Gå til innhold

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

My pleasure, AveMorphine.

Men 200timer til? :wow: Du mente vel helst 20 timer?

Men tenk også litt på det jeg tidligere har nevnt da, mht montering av kobberbunn mot plexi. 3mm senkhode-skruer bidrar jo sterkt til å sikre tetninga, men med en såpass tynn bunn er det viktig å ikke trekke til for hardt.

 

Lykke til med V2 da! Om du tror jeg kan hjelpe deg med noe, så får du si ifra.

Lenke til kommentar

Jeg mente 200timer ja ;)

 

Men kommer nok til å ta vesentlig lengre tid å gjøre klar det som skal ta over for de blokkene som står i nå ;)

 

Som sagt ang feste av plexi`n mot kobberet, så skal jeg prøve å gjøre det så smalt som mulig, dvs 6 eller 8 festepunkter fordelt langs siden på ett kammer som er omtrent like langt/høyt som det jeg har i rev1 blokken.

 

Lager ny Worklogg på Rev2 når jeg har kommet litt i gang regner jeg med (tar nok ikke så lang tid før den er i gang kjenner jeg meg selv rett).

Lenke til kommentar

Hm, du skrev jo langt/høyt...

Det jeg mener med høyt, er avstanden mellom "taket" i blokka og kobberbunnen. Den bør i prinsippet være "minst mulig" i den forstand som at dette ikke går utover flow gjennom blokka.

Men jo større pumpe, jo større høyde, i prinsippet. Til syvende og sist blir jo dette avhengig av den faktiske vanngjennomstrømningen i systemet, og hva som er optimalt i hvert enkelt tilfelle må man nok eksperimentere endel med.

Rom ble jo ikke bygget på én dag...

Lenke til kommentar

Rev 2.0 blir bra, nå kan du sikkert mye mere enn da du startet ;)

 

Lurte bare på en liten ting, en CPU shim av kobber...Hvordan vil den påvirke kjølingen? Jeg har en shim montert og bruker det alltid for å beskytte CPU ved montering av CPU kjøler. Normalt sett så er det jo varmen fra Core som får all kjøling, men når kobber shim'en liger på CPU så transporterer den kanskje varme til større flate på kjøleren :hmm:

 

For de som ikke vet helt hva shim er: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=CAS01P

 

(Har normalt 35'C, men i dag er det steikende varmt inne sikkert 26'C så nå er CPU temp 37,5 idle)

Lenke til kommentar

Var mye diskusjoner rundt det før, men uten shim er best dersom en har en kjøler som er plan og lar seg installere uten. Overføring av varme til en større flate som igjen overfører varmen til kjøler fungerer naturlig nok dårlig, da det blir flere termiske motstander enn uten ;) Den mest effektive vannkjølingen er jo tross alt Direct Die ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Da runner jeg av med følgende info:

 

XP-M2400+ @ 221x9 1.7V

Abit NF7-S v2 @ 221

Corsair TwinX 512MB @ 221DC cl2-2-2-11 1t

Gainward GF4mx440 @ stock

 

Temperaturer:

 

Romtemp: 24c

CPU idle: 37c

CPU load: 42c (12t prime95)

Chipset idle: 36c

Chipset load: 40c

GPU idle: 33c

GPU load: 37c (3dmark2001se loop 20ganger)

Vanntemp idle: 26.5c

Vanntemp load: 28.5-29c

 

Edit: det er noe usikkert om jeg fortsetter å kjøre dette systemet. Jeg har endel tweaks jeg skulle ha gjort på andre blokker som jeg da må gjøre på denne maskinen.

 

Blokkene skal etterhvert forsterkes så jeg kan prøve de med monster pumpen.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Problemet med å kjøre høy V er at maskinen slår seg av ved 1.8V. Ergo er blokken rett og slett elendig. Jeg har mine teorier og antagelser til hvorfor det er slik. Bl.a. er utgangen på nippelen ikke rett over CPU core (grunnet unøyaktighet kombinert med latskap). Og bunnen (innvendig i blokken) er som sagt relativt glatt. Dette i kombinasjon med en rett og slett elendig flowrate (Hydor L20II suger stort når det blir for lange slanger og eller for mange blokker).

 

Disse erfaringene tar jeg med meg til rev2, og som jeg har vært inne på, den blir ikke gjennomført like "fort og gale".

 

Rev1 skulle i utgangspunktet bare være en øvelse, og jeg har dradd med meg en god del som jeg vil få nytte av, har blitt godt kjent med materialene og verktøyet og mulighetene jeg har med disse. Samt jeg har tre blokker som jeg senere kan komme tilbake til (da alle feil kan utbedres endel). Jeg på sikt enten lage ett nytt sett med noenlunde samme kriterier (lages med kun en Dremel frihånd, plexi og 0.5mm kobber, med lite strømningsmotstand) eller endre på disse blokkene.

 

Avstanden mellom utgangen på nippelen ble også for liten for pumpen, denne kunne godt vært 4mm (er ca 2.5mm).

 

Har nå tatt ut systemet fra maskinen, og driver å monterer det ferdigkjøpte systemet mitt for å ha en referanse til når Rev2 skal under lupen.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Ok, det var jo en forklaring. Vanligvis skal det jo la seg gjøre å kjøre core-spenninga atskillig høyere, men det er tydeligvis tempen som stopper deg.

Registrerer jo en ganske røslig tempstigning her også, (selv med utstyr som kanskje ligger litt over gjennomsnittet), med spenninger på 2volt og over.

 

Ellers er det jo prisverdig at du går på med krum hals, med et såvidt beskjedent utvalg av verktøy.

I mine øyne vil det være en barsk utfordring å få til selv en "brukbar" løsning med såpass begrensede midler, ikke minst når man ser på de ganske intrikate og sikkert utstuderte design som legges for dagen av DD m flere.

 

Så stå på! Med en såpass kraftig pumpe som du har på lur blåser du vel fletta av varmegradene allikevel, selv med et ikke fullt så utspekulert design som i RBX, WhiteWater m.flere, i blokkene dine?

Det hadde jo unektelig vært morsomt å kunne peke nese av "verstingene"! Men jeg tror akkurat det sitter ganske langt inne, en høy flow tiltross...

Lenke til kommentar

Vel, rev2 ser ut til å bli en DD RBX clone på flere måter. Den største forskjellen ligger i at de har støpt bunnen (jeg må lodde finnene), _en smule_ mer kobber i bunnen, _en smule_ mer erfaring (DD that is) og at min er snudd 90grader :p

 

Edit: Mitt utstyr er begrenset, men det er da noe ;)

 

loddeutstyr_thumb.JPG

 

Og som jeg har sagt noen ganger: man taver hva man haver (og gjør så godt en kan med det). Det skal ikke stå på at jeg ikke har prøvd ;)

 

Edit2: "blind høns kan finne korn" eller noe slikt. *kakle kakle* ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Hats off!

 

Det med å lodde finner i bunnen har jeg prøvd, og de befinner seg i blokka i maskin nr.2 her.

Det jeg imidlertid har observert, er at det er ganske tydelige tegn på korrosjon i loddetinnet. (Grønnlig belegg). Dette kan imidlertid ha sammenheng med at jeg bruker et aluminiumslokk på den blokka, slik at man kanskje får noen ugunstige galvaniske forhold?

Ville for sikkerhets skyld bare gjøre deg oppmerksom på det. Jeg vet ikke om det er noe alternativ, men jeg har flere ganger vært inne på tanken å bruke 60% sølv i stedet, som lodding. Ulempen er imidlertid glødeskalldannelsen på kobberet, som man helst bør fjerne med glasspeening eller sandblåsing.

 

Btw; "Blind høne finner også korn" er det riktige uttrykket.

Men du var jo nære, og kanskje kommer du like nære RBX også? Blir jo spennende å se....

Lenke til kommentar

Ikke dumt å lodde på finner, tenkte på å gjøre det samme, men tror jeg heller kopierer Skrues gpu blokk og gjør det samme med NB.

Kanskje like greit, siden de få gangene jeg har loddet noe slikt sammen så har det løsnet med en gang. Er en kloms med loddebolten :p

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Kanskje like greit, siden de få gangene jeg har loddet noe slikt sammen så har det løsnet med en gang. Er en kloms med loddebolten :p

 

Lykke til..

Men Bamsefar da, har du ikke lest loddeguiden? :p

Men fleip tilside; Årsaken er nok helst for lite varme, eller for dårlig rengjøring før lodding, evnt en kombinasjon. Prøv kokeplata til moder´n neste gang, loddebolten duger jo ikke til noe i slike sammenheng!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...