z00l Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Oppdaget her om dagen at serveren min ikke var som den skulle. Merket at det fakstisk ble mer og mer diskplass ledig på D disken min med tiden. Skjønnte at noe var galt, og kjørte en virusscan. Bruker McAfee 2004. Uansett: Scanningen fant 3-4 forskjellige trojans, samt flust med filer med Adware-gator. Hva er egentig Adware-Gator og hva er det den gjør? -z00l- Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Spionerer på alt du gjør og gir deg reklame basert på det...popups mm.. drittprogram. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 å f... ! Godt at det er borte nå. Så det fungerer som en sniffer på en eller annet måte eller? Er det fare for at sensetive opplysninger er gitt bort eller? -z00l- Lenke til kommentar
Ne_On Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Er det fare for at sensetive opplysninger er gitt bort eller? ja Lenke til kommentar
MantaRay Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Er det fare for at sensetive opplysninger er gitt bort eller? Definitivt... Er et must å regelmessig bruke Ad-aware/Spybot for å rense bort adware samt regelmessig virussjekk... scheduler er en fin ting.. Er også meget lurt å bruke en sikker nettleser (les: IKKE Internet Explorer) - som Opera, eller min favoritt: Mozilla / Firefox Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Er det fare for at sensetive opplysninger er gitt bort eller? Definitivt... Er et must å regelmessig bruke Ad-aware/Spybot for å rense bort adware samt regelmessig virussjekk... scheduler er en fin ting.. Er også meget lurt å bruke en sikker nettleser (les: IKKE Internet Explorer) - som Opera, eller min favoritt: Mozilla / Firefox Det tviler jeg veldig på. Gator er riktignok ett veldig kontroversiellt system men de vil nekte hardnakket på at de er spyware/malware og sier bestemt at de ikke kompromitterer personvern på noen som helst måte. Det sies at de saksøker enhver som påstår at de er spyware men det er vel en smule overdrevet Det er ett utrolig irriterende program med en rekke mulige konsekvenser som kan oppleves som ubehagelige, men at dataene dine er kompromittert tviler jeg som sagt sterkt på. Derimot er jeg ganske sikker på at surfe vanene dine er registrert men uten at Gator software er installert på maskinen din tror jeg ikke de kan koble dette registeret til deg på noen måte. De kan jo hende at de går så langt som å registrere deg på IP men det ville vært tåpelig med alle som IKKE har statisk IP adresse i dagens internett i tillegg til at jeg vil tro at det ville bryte med endel lands personvern regler. Uansett vil jeg si at det kan være verd kronene å investere i en adaware pro lisens som i tillegg til vanlig Adaware som hjelper deg å fjerne spyware/malware/tracking cookies o.l. gir deg en liten snutt som kontinuerlig overvåker maskinen og gir deg beskjed når gator eller lignende forsøker seg eller blir lagt inn. :Edit endel dårlige formuleringer rettet Endret 17. april 2004 av Carnifex Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Så vidt jeg husker så får de tilgang når du innstallerer et program som hjelper Pc din å juster tiden +en annen ting jeg heller ikke husker så godt.Uansett så har jeg fostått det slik at de følger med på kjøpet av et slikt gratisprogram. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Gator, eller Claria som de kaller seg nå, er noe du absolutt bør fjerne. Mye av det som blir sagt om Gator er ikke 100% bekreftet, og selskapet benekter en del av det men selv så tviler eg ikkje på at følgende ting er sant: -Gator samler inn alle epost adresser som det får tak i. -Registrerer informasjon som blir fyllt inn når man bruker Explorer. Alt som man kan fylle inn i et felt blir sendt inn til Gator. -Samler info om surfevaner, tidspunkt, sider osv. Gator bryr seg ikke om personvernregler, og de tar sannsynlighvis ikke 5 øre for å forsøke å linke all informasjonen de samler inn til en bestemt person. Tvilsomt om de klarer å få navnet ditt, men de bruker sikkert datamaskinnavn, epostadresse, ip/isp og/eller MAC-adresse. Gator ER Spyware selv om de kan bruke det amerikanske rettsvesenet til å presse de som kaller det for Spyware. Endret 17. april 2004 av Jattajatta Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Gator bryr seg ikke om personvernregler, og de tar sannsynlighvis ikke 5 øre for å forsøke å linke all informasjonen de samler inn til en bestemt person. Tvilsomt om de klarer å få navnet ditt, men de bruker sikkert datamaskinnavn, epostadresse, ip/isp og/eller MAC-adresse. . What it does Advertising Yes. Pop-up windows (both Internet Explorer windows and Gator's own non-browser windows) appear periodically whilst IE is in use. Privacy violation Yes. Every time a new site is visited, the address of the site (though not the full URL) is reported to Gator's servers, with a unique user ID which can be used to track your web usage. Security issues Yes. Gator/GAIN can download and execute arbitrary code from its controlling server (as an update feature). Gator/PDP, the installer control, can be directed by any web page to install code from Gator's servers. Gator/PDP/3061, an early version of the installer control, has a critical security flaw: it allows any web page to download and execute code from anywhere, with no security checks. Gator/PDP/5094, the latest version of the installer control, seems to contain code to work around the network security products Zone Alarm Pro, STOPzilla, Norton Internet Security and McAfee Desktop Firewall. However I cannot confirm this as when I tested it with one of these products loaded, the plug-in crashed. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå