OogaBooga Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 0,5mm er etter min mening altfor tynt. CPU har ulike temp på forskjellige deler av overflaten. Blokken vil ha ulik kjøleeffekt der det er gods eller vannkanal. En tykkere bunn vil utjevne dette begge veier. I tillegg kommer faren for buling som absolutt er negativt for blokkens kontakt med CPU. Meget skepisk! Men holder du frem som du stevner, så er det jo gøy om du kan lykkes og gi en med andre teorier en på trynet. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Jeg stusser fremdeles over hvor tykt 0.5mm kobber egentlig er, jeg trodde det var vesentlig tynnere. Men men, vi får se om jeg ikke tar meg en tur ned etter 0.2mm Hmmm, "sølvpapir"! Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 (endret) 0,5mm er etter min mening altfor tynt. CPU har ulike temp på forskjellige deler av overflaten. Blokken vil ha ulik kjøleeffekt der det er gods eller vannkanal. En tykkere bunn vil utjevne dette begge veier. I tillegg kommer faren for buling som absolutt er negativt for blokkens kontakt med CPU. Meget skepisk! Men holder du frem som du stevner, så er det jo gøy om du kan lykkes og gi en med andre teorier en på trynet. Ja jeg er en smule skeptisk selv, men det hele vil jo variere endel fra CPU type til CPU type. Jeg baserer designet jeg legger frem her på en XP Barton. Og diskusjoner rundt CPU blokk med 0.5mm bunn før en vet noe om hvordan utforming og design er litt .... merkelig Jeg utgir meg heller ikke for å vite for mye om kjøleeffekt ved gods eller vannkanal som du nevner. Men siden dette er en billig affere tar jeg heller å prøver meg litt frem fremfor å legge meg for mye opp i teorien. Spent på resultatet er jeg også Blir vel fort til at jeg får meg en på trynet heller Edit: jeg vil også slenge ut en "påstand" om at blokk produsentene er ute etter å tjene penger og dermed designer blokkene sine til å støtte flest mulig sokler (vannkanaldesign) og en bruker som er villig til å prøve og feile litt kan vel trolig komme frem til ett design som yter bra dersom han forholder seg til èn CPU type. Edit2: det jeg er svært spent på er om det er mulig å gjøre slik jeg prøver her med plexi i direkte kontakt med bunnen (iom den har såpass liten kobber-masse kontra andre blokker). Men det gjenstår også å se Endret 16. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 jepp, blir spennende å se, stå på Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Det hører også med til historien at jeg har endel vannkjølingsblokker her: Danger Den Maze4 Danger Den Z-Chip Magnum GPU Waterchill standard CPU med 10mm (1/4" BSP) Waterchill NB Waterchill GPU (vinkelkoblinger). Det som irriterer meg er at Magnum Blokken er _veldig_ restriktiv på flow, noe jeg fort skjønte hvorfor når jeg åpnet den. Kanalen er nok ikke designet for high flow blokker ellers i systemet. Resultatet hos meg er at enten får jeg godt resultat med CPU og NB blokken (høy flow uten GPU blokken) eller så får jeg middels ytelse på CPU og NB blokken mens GPU blokken gjør jobben sin slik den skal. Dette var det som startet tanken på å lage noe eget. Så mine blokker skal inn i High Flow design kategorien. Ulempen ved høy flow vil være at dersom flow rate blir for høy vil radiatoren ikke bli effektiv nok (dette gjelder også med for lav flow (da vannet ikke trykker hardt nok mot veggene og dermed ikke senker den termiske motstanden)). Dette gjenstår å se hvordan skal løses på en best mulig måte. Edit: ett bilde av blokken i profil Edit2: da har jeg kommet frem til måten jeg skal teste blokkene på (dersom strykejernet ikke tar knekken på de). Jeg har en digital doc5 med medfølgende sensorer. Testen vil bli gjort utenfor kabinettet uten termisk pasta (da det vil variere fra påføring til påføring). Vannet vil bli lagt i kjøleskap med en fast temp på ca 5-6c Systemet vil bli satt opp slik: Tank(NC Floppy) Pumpe (Hydor L20) blokk (hjemmelaget vs DD vs WC) Slangene vil bli kappet til en gitt lengde som vil bli brukt om og om igjen. I tanken plasserer jeg en Digital Doc 5 sensor (eller jeg bruker en inline temp probe jeg har mekka). Strykejernet vil bli varmet opp over en gitt tid (samme tid på alle tester) og deretter lagt på blokken. Deretter avleses temp med gitte intervall inntil jeg når en gitt temp. Høres det greit ut? Endret 17. