Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

AveMORphine`s H.M.W.C. (Sketch av Rev1.1)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lurt på det en stund nå, og det står sikkert her en eller annen plass, men jeg er like god til å lete, som kongen er til å holde tale.

Hva er den blå fargen i blokken? Frostvæske er det ikke, siden jeg har sett bilder uten noe vann i blokken med samme fargen. Lim er det hvertfall ikke, siden det hadde ødelagt hele greia.

Så hva er det?

Stilig, om du får nogenlunde gode resultater så gjett hvem som skal herme her. Mye enklere enn alt annet..

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Takker :)

Det er faktisk frostvæsken som sitter igjen litt i blokken.

Jeg har hatt ren frostvæske i blokken ved flere tilfeller, og har vel ikke vært for nøye med å skylle det ut i etterkant ;)

En får også blåfarget plexi hos clas ohlson, er litt tilfeldig hvilken farge de har inne. Jeg har en plate med blå 8mm og tre 8mm klare. Da jeg var innom etter niplene i går, hadde de kun grønn-farget 4mm plexi inne. Tok med meg en, men den blir nok gjemt unna ett eller annet sted (grønt er fint det, men jeg vil ha det meste i blått eller klar) ;)

Edit: hadde tenkt å lage dysen til CPU blokken ved hjelp av en 4mm plexi plate, men kommer nok til å droppe ideen med utskiftbar dyse og heller lage den i bunn-plexi`n.

Edit2: Bamsefar: du som har laget mye av kabinettet i plexi, kan jo kanskje lage HDD kjølere integrert i HDD rammen din. Tanken er enkel, og jeg hadde egentlig ikke tenkt å vise hva jeg mener før jeg har laget en selv.

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Digital doc 5 sensor inntil core på CPU

Digital doc 5 sensor festet på baksiden av NB

Digital doc 5 sensor festet på baksiden av GPU

Hvordan skal jeg ellers teste det?

Edit: jeg er åpen for testbenk forslag ;)

Ah, det låter jo bra! Var redd for at du skulle bruke innebygde tempsensorer og slikt.

Digital Doc har jo i alle fall en nøyaktighet på +- én grad, og er langt mer til å stole på enn de innebygde greiene!

Bortsett fra at jeg sjøl ikke har kjøling på NB (og dermed ingen temp-sensor), har jeg montert CPU- og GPU-følere på samme måte som du foreslår, og synes det fungerer bra.

Teste? Hm, det er alltid vanskelig, men jeg kan jo foreslå følgende grunnleggende kriterier:

Først og fremst ville jeg sørget for en stabil romtemperatur.

Systemet bør deretter idle en minst en time (sjekk reell CPU-last! / Task-mon.), til temperaturer på vann og komponenter har stabilisert seg. Notér alle tilgjengelige temperaturer.

Sjekk og notér også spenningen du kjører på CPU. Spenningen vil i ganske stor grad påvirke CPU-temp.

Banale og selvfølgelige ting kanskje, men likefullt er det vel greit å nevne.

Test av CPU-blokk: Enkelt og greit; Kjør ett eller annet program som belaster CPU 100%, og les av temperaturen etter et par minutter. Da vil du selvsagt få en temp-stigning, som du noterer ned. Denne testen vil gi en pekepinn om hvor godt blokka egentlig kjøler ved tilnærmet samme vanntemperatur, og jo mindre differanse på idle / full-last jo bedre. Følg også med på vanntempen. Har du et godt system, bør ikke denne stige med mer enn max én grad på disse to minuttene. Kjører du testen lenger vil også vanntempen stige med noen grader, naturlig nok. Men det vil vi jo helst ikke, for i denne omgang er det jo CPU-blokka som skal testes!

Du må gjerne kjøre testen i timesvis, men da vil du selvsagt også få en høyere CPU-temp, som en konsekvens av varmere vann i systemet. Med det er jo blokka du skal teste i denne omgang og ikke hele systemet?

NB! Sier ikke at dette forslaget er det "riktigste" mht. en slik test, men det er nå slik jeg for egen del sjekker slike ting.

Samme metode for GPU-blokka i og for seg, med da kjører du en eller annen 3D-test for å belaste GPU. "Ulempen" er imidlertid at en slik test drar med seg CPU også, og vil i noen grad påvirke vanntempen til GPU-blokka. Jeg tar for gitt at du har koblet blokkene i serie.....

NB kan jeg ikke si så mye om, du vet nok sikkert mye mer enn meg om hva som skal til for å belaste den.

