Gå til innhold

Hvilken av disse HDene er best?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny HD på 60 GB til videoredigering. Skal kjøpe nytt HK antakelig med ATA133 åsså.

Valget står mellom to disker:

[*]Seagate 60GB Barracuda IV 7200rpm Quiet

60GB, 9ms, ATA-100, stillegåendeST360021A.jpg

[*]Maxtor 60GB 7200RPM ATA133 harddisk

8,5ms 2MB buffer MAXTOR-6L060J3.jpg

Spørsmålet er hvilken av de er best? Hvilken anbefaler dere? Hvor mye er det å hente på ATA133 i forhold til ATA100?

takker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt (ikke sikker) at der ikke mye å hente på ATA-133 i forhold til 100. Maxtor sine disker er stillegående og stabile men litt trege i forhold til WD side (lite merkbart, bare på benchmark) Seagate sine vet jeg ingenting om, dessverre...

Lenke til kommentar

Skal du ha stillegående, skal du ha SeaGate. Disken kan kanskje være bittelitt tregere enn konkurrenter, men stillegående! Den fungerer forøvrig veeldig dårlig i RAID! Og DET er et snodig problem. Men du hadde vel ikke planer om å kjøre RAID? Maxtor er da ikke dårlige disker, men bråker garantert mer. Antar at Maxtor'en er litt kjappere. ATA-133 er forresten et stort tull spørr du meg.. Du vil ikke merke forskjell fra ATA-100 ettersom det ikke er grensesnittet som er "flaskehalsen" uansett. Det er disken!

Lenke til kommentar

Anbefaler Seagate 60/80GB Barracuda IV 7200rpm Quiet.

Husk også at Seagate diskene er noen av de mest stabile diskene når det gjelder lesing/skriving. Holder jevnt over god ytelse, noe ikke alle de andre kjappe diskene gjør.

Meget stillegående er den også!

AMD Athlon XP1800+

512 DDR RAM

Abit KR7A-RAID ATA/133 DDR Hovedkort

ATI Radeon 7500

Thermaltake Silent Viking <21db

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Anders20 på 2002-04-05 12:46 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Anders20 på 2002-04-05 12:48 ]

Lenke til kommentar

Hovedhensikten med ATA133 er at man kan bruke disker som er større enn 137GB, dvs Maxtors 160GB. Utover dette er det ingen hensikt med ATA133. Personlig har jeg faktisk litt mer tro på Maxtor enn Seagate, men det er en subjektiv vurdering. Som nevnt er Seagate stillere enn Maxtor, men yter hakket lavere. At dette ikke er tilfeldig er vel IBMs "akustikk" alternativ et bevis på, ofre litt ytelse og du får en stillere disk.

Sånt utover dette er liker jeg IBMs disker veldig bra, jeg har aldri hatt problemer med dem og jeg har hatt en del nå etterhvert med økende størrelse. Viktig er å holde dem kalde og ikke slenge dem i gulvet, så varer de like lenge som andre HDer.. tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...