Gå til innhold

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svindyre og svindyre. Kostet meg 90kr(før rabatt) for 9-10 skiver her i Tromsø hos Jernia.

 

Hørte du droppet strykjerntesten, så hva med hårføner? Brukte den til å speede opp noe herding hos meg når jeg hadde en lekasje, og jeg skal si deg det blir varmt.

 

Begynner virkelig å bli noe nå, men har du ikke glemt eeeen bitteeeliten ting? Hvordan og hvordan skal du få slangene inn på blokken, uten å måtte bruke opp 3-4 pci porter?

Eller var det her de 90 graders niplene skulle inn?

Hukommelsen min er ikke det den en gang var. :whistle:

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Skal bruker 90-bendene på den blokken ja, og total høyde fra bunn og til enden på nippelen vil bli ca 4cm.

 

Dessuten har jeg ett Abit NF7-S V2 hvor det ikke er PCI slot på første IO plass under AGP slotten.

 

Til sammenligning så er en Waterchill med elbows ca 5.5cm høy fra bunnen og opp.

 

ATIgpu_v_wcgpu_thumb.JPG

 

Edit:

 

Pritorian: har holdt flaten (som ikke har støtte fra plexi`n) så liten som mulig nettopp med tanke på det. På CPU`n må jeg trolig lage meg en shim av plexi, eller lage støtter på endene og rundt core. Med plexi går det ann å lage seg mye.

 

CC: brukte ikke noe særlig av skiven, det er viktig å la hastigheten gjøre jobben og ikke tilføre noe særlig press.

 

Desverre betyr dette at kobberplaten blir _litt_ småvarm så mine herdede gitarfingre kom godt med ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Btw Pritorian eller Skrue (siden dere tenker så likt ;)).

 

Hva med å bruke 3mm slanger stappet inni nippelen som dyse?

 

Eller som du/dere hadde gjort kulepennrør?

 

Edit: tror ikke jeg gidder dette på nåværende blokk, men kan kanskje bli aktuelt å lage en til med relativt enkle verktøy. Ser at kulepennrør har ganske tykke vegger, og veggene er jo ikke akkurat tynne på PVC slanger heller....

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

At vi (Pritorian og jeg) tenker likt innimellom er vel nærmest tilfeldigheter, men det er ikke dermed sagt at vi tenker riktig! Jeg skal i alle fall være såpass ydmyk at jeg gjerne innrømmer det, og det tror jeg sikkert at han gjør også.

Jeg for min del støtter meg bare til hva "proffene" sier om dette, samt at jeg tør påberope meg en smule teknisk innsikt og forståelse for filosofien rundt temaet.

 

Jeg er litt usikker på om det har noen hensikt med 3mm slanger som dyse, jeg tror den teknikken best kommer til sin rett om man kombinerer denne med slike konsentriske hull i bunnplaten som du har sett bilde av. Da oppnår man jo en voldsomt rask utskifting av vannet, og dermed en bedre kjøling.

I ditt sted tror jeg heller at jeg ville plassert den rektangulære dysen så tett ned mot bunnplaten som mulig, (1-3mm klaring) for å oppnå noe av den samme effekten. Dette blir antagelig et kompromiss mellom flow og kjøleeffekt, og en del eksperimentering vil kanskje være nødvendig for å optimalisere det hele.

 

Tykke vegger i et kulepennrør? Vel, de måler som regel 0,5mm, + -, litt avhengig av fabrikatet.

Hullet i røret måler ca 2mm, og er nesten for grovt i "normale" sammenheng, dvs i et system med pumper på mellom 500 og 1000 ltr/t. Det er samtidig viktig å huske på at den reelle flow i systemet ligger en god del lavere, avhengig av type radiator, andre blokker etc.

Det jeg for min del ønsker meg, er rør med halvparten så store hull. Jeg tror at dette vil gjøre blokka enda mere effektiv, men som sagt; Dette blir uansett et kompromiss mellom flow og kjøling.

Kompromiss, med tanke på at CPU-blokka (White-Water) liker en høy flow!

I går kveld byttet jeg ut min Cascade-klone av en GPU-blokk med den nyeste jeg har laget. Forskjellen er stort sett at den gamle hadde 19 hull / dyser, den nye har 27, og dermed en høyere flow. Men individuelt sett for dysenes vedkommende, en lavere vannhastighet.

Det jeg først og fremst ser ut til å ha oppnådd, er en reduksjon på CPU-temp på rundt én grad. (WW-blokk = høy flow)

Det som derimot er litt mer betenkelig, er at GPU-temp har gått opp med en grad eller to. Akkurat det er jeg litt usikker på, fordi jeg måtte bytte den orginale temp-føleren med en mindre bra utgave.

Men man kan jo kanskje ane en viss sammenheng....

Lenke til kommentar
Til sammenligning så er en Waterchill med elbows ca 5.5cm høy fra bunnen og opp.

 

 

 

Interessant!