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Da har jeg jobbet litt med kantene rundt blokken. Brukte pussehode som jeg med øyemål slipte ned kanten rundt plexi`n og kobberbunnen så det skulle bli mest mulig likt rundt hele og fjerne "utstikkere". På menyen videre i dag står det å kutte til en topp og bearbeide den utifra grovmål (da jeg vil slipe ned kanten på den på samme måte). Viktig her er å lage hull _før_ en deler den fra en større plate. Endret 17. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Ser bra ut dette. Du, si meg, har atx-kontakten din fått seg en støkk? Ser ut som den har sett bedre dager... Endret 17. april 2004 av Flop|s Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Takker Det er mitt gamle Epox 8rda+ kort som har sett bedre dager ja Syns ikke på det bildet men det lekker fra 2 kondensatorer Edit: ser en nøye etter så ser en det på de Venstre kondensatorene (ikke den nederste men de to over den). Endret 17. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Toppen er under utvikling: Nå skal det jobbes litt Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Og da slapp limet, så nå har jeg mulighet til å jobbe med bunnens overflate igjen (får ikke kjøpt noe annen lim før på Mandag). Noen forslag til limtype? Bør finnes på Jernia eller Esso (gangavstand ). Edit: har en clearsealer som jeg har brukt som gjengeteip før, for å ikke gå over bekken etter vann prøver jeg med den for å se om det blir tett. Tror det som skapte problemer for maritim sealeren er frostvesken. De jeg har å velge mellom (etter litt leting i skapet ). Endret 17. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Tett ble det med clear sealeren, så gjenstår det å se om den klarer å holde når jeg lar det stå med ublandet frostveske i... En fordel med denne er at den er som navnet tilsier; klar. Selv om jeg syns det ble litt stilig med blått på hvitt (som sikaflex ol er), så vil det lønne seg med en klar sealer/limtype mellom toppen (plexi) og bunnen (plexi). Edit: bunnen har fått en runde under dremel med kappeskive Endret 17. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Siden bunnen løsna, har toppen blitt utsatt til i morgen. Har laget grunnlaget, så blir det laget hull til niplene og kantene slipes i morgen. Blokken har nå blitt limt på nytt med Epoxy herder. Med frostveske i er det også lettere å se bunnens riller Vannet skal kjøres inn i hjørnet nede til venstre og ut øverst til høyre (flow på tvers av rillene). Endret 17. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Satte igang med toppen også jeg en sen Lørdagskveld. Fikk laget pilothullene til niplene og kuttet vekk det meste av det overfladige av toppen da jeg oppdagde at jeg omtrent jobbet i blod (kutt på ca 2cm i pekefingeren). Jaja. Blokken kommer seg i det minste (selv om jeg kunne vært foruten rengjøring av alt pekefingeren min har vært i kontakt med de siste 20min....) Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Mens jeg venter på at fingeren blir mulig å bruke igjen kan jeg forklare hva jeg har gjort med toppen. Først har jeg målt hvor stor den minst må være for å dekke hele blokken og gi mulighet til feste i de to hullene. I mitt tilfelle ble det hele 7cmx6cm (blokken står i vinkel på chipset). Kuttet deretter en plate med disse mål med stikksag (kan også bruke dremel men det tar lengre tid). Deretter la jeg blokken oppå chipset (8rda+ dummy`en min kommer godt med) og markerte de to hullene med sprittusj. Borret ut de to hullene med dremel borret (middels hastighet, uten å presse. Da "smelter" plexi`n unna). La toppen oppå blokken og brukte ett 12mm borr til å markere hvor hullet skal være (til niplen). Den innvendige diameteren på niplene bør brukes som mal (i mitt tilfelle blir det 12mm kobber-skjøt fra clas ohlson). Borret pilothull med dremel. Og dreide 12mm borret for hånd de første mm ned i plexi`n. Da vil ikke borret spinne all over the place. Deretter tok jeg borremaskinen min (en gammel Bosch proff sak med _LAVT_ turtall) og borret ett stykke ned i plexi`n. Her la jeg heller ikke press på, bare lot maskinen`s egenvekt gjøre jobben. Så langt kom jeg, resultatet ser du under Endret 17. april 2004 av AveMORphine Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Ser bra ut dette. Men bunnen i blokken din begynner å bli farlig tynn! 0.5/0.4mm er også ikke spesielt optimalt for varmeoverføringen vil jeg tro. Men selvfølgelig det kommer helt an på hvor stor varme utviklingen er. Og jeg har heller ikke testet selv med flere bunn tykkelser, men har hatt en på 3mm med veldig gode resultater. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 Jeg håper mine teorier stemmer og at blokkene vil bli veldig responsive (egnet for high flow design). Forløpig er det bare en teori i mitt hode, men håper jeg kan få bekreftet eller avkreftet det med dette prosjektet Bunnen er faktisk så tynn at jeg nesten ble litt sjokkert når jeg la blokken oppå en lampe og jeg kunne skimte lyset gjennom blokken, det viste seg å være plexi`n som reflekterte lyset litt men men Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Du har vel allerede hatt strykejern testetn, men vist ikke så vil jeg bare advare deg litt. Når jeg skulle bøye plexi så prøvde jeg med først med strykejernet før fadern kom inn med varmluftpistolen, men poenget var at..kremt.. ehm.. plexien smelta sinnsykt fort. (Ikke si det til modern forresten, fortsatt noen merker igjen) Så vær forsiktig, om du ikke har gjort det alt. Kan vel bare si at jeg har meldt meg på tråden, for jeg vet du kan endel om dette, så dette kan absolutt bli bra. Tror du burde holde deg der du er, det begynner å sinnsykt tynt nå. Du skulle ikke prøve deg på Cascade designet? Ser ut som om du hadde klart det rimelig enkelt, om du takler dysesystemet. Bra at du testet med frostveske også. Tror jeg hadde smekket på med vanlig vann og sagt det var nok (Notert til et evt prosjekt) Lykke til! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Jeg vil gjerne foreslå en ting som jeg tror vil forbedre resultatet, om du ikke allerede har tatt høyde for dette da? Den plexiramma mellom kobberbunnen og lokket ser jo relativt høy ut. Jeg gjetter på 7-8mm? Den ville jeg redusert ganske kraftig, gjerne nedimot 2-3mm. Da vil du få en vesentlig høyere vannhastighet over kobberplata, og dermed vil jeg tro at du også gjør blokka mer effektiv. Ikke vær redd for at flowen gjennom blokka blir særlig redusert, med det arealet vil det ikke bli noe problem. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Jeg vil gjerne foreslå en ting som jeg tror vil forbedre resultatet, om du ikke allerede har tatt høyde for dette da? Den plexiramma mellom kobberbunnet og lokket ser jo relativt høy ut. Jeg gjetter på 5-6mm? Den ville jeg redusert ganske kraftig, gjerne nedimot 2-3mm. Da vil du få en vesentlig høyere vannhastighet over kobberplata, og dermed vil jeg tro at du også gjør blokka mer effektiv. Bah, det var faktisk det jeg skulle til å si/foreslå! genius minds think alike Endret 17. april 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå