Gå til innhold

Varm CPU

thomasw

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har kjøpt ny pc men sliter veldig med varme.

* Sort Raidmax kabinett

* CWT 350W Strømforsyning

* Intel Pentium 4 2.8 GHz Boxed PC800 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

* Abit IS7-E Hovedkort for S478/800mhz I865PE, SATA, ATX, Dual-DDR, LAN

* TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

* MSI CD-brenner IDE 52x/32x/52x Sort CR52M, Intern Retail

* Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern

* Keytronic Cordless Keyboard PS2 Sort (Norsk) PS2, tastatur/mus, Retail

* Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB AGP, ATI 9200SE, TV-Out, Lite-Retail

* Spire CPU-Vifte QuieTude IV Socket 478 SP411C5-2 For Pentium 4 opp til 3,2 GHz

* WD, 80GB hdd (Ikke ny)

* Gammel 17" CRT skjerm

--------------------------------------------------------------------------------

dette var den nye pc'n.. men med vifta som står over der ligger cpuen på rundt 60-65 grader :scared: derfor lurte jeg på om jeg kanskje burde kjøpe vannkjøling eller mach 2 (ekstremkjøling)? eller om det kun kan være programmet og/eller biosen som måler feil? :hmm:

Endret av thomasw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prescott skal være varm, men kanskje ikke så varm. Har du hatt på goop og sett etter om vifta sitter på som den skal, at den står "rett" i festet sitt.

Du kan jo se etter om det er en hastighetsregulator, på vifta. Har ikke vært borti den vifta før så jeg har ingen peiling. Du skal ikke stole 110% på tempen, men du kan jo prøve å ta på kjøleribbene, så vil du jo for finne ut om det er 60 grader.

Lenke til kommentar

Kan være flere årsaker til høy temp. Men i bunn og grunn så er jo Prescott en svært varm cpu.

Først et par spørsmål:

Har du siste Bios versjon?

Er tempen målt i bios, windows, ved load eller idle

Har du kabinettvifter

Hvordan står PC'en? (er det varm luft der pc'en står eller er det lite tilgang på luft i det hele tatt?)

Det første du bør gjøre er å sjekke at du har montert kjøleribba riktig og at du har noe kjølepasta mellom

Hvis alt er i orden med monteringa så kan du prøve å ta av døra til kabinettet sånn at cpu vifta får tilgang til kjøligere luft utafor kabinettet. Hvis tempen faller en del (noe jeg antar den vil) så vil et par kabinettvifter gjøre at tempen faller en del.

Sjekk også at det ikke er masse kabler som hindrer luftstrøm til cpu vifta

Lenke til kommentar

Skal åpne nå for å kjenne på kjøleribba.. Å jeg har 1 vifte i sidedøra og 2 bak

og 1 cpu vifte da.. ja jeg har også siste bios versjon. har målt temp begge plasser og den ligger ved 60-65 grader når jeg kjører mIRC og Hardware Doctor (Temp. progget). Under spilling (CounterStrike) går CPU opp til ca 75 grader!

Endret av thomasw
Lenke til kommentar
Prescott skal være varm, men kanskje ikke så varm. Har du hatt på goop og sett etter om vifta sitter på som den skal, at den står "rett" i festet sitt.

Du kan jo se etter om det er en hastighetsregulator, på vifta. Har ikke vært borti den vifta før så jeg har ingen peiling. Du skal ikke stole 110% på tempen, men du kan jo prøve å ta på kjøleribbene, så vil du jo for finne ut om det er 60 grader.

Kjentes ikke ut som 60 grader når jeg tok et par fingre borti kjøleribba da, er det stor sjangs for at den viser feil temp da?

-------------------------------------------------------

Åpna sidedøra, er nå på 57*C ifølge Hardware Doctor

Endret av thomasw
Lenke til kommentar
Du har hatt på kjølepasta? (goop)

Kjølepasta er vel det klissete klisset som er på kjøleribba?

--

Flytta forresten maskina opp til vindushøyde, fjerna sidedøra som står mot vinduet og tempraturene gikk en del ned faktisk.. kan bli litt kaldt på rommet etterhvert men får bruke kjeledress og lue når jeg spiller ;)

Lenke til kommentar

Stor sjangse for at din BIOS temperaturen ikke er riktig.

Jeg fikk også høy temperatur på min p4. Men da jeg målte med temperaturføler som følger med Thermaltake kabinetter, den viste 30grader idle.

Jeg kjente også med fingrene på kjøleribba, den var ikke varm.

Dersom kjøleribba di hadde vært 60grader hadde du nok brennt fingrene på den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...