Om ikke annet, så fordi jeg synes at min hjemmelagde utgave "bygger" uforholdsmessig mye med sine 26mm. Det er jo allikevel beskjedent i forhold til Waterchill-blokka.

Men de fleste hk har god god avstand fra AGP- til nærmeste PCI-spor, så det spiller jo ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
At vi (Pritorian og jeg) tenker likt innimellom er vel nærmest tilfeldigheter, men det er ikke dermed sagt at vi tenker riktig! Jeg skal i alle fall være såpass ydmyk at jeg gjerne innrømmer det, og det tror jeg sikkert at han gjør også.

Jeg for min del støtter meg bare til hva "proffene" sier om dette, samt at jeg tør påberope meg en smule teknisk innsikt og forståelse for filosofien rundt temaet.

 

Jeg er litt usikker på om det har noen hensikt med 3mm slanger som dyse, jeg tror den teknikken best kommer til sin rett om man kombinerer denne med slike konsentriske hull i bunnplaten som du har sett bilde av. Da oppnår man jo en voldsomt rask utskifting av vannet, og dermed en bedre kjøling.

I ditt sted tror jeg heller at jeg ville plassert den rektangulære dysen så tett ned mot bunnplaten som mulig, (1-3mm klaring) for å oppnå noe av den samme effekten. Dette blir antagelig et kompromiss mellom flow og kjøleeffekt, og en del eksperimentering vil kanskje være nødvendig for å optimalisere det hele.

Ja, jeg er nok ingen ekspert jeg heller, men jeg følger nøye med på de store innen vannkjøling og tar med meg så mye lærdom fra dem som overhode mulig.. Men som skure sier, er nok ingen av oss noen eksperter på feltet.. har bare lekt endel med det ;)

 

Helt enig med Skrue i at mange hull dysene kommer til sin beste rett med "kopper" i bunnen av blokkene som vannet går inn i. Men dette er rett og slett ikke et alternativ med din blokk pga den tynne bunnen.

 

Derimot er jeg litt usikker på om jeg er helt enig med skrue i den siste løsningen han beskriver. Jeg er veldig redd for at med kun en stor rektangulær åpning mot bunnen, at dette vil skape en hinne rett oover kjernen der vannet ikke blir skiftet ut ofte nok. Det er rett og slett ikke en ru nok overflate til å hindre at denne hinne lages.

 

Dette er i hvertfall hva som skjer når man kjører direct die med kun en åpning. Tempen gikk betraktelig opp!

 

Det er derfor jeg vil påstå at flere små dyser fordelt i et rektangulært mønster er mer effektivt. Det vil i det minste skape mye mer turbulsen over kjernen.

 

Noen tanker AveMORphine/Skrue?

Lenke til kommentar

Ja, jeg ser litt av poengene deres.

 

Men ang denne hinnedannelsen du snakker om Pritorian, så høres det mer ut som ett stort problem ved direct die da en ikke kan slipe cpu core så mye akkurat ;)

 

Jeg har lekt litt med dremelen på kobberbunnen.

 

bunn_thumb.JPG

 

Og som du ser er det fult mulig å lage hull i bunnen uten å kjøre tvers igjennom. Som jeg har sagt før, er bunnen tykkere enn en skulle tro.

 

Men dersom en skal lage slike hull, må plexi`n være tettere innpå core for å lette trykket på kobberplaten, så det er ikke aktuelt med nåværende CPU blokk.

 

Nåværende CPU blokk vil jeg lage med å ha en åpen dyse 4mm over core. Med åpen dyse mener jeg den nippelen jeg bøyde til med tang. Alternativene er å lage en dyse ved hjelp av innlegg jeg da putter inn i nippelen (slange eller kulepennrør).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Hinne over core?

Jeg er ikke så sikker, Pritorian. Men du sitter jo med praktisk erfaring fra direct to die, så protesten min er ganske mild.

Men, jeg vil nå allikevel si følgende: Hadde det vært snakk om en laminær strømning over core, så ja, men her "skytes" jo vannet rett på core!

 

Om man f.eks tar for seg vann- (eller luftstrømmen) i et rør, så er det opplest og vedtatt at jo tettere man kommer veggen i røret, jo saktere går vannstrømmen. Svært tett på veggen dannes faktisk et lag som praktisk talt står stille!

Så i en slik konstellasjon (vannstrøm/core) vil jeg definitivt si meg enig, men all den tid og stund vannet tilføres 90grader mot core, så tror jeg dette langt på vei eliminerer hinnen.

Ei heller kan jeg se at en grov overflate generelt sett vil redusere en slik effekt, snarere tvert imot!

Men gevinsten ved en såpass grov overflate som AveMORphine har laget, ligger nok snarere imot det faktum at overflaten (og dermed kontakten med vannet) mangedobles i forhold til en glatt overflate.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sjekket dette irl enda, men jeg tror neppe flow vil komme rett ut av min reviderte nippel langs kantene. Men regner med at midten på core vil få seg en skikkelig trøkk da vannet som spretter av veggene i nippelen vil bli slengt mot sentrum av core. Avhengig av avstanden til core vil jeg tro det vil kunne være relativt effektivt kontra å kjøre med en standard nippel (med rette vegger).

