir lite utfall på klokkingen å kjøle den aktivt slik jeg skal. Jeg har bare litt lyst å vannkjøle _alt_ i maskinen som blir skikkelig varmt, og det kan fort SB bli (50-60c er ikke uvanlig).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Okei. Tenker å kjøle SB med en Zalman-kjøler (tror jeg har samme som du har liggende i en skuff, eller så er det den tidligere versjonen) når jeg en gang innimellom eksamenspeset får opp vannkjølinga (dels for å holde vanntempen litt mer i sjakk, og dels fordi jeg rett og slett ikke gidder lage blokk :p).

 

Edit: krysser fingra for HWen din da :).

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar

Det står fremdeles litt stille med fremgangen. Skal komme med updates så snart jeg har tid til å få gjort noe. Fikk ikke liv i hovedkortet nå, men skal teste med en annen CPU for å sikre meg at det ikke er CPU`n min som har tatt kvelden.

 

Deretter må jeg vurdere hva jeg kan bruke av penger på ny HW neste mnd (konto er blåst frem til den 24.05 anyways) :hmm:

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest så godt som hele tråden og hva kan jeg si?

Jeg er sliten (har kanskje litt med tiden av døgnet å gjøre...) og meget imponert!

 

Synd med hw'en din, vet selv hvordan det er å miste komponenter pga vann...

Jeg skal nok straks starte med mitt eget lille prosjekt og har hentet en del inspirasjon fra (bl.a) ditt vannkjølingsprosjekt.

 

Lykke til videre ihvertfall, du har gjort en veldig god jobb hittil!

 

 

EDIT: innlegg nr 700 og greier jo! :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Takker :)

 

Ser ut til at hovedkortet er dødt, så jeg må nok skaffe meg ett nytt :ermm:

 

Hadde egentlig beregnet at dette skulle være siste Socket-A kort før jeg gikk over til A64 men jeg har ikke råd til det enda, så jeg må nok skaffe meg ett nytt NF7-S v2. Fordelen (om en kan si det slik) er at jeg da har en dummy for mosfet-kjøleren og andre eventuelle sprø infall jeg skulle finne på med det kortet.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

RIP.

 

Men du er ihvertfall flink til å se det lyse i mørket! Var det NF7 2.0 det som røk, eller var det v.1 (orker ikke lete gjennom loggen :p)?

 

Hadde R9800'et også gått i dass eller? Blir jo litt smådyrt dette her, spørs nesten om du ikke hadde vært bedre tjent med å kjøpe nye blokker.. Men da hadde jo også vitsen vært litt borte, for hvis jeg har observert riktig så har du vel et par (kjøpe-)blokker liggende allerede?

 

Får krysse fingra for det neste hovedkortet i alle fall.

 

Edit: det heter "i alle fall", ikke "hvertfall" :p

Endret av Halvsame
Lenke til kommentar

Det var ett V2 som røk.

 

Men R9800pro kortet har jeg ikke testet enda (krysser fingra).

 

Startet egentlig på dette prosjektet kun for moro skyld, jeg har god vannkjøling fra før. Selv om kombinasjonen min kanskje ikke er den beste.

 

Jeg har for øyeblikket disse vannkjølings komponentene:

 

Danger Den Maze4 Socket A

Danger Den Z-Chip

Magnum GPU

Black Ice Extreme radiator (har en til i bestilling).

NC Floppy Reservoir

Innovatek Reservoir (det store eksterne).

Hydor L20II (1/2" ID)

Aquabee UP500

Aquabee UP2000L

Waterchill CPU (standard)

Waterchill NB

Waterchill GPU

Waterchill Rev1 Radiator, pumpe (L20II) og tank.

 

Kanskje på tide med ett opprydnings-salg :green:

 

Edit: rev1 har vært lærerik og dyr om en tenker på tapt HW. Derfor tar jeg det litt mer med ro nå.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Nå viser det seg at det er noe usikkert om jeg kan ta meg råd til nytt hovedkort med det første. Så da gidder jeg ikke vente til jeg har hardware`n i hus, jeg starter like greit med rev2 blokkene, så får hardware`n komme når den kommer.

 

Mye frem og tilbake har det blitt med tanke på design, men valget har nå falt på en 90grader vendt RBX-clone (ww med bølger) hvor da bunnen vil bestå av en 1mm tykk kobberplate med 0.5mm tykke finner loddet nedi. Da varmer jeg opp loddebolten :wee:

Lenke til kommentar

Regner med det blir god kontakt dersom jeg lodder det skikkelig. Aller helst skulle jeg hatt loddetinn med høy andel sølv i, men jeg har ikke det tilgjengelig så da blir det vanlig tinn.

 

Kommer nå først til å lage en versjon med AS termisk lim for å få en oversikt over hvordan den endelige blokken vil bli. Kommer en update i løpet av morgendagen eller sent i kveld.

Lenke til kommentar

Blokken ser ut til å bli endel mer komplisert å sette sammen enn jeg først trodde.

 

Den blir vesentlig lavere enn rev1 da jeg vil bruke en 3mm plexi plate til å danne kammeret (istedet for 8mm i rev1) og en 4mm topp (istedet for 8mm i rev1). Innvendig i kammeret over CPU core vil jeg lage 8stk 0.5mm riller som er fellt inn i bunnen med 8 0.5mm dype spor (som er ett herk å få til) med ca 1mm mellomrom mellom noe som vil gjøre at bredden på kammeret vil bli ca 14mm (13mm + litt å gå på). Jeg kommer kanskje til å legge til en rille til så kammeret blir ca 15mm bredt (14.5mm + litt å gå på).

 

Rillene vil bli 2.5mm opp i kammeret og på toppen av disse lager jeg en 1mm kobberplate som er akkurat stor nok til å dekke hele toppen av rillene (kobber-sandwitch) med samme spor som i bunnen slik at den totale høyden på blokken`s bunn blir 3.5mm (2.5mm høy innvendig + 0.5mm topp og bunn). Dysen lager jeg i kobberplaten som jeg fester på toppen av rillene. Den vil bestå av 9stk 1.x mm hull som har senter i mellom rillene men fremdeles overlapper litt inn på rillene`s kanter.

 

Som dere skjønner jeg har _litt_ å gjøre på ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...