Som en sammenligning, kan du jo få noen verdier av meg:

Romtemp: 22,5

Vanntemp: 27,2 / 27,7 etter 2 min.

CPU-temp, idle: 35,4 (vcore 1,7v). Etter 2min100% last: 37,4 Altså 2graders stigning.

GPU-temp, idle: 31,1 Etter en runde med 3D-marks: 33,4

Btw; Øker jeg vcore fra 1,7 til 2v, så stiger også CPU-temp med 4-5grader. Så om sammenligningsgrunnlaget skal bli mest mulig likt, foreslår jeg at du kjører 1,7v på core, i den grad det er interessant.

Avslutningsvis: Mitt kjølesystem består av WhiteWater CPU-blokk, "Cascade-clone" hjemmelaget GPU-blokk, ProCore radiator m. en Sunon 120x120x38mm vifte på 1600 rpm, og en Maxi-Jet 1200. Slanger / rør: En mix av 10 og 12mm, foreløpig.

Kjør på, vi er spente på resultatet! :thumbup:

Lenke til kommentar

Høres jo ut som det kan gjennomføres det Skrue

Men på sikt ønsker jeg å få laget en form for test utenfor PC`n

Tenker litt på hvordan jeg skal eventuelt kappe/kutte i det ødelagte Epox kortet som en ser på enkelte bilder, og hvordan jeg eventuelt skal få tilført varme og avlest temperaturer (da med DD5 sensorer).

Lenke til kommentar
Men på sikt ønsker jeg å få laget en form for test utenfor PC`n

Tenker litt på hvordan jeg skal eventuelt kappe/kutte i det ødelagte Epox kortet som en ser på enkelte bilder, og hvordan jeg eventuelt skal få tilført varme og avlest temperaturer (da med DD5 sensorer).

Det kan det kanskje bli litt vanskeligere / dyrere å få til. Testbenken til Overklokking kostet visst pent sagt flesk, som et eksempel. :roll:

Lenke til kommentar

BTW, jeg gikk tilbake til innlegg ideen mht dyse, dersom noen reagerer på bredden på hullene ;)

Jau blir nok dyrt, men kommer trolig til å lage endel blokker etterhvert, og ønsker en enklere metode å teste på etterhvert, så jeg slipper å ta for mye hensyn til hw underveis.

Lenke til kommentar
Kan tenke på det til neste prosjekt. Har ikke plass til mer i denne kassen uansett hvor mye jeg enn vil. Den er rett og slett for liten.

Så det var frostvæske, ja tenkte jeg det ikke..

Stå på, gleder meg til noen resultater.

Har du 16mm på hver side av HDD har du plass ;)

Lenke til kommentar

Tenkte litt på dysene. Med mine forsøk på Direct Die blokkene mine har jeg fått litt "erfaring" på akkurat disse.

Formatet du har laget disse på hittil er jeg ikke veldig overbevist om vil fungere optilmalt.

Hadde du fjernet de yterste hullene i linjen din og satt disse på "sidene" i stede, slik at det blir formet en firkant i midten av blokken, er jeg ganske sikker på at ville gitt vesentlig bedre kjøle evne.

Det du må tenke med dyser er at de skal kun konsentrere seg om et avsatt varme punkt. Å ha dyser et sted det ikke blir varmt er bare å sløse på mulig effektivite av blokken.

Tanken er at kun kjernen du skal kjøle, ikke hele blokken, burde du i stede konsentrere deg med å kjøle området rett over kjernen, med noe overlapping ut på sidene.

Mulig en tanke for en annen revisjon om du ikke ønsker å lage en ny nå ;)

En annen ting du kan tenke på er jo av det ikke trengs to utganger på slike blokker alltid. Det har "ingeting" å si på ytelsen eller vanngjennomstrømmingen, da det er så stor motstand i dem fra før.

Edit: this is satans post number...

Edit: Har MYE skrivefeil idag som jeg ikke vil rette :)

Endret av Pritorian
Lenke til kommentar

De ytterste hullene er grunnen til at jeg må lage den på nytt :p

Edit: ble litt overivrig med dremelen :blush:

Planen med blokken (grov plan)

AMD-blokk_thumb.JPG

Så da er det bare å begynne på nytt.... :dremel:

Btw: blokken`s innvendige mål blir ca 15mm bred og da ca 5cm høy.

Kommer til å kunne lese av steppingen om jeg skulle glemme det ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Planen var at dysen skulle være like bred som Barton core`n. Da plassert rett over midten på core så vannet vil treffe midt på core på langsiden av barton core (istedet for på tvers av core som i de andre blokkene jeg har sett).

arg2k

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...