 

For de som har en CPU core som er bred nok kan en faktisk lage seg en dyse bare ved å presse nippelen sammen i enden så en får en åpning på ca 2mm. Kanskje mest aktuelt med CPU`r med heat spreader.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Om man f.eks tar for seg vann- (eller luftstrømmen) i et rør, så er det opplest og vedtatt at jo tettere man kommer veggen i røret, jo saktere går vannstrømmen. Svært tett på veggen dannes faktisk et lag som praktisk talt står stille!

Så i en slik konstellasjon (vannstrøm/core) vil jeg definitivt si meg enig, men all den tid og stund vannet tilføres 90grader mot core, så tror jeg dette langt på vei eliminerer hinnen.

 

Ei heller kan jeg se at en grov overflate generelt sett vil redusere en slik effekt, snarere tvert imot!

Men gevinsten ved en såpass grov overflate som AveMORphine har laget, ligger nok snarere imot det faktum at overflaten (og dermed kontakten med vannet) mangedobles i forhold til en glatt overflate.

 

Ok, du har muligens rett i det du sier, jeg har som sagt bare brukt det med DD, og der er core 100% flat.

 

Slik jeg forsto det, ble midten av core dekkes med en hinne som hindre vannet å skiftes ut for nok.. Laminær flow er vel muligens riktig ord å bruke på det, selv om det beskriver som regel flow som går over et objekt, ikke smeller rett i tryne på det :) Nippelen min var også rund, så det hadde sikkert en innvirknings grad på at vannet som traff midten ikke hadde noe sted å gå...

 

Ut i fra det jeg har testet ble ikke de dårlige resultatene vekk før jeg satte inn dusj hode og fikk brytet opp stårlen i flere små. Det var ikke bare pga flow! Testet med mindre pumper med vesentlig dårligere vannstrømmning, og dysen hadde fremdeles bedre ytelse med mer en halvert flow.

 

Dette er kun min erfaring, ikke stort annet. Prøvd å lese til ang rundt temaet vann fysik etc, og ut i fra det jeg forstår, har du helt rett i at små dimpler etc kan skape "daler" der vannet ikke blir byttet ut. MEN, det er større sjanser for at dette skjer med en stor stråle en med mange små, rett og slett pga hver enkelt stråle ødelegger den laminere flowen for "naboen".

 

En, blokk med grov indre flate over core, med dyser og minimalt vannkammer vil jeg nok si er å foretrekke.

 

Skal prøve å få inn noe data inn et program jeg har fått meg, slik at jeg kan prøve å bevise det :) Må bare lære meg fysikk først, hehe..

 

Nice :dremel: work btw AveMORphine

 

Edit forandret litt på teksten, så det ble mer forståelig :)

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

Jeg prøver å lage en ny bunn til CPU blokken, hvor jeg lager ett V mønster med litt helling mot flow i hver retning (opp ned V nedover og V oppover). På den måten vil bunnen skjære i vannet og spre det hurtig ut langs sidene og ut av blokken.

 

Den optimale høyden på utgangen av nippelen i forhold til bunnen vil være punktet hvor flow som går langs kanten av nippelen krysser flow i midten og treffer bunnen med samme areal som barton core`n er. Dette gjenstår å prøve ut.

 

Regner med at vannet ikke vil krysse midtstrålen, men bidra til at vannet når det treffer bunnen vil lettere skjære til siden.

 

Nice :dremel: work btw AveMORphine

 

Takker :)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Skal en tur innom clasern i dag også, regner med å få gjort noe snart.

 

Ble ikke gjort stort i helga :blush:

 

Edit: Ser kanskje ut til at jeg tar meg råd til Dremel 212 på tross av andre rimeligere (men trolig ikke like anvennelige) alternativer....

 

Men rev1 blir fullført uten ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Hmmmm, mange som har stukket innom clas ohlson etter snacks de siste dagene mon tro (der var ingen "nipler" igjen til meg :hmm: ). Samt det siste Dremel 212 hadde blitt solgt (og en mildt sagt god del søyleborr ala det jeg postet om :hmm: ).

 

Jaja, jeg jobber best når jeg ikke har nytt leketøy å fordrive tiden med ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Høhø, motgang gjør en sterkere? Eller en gjør mye mer finurlige og geniale løsninger? :D

 

JEG HAR EN TING:

Tenker å lage hdd-kjøling. Du driver og limer plexi og kobberplater, derfor spør jeg deg. Funker det å lime disse to vidt forskjellige materialene? Vi de sitte sammen uten skruer? Aralditt å lime med? Tenker 8mm plexi til kanalene i en blokk på størrelse med en hdd, og så 1mm kobber i bunn og topp. Voila, kjøling til 2 stykk harddisk!

 

Invendinger?

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...