Gå til innhold

Se på dette forslaget til vannkjøling

Anbefalte innlegg

shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2

Planlegger vannkjøling, ferdig omtrent til jul tipper jeg.

Noen kommentarer til dette forslaget?

PS. Sliter litt med noen av det samme som Gekki gjorde, ser dere jpeg. bilde?

"" Jeg våger påstå at hvis alle mennesker hadde rede på hva de sier om hverandre, ville det ikke finnes fire venner her i verden ""

[ Denne Melding var redigert av: LasseAndreK på 2002-04-02 18:39 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk thomasr, tegninga hans er nå synlig for de fleste? :wink:

Kommentar til forslaget:

Umiddelbart virker dette litt overdrevent. Strengt tatt kan jeg ikke se behovet for to radiatorer og 2x2 vifter?

Vannkjøling av HD´s er vel egentlig ikke nødvendig, medmindre man er heelt hekta på å vannkjøle "alt" i maskinen? Sjøl har jeg i allefall aldri hatt problemer pga. for varme HD´er. (2xIBM 40GB)

Ville også vurdert å sløyfe vannkjøling av Northbridge, min egen erfaring er at en god kjøleribbe med en passende (saktegående og "lydløs") vifte virker like bra, og vil forenkle slangeføringer i kabinettet.

Om jeg skal våge meg på med et forslag, ville jeg satset på følgende løsning:

Fra tank/pumpe til CPU-blokk, deretter GPU/RAM (på skjermkort), til radiator, og så til tank, for den / de som fortsatt velger en "tankløsning".

Grunnen til at jeg "bremser" litt på forslaget, er basért på egen erfaring, og ikke minst en litt overdreven(?) fokus på vannkjøling.

Man behøver jo ikke å gjøre dette mer komplisért enn nødvendig, de fleste vil antagelig klare seg meget godt med kjøling av CPU og GPU, som de mest kritiske komponentene mht. temperatur.

Jeg tillater meg å tro at vannkjøling av andre detaljer som disker, Northbridge og RAM på HK, neppe vil gi betydelig gevinst i et radiatorkjølt system, med de temperaturene dette gir.

Om man derimot legger opp til type Vapochill eller tilsvarende, kan dette sannsynligvis gi en viss gevinst i overklokkingssammenheng. Men da snakker vi jo om temperaturer som ligger vesentlig under romtemperatur, med de komplikasjoner dette medfører.

Kommentarer?

Som de fleste sikkert har skjønt, så er jeg rimelig hekta på vannkjøling /stillegående PC, men mottar gjerne alternative synspunkter! Og elsker diskusjoner omkring temaet :grin:

Lenke til kommentar

Takker Thomas:)

Skrue:

Skal bruke to radiatorer, dette skal være et litt ekstremt kjøleproskjekt så jeg velger å bruke to.

De viftene då så er bare skisser, skal nok bare bruke en, kommer an på plass/luftstrøm o.l.

Men det må da være bedre å kjøle cpu'en like etter at vannet har strømt gjennom radiatoren. For min del syns jeg at varmt vann i en tank, ikke gjør noen særlig.

Angående kjøling på chipsett og harddsik har jeg tatt en besluting, det skal kjøles, med vann!

Flere synspunkter?

mvh,

Lasse

Lenke til kommentar

Harddisk og chipset er de enhetene som produserer minst varme da, så hvis du absolutt skal ha to radiatorer er det vel bedre å legge det slik f,eks: tank->radiator->gpu->harddisk->radiator->CPU->chipset->tank. En annen ting er at du bør kanskje tenke på å vannkjøe RAM'en på skjermkortet. Skal du først lage komplett vannkjøling syns jeg det er ganske viktig. Du vil få mye mer glede og overklokking ut av det enn å vannkjøle f.eks disken.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-03 01:09, Skrue skrev:

Man behøver jo ikke å gjøre dette mer komplisért enn nødvendig, de fleste vil antagelig klare seg meget godt med kjøling av CPU og GPU, som de mest kritiske komponentene mht. temperatur.

Jeg tillater meg å tro at vannkjøling av andre detaljer som disker, Northbridge og RAM på HK, neppe vil gi betydelig gevinst i et radiatorkjølt system, med de temperaturene dette gir.

Enig i dette, så jeg gidder ikke å skrive det om gijen :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...