Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger man egentlig brannmur?

Anbefalte innlegg

Vet egentlig ikke om dette er den rette plassen å legge denne tråden, men jeg prøver.

Jeg bruker vel egentlig internett til vanlig bruk vil jeg påstå. En del surfing, mailer, laster ned litt via DC++ og i tillegg til noen ftp-servere. Det jeg egentlig lurer på er om man egentlig trenger noen brannmur i det hele tatt? Nå har jeg akkurat formatert harddisken min og maskinen går som en drøm. Før jeg formaterte brukte jeg McAfee som hadde både antivirus, brannmur og spamfilter. men nå så lurer jeg på om jeg heller skal gå for Norton sine produkter siden de liksom skal være kremen. I tillegg har jeg sett Utilitiespakka deres som virker ganske så interessant.

Spørsmålet mitt er: Trenger man virkelig Internet Security-delen av programmet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En brannmur er greit å ha. Selv bruker jeg zonealarm som jeg er veldig fornøyd med.

Jeg prøvde også selv NIS, men vil aldri legge det inn igjen. Når NIS først øåser seg får du ikke fjerna det. Det legger seg i registeret. og det blri ikke borte om du fjerner det fra windows. Selv måtte jeg formatere fordi nis låste seg, og blokka omtrent all trafikken fra nettet.

Dette er ikke bare tilfellet for NIS... antivirusen er også slik. Det klikka her under TG, og jeg sletta det, og la inn på nytt. Da behøvde jeg ikke legge inn serial og slikt, for det lå allerede i registeret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Ja, man trenger definitivt en brannmur, det er mange idioter og mange script-kiddies der ute.

Jeg har ZoneAlarm og er meget fornøyd med den, både gratisversjonen og den lisensierte. Tidligere benyttet jeg Norton Internet Security, men synes den er for enkel, og liker mulighetene ZoneAlarm gir bedre.

En router med NAT i front og med ZoneAlarm på burken er du rimelig trygg :)

Lenke til kommentar
En brannmur er greit å ha. Selv bruker jeg zonealarm som jeg er veldig fornøyd med.

Jeg prøvde også selv NIS, men vil aldri legge det inn igjen. Når NIS først øåser seg får du ikke fjerna det. Det legger seg i registeret. og det blri ikke borte om du fjerner det fra windows. Selv måtte jeg formatere fordi nis låste seg, og blokka omtrent all trafikken fra nettet.

Dette er ikke bare tilfellet for NIS... antivirusen er også slik. Det klikka her under TG, og jeg sletta det, og la inn på nytt. Da behøvde jeg ikke legge inn serial og slikt, for det lå allerede i registeret.

OK, så det er der det ligger altså. Har lest at det er en del som har problem med dette med NAV, ja. Da vet jeg det.

Lenke til kommentar
En brannmur er greit å ha. Selv bruker jeg  zonealarm som jeg er veldig fornøyd med.

OK, så det er der det ligger altså. Har lest at det er en del som har problem med dette med NAV, ja. Da vet jeg det.

Har lest at NIS er veldig hissig, men NAV kombinert med ZoneAlarm skal være den beste kombinasjonen. Tror jeg går for det jeg.

Må jo også legge til at nettverkskortet mitt, SMC-EZ har en innebygd brannmur, men den duger vel ikke til dagens standard sikkert. I den forbindelsen når man bruker f.eks ZoneAlarm, er det da best å slå denne av slik at konflikter ikke oppstår, eller kan begge være på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Det gjør jo alle produkter, så det er ikke noe nytt. Det er derfor man har egne programmer til å rydde opp i registeret :)

Har aldri hatt trøbbel med NAV, verken versjon 10 eller Corporate Edition. Maler som en katt.

Lenke til kommentar

jeg bruker Sygate Personal Firewall Pro 5.5, og den er jeg utrolig fornøyd med, i tillegg er det integrerte brannmurer i både Netopia routeren min og 3com routeren, og med AVG Anti-virus føler jeg med rimlig trygg :)

<= Stor motstander av Norton, de har bare blitt dårligere og dårligere og brannmuren dems er omtrent umulig og konfigurere.. ihvertfall iforhold til Zone Alarm og Sygate

Endret av Earth657
Lenke til kommentar

Tja, en av fordelene med software brannmurer, som ofte blir glemt, er at du også får kontroll på hva som sendes av informasjon fra maskinen.

Siden man får en oversikt over hvilke programmer som prøver å kontakte internett, og har muligheten til å stoppe dem i det.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva som er vanskelig med å konfigurere nis, synes den har noen bedre funksjoner enn f.eks zonealarm, men selvsagt har jo zonealarm også noen funksjoner som er bedre enn nis.

Men firewall er noe alle trenger

Hvilke funksjoner er det som er bedre med ZoneAlarm enn NIS og omvendt da?

Lenke til kommentar

Må bare si det....når jeg hadde McAfee sine produkter så var det en prosess som gjorde at CPU'en av og til sto på 100&, tror det var GuardianDog.exe - ganske irriterende.

I tillegg når jeg skulle sende mail via Outlook med vedlegg så stoppet Privacy Service (McAfee) vedlegget siden det inneholdt personlige filer. Prøvde å finne innstillinger på det, men fant ikke noe. MEN når jeg sendte via hotmailkontoen min via Outlook så gikk det bra - irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Norton Internet Security med antivirus i 3 år nå, har aldri hatt problemer med det. Jeg synes det funker upåklagelig, og jeg vil sterkt anbefale å bruke brannmur. Jeg opplever stadig vekk små angrep på maskinene mine. Jeg har i tillegg ruter som kjører hardware brannmur.

Lenke til kommentar

Firewall er kjekt og ha. Men ikke nødvendig, så lenge en følger med her i verden (oppdateringer oppdateringer oppdateringer, og ikke kjøre noe services som kan være direkte farlig, og - ikke kjøre hver bidige .exe file n kommer over, ei heller slenge inn alt av spyware manuelt).

WinXP sin firewall duger fint den, den gjør jobben som den skal.

ZoneAlarm rører jeg aldri igjen. Sist gang jeg brukte ZA fikk jeg BARE krøll. Skulle uninstalle den, og uninstallasjonen kræsjet om og om igjen. Det endte opp med at TrueVector service'n (som en IKKE kan stoppe/kille/disable via services.msc) kutta internett forbindelsen min totalt. Hva måtte jeg gjøre for og få nettet oppe igjen? jo, reinstallere ZoneAlarm, for så og disable den totalt (men truevector service shitten ligger bestandig og kjører uansett!).

Norton Internet Security virker i så måte bedre enn ZA. Greiere for noobs også.

Personlig kjører jeg en router, og portforwarder bare de portene jeg trenger til div. saker og ting til PC'en. Kjører WinXP firewallen også, med de samme portene åpne. Holder meg unna møkkaprogrammer som legger inn crap og tull. Bruker F-Prot 3.14e som bruker minimalt med ressurser (6mb mot Norton Antivirus 2004 som bruker rundt 30mb på samme oppgaven). Og det merkes godt på maskinen!.. mye bedre respons. Mindre paging (har 512mb minne). etc.

Lenke til kommentar

Brannmurer har en tendens til og være "pain in the ass" popper opp alt mulig som du må trykke ja eller nei på osv. Personlig har jeg ikke firewall på maskina mi, men har det i gatewayen min ( linux ) som sniffer trafikken og sjekker og snuser her og der :p jeg har i hvertfall aldri blitt hacket eller noe.

men det er helt sikkert en fordel og ha firewall.

Lenke til kommentar
Det gjør jo alle produkter, så det er ikke noe nytt. Det er derfor man har egne programmer til å rydde opp i registeret :)

Har aldri hatt trøbbel med NAV, verken versjon 10 eller Corporate Edition. Maler som en katt.

Jeg prøvde å rense registeret med regcleaner, og brukte remove nis, men det hjalp ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...