baronKanon Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Tror nok viften skal stå nedover: trekker varm luft fra cpu Lenke til kommentar
RES Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 OK, takk, det var det jeg trodde og men ble jo litt forundret over at MIST ikke klarer å sette teksten riktig vei.... Lenke til kommentar
RES Skrevet 26. april 2004 Forfatter Del Skrevet 26. april 2004 Men neste problem er tempen på HD'ene: Dtemp sier ca 50 C ved litt jobbing. Er dette for mye? Lenke til kommentar
Oracel Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Nå har jeg ikke støydempet så mange pc'er at det gjør noe, men derimot har jeg en del erfaring med bygging av høyttalere. En av tingene som fungerer svært godt er å få kabinettet så stivt og dødt som mulig. Dette kan gjøres ved å bruke tunge dempematerialer og ved hjelp av avstivere. En god måte å lage et tungt dempemateriale på er å (dette er et tips jeg så på forumet på audiovisuelt.no) blande sammen gulvlim og småkornet sand til en tjukk sement-lignende masse. Så kan du løsne sidedørene og smøre på et tjukt lag med dette stoffet. Bruker sikkert en dag eller 2 på å tørke. Kanskje du til og med kan "støpe" dine egne dempematter ved å snekre sammen en form og smøre denne med vaselin e.l før du tømmer oppi grøten? Fargen på blandingen kan sikkert endres til f.eks. svart ved å få tak i malingsfargestoff fra en malebutikk. Alternativt kan du få tak i noe avkapp fra sponplater o.l eller tykt metall o.l og rett og slett bolte de fast i de mest "resonnerende" delene av datamaskina, da forttrinnsvis sidedørene. Hva avstivere angår så vil det antakelig bli for upraktisk inni en datamaskin, men du kan jo se om du finner på noe lurt :-) Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 26. april 2004 Del Skrevet 26. april 2004 Jeg har tidligere vurdert å poppe fast t-lister i aluminium på de største flatene for å dempe vibrasjoner. Kom meg aldri så langt, men dette kan kanskje være et triks. Lenke til kommentar
Mortsun Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Ta en titt på denne posten, kanskje? (Hvis du ikke allerede har sett på'n da..) Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Vannkjøling løser mange av problemene med støy. Vannkjøler du CPU og 3Dkort har du nok eliminert 70% støy. WD harddisker bråker mye, vanskelig å gjøre noe med dem, men prøv strikkoppheng. Støydempende matter gir ofte skuffende resultat, bare så du er advart... En PSU bråker aldri mye, skulle den gjøre det så gjør det enkelt, bytt viften i den istedenfor å kjøpe ny unødvendig. Sjekk at alle skruer er innskrudd så deksler, paneler og sånnt ikke vibrerer. Lenke til kommentar
RES Skrevet 27. april 2004 Forfatter Del Skrevet 27. april 2004 Jupp, lest og enig. Som sagt så er jeg etter oppgraderingene nevnt i tråden ganske fornøyd med lydnivået nå, nå det er HD, tempen som bekymrer meg. Med Sunbeam strikkoppheng ligger de lett på 45 - 50 C. Hva er egentlig kritisk temp? Leste i en tråd at normal arbeidstemp var 45 C Tenkte å sette inn et par papst-vifter i dag, men åssen kan jeg få montert dem slik at de blåser på HD'ene som sitter i 5 1/4 kassa på toppen? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 27. april 2004 Del Skrevet 27. april 2004 Fantasien setter ingen grenser Men du kan f.eks. skru en sådan under hver disk hvis det er plass?. Eller er det feste for vifte på sunbeam-opphenget? (tror det var en mulighet på de originale no-vibes). Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Jeg også har prøvd Sunbeam strikkoppheng for HD for min Raptor. Opplevde at temperaturen ble noe høy. Kjøpte derfor Zalman drevramme med heatpipes og monterte diskene (jeg har to) i bunnen av kabinettet. Jeg har nå bra lyddemping og kjøling. Det hjelper mye på varmen å få diskene ned (hvor lufta er kjøligst). Dessuten er det en kabinettvifte som blåser rett på Raptor-disken. Temperaturene ligger normalt på 28 for Raptor og 33 på den andre (WD250gb). Får også frigjort plass ved å plassere diskene i gulvet! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Akkurat det jeg også har tenkt å gjøre når lommeboken gir klarsignal Men har du brukt noen asfaltplater eller lignende i bunn av kabinettet for å dempe vibrasjoner? Eller var ikke det noen vits? Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Drevrammene er jo festet med skruer med gummiklosser rundt, og effekten av videre demping med asfaltmatte er jeg usikker på. Jeg har limt fast en slags "isoporgummiaktig-greie" som jeg kjøpte på en hobbybutikk (Panduro). Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Slik har jeg gjort det: Begge diskene i fri utfoldelse Raptoren er plassert nær kabinettvifta som kjøler den ned med kald luft. Det jeg synes mangler nå er noen riktig korte S-ATA kabler. De ble unødvendig lange når avstanden kun er noen få cm... Lenke til kommentar
Amnesia Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Goosewater: hvordan festet du de diskene i kabinettet, har dem ikke løst vel..? veldig upraktisk på lan med løse disker.. Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 hvordan festet du de diskene i kabinettet, har dem ikke løst vel..? Jeg borret hull etter mal som fulgte med drevrammene. Diskene står stødig på fire skruer hver! Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 29. april 2004 Del Skrevet 29. april 2004 Hehe! Du har samme kabinett som meg, samme gpu-kjøler, og mine fremtidige hd-kjølere Tror jeg skal kvitte meg med en disk (plassere den i en server) og kun ha en disk nede med den 92mm-viften jeg har der nå foran Lenke til kommentar
RES Skrevet 30. april 2004 Forfatter Del Skrevet 30. april 2004 Goosewater: Hva er egentlig for høy temp? Jeg snakket med en kar som sa at han hadde kjørt sine WD disker i 1 1/2 år på 60 C uten problemer..... baronKanon: Har heldekket kabinettet med asfaltplater og det hjalp en hel del. Satte inn to 80 mm enermax vifter i går, de skulle være stillbare fra 1000 rpm til 3000 rpm, men de kjører på 1870 rpm på min-innstilling. Man kan ikke høre dem på denne instillingen, men montert i kabinettet bråker de for mye. Det virker som om selve luftgjennomstømningen bråker, om dere skjønner hva jeg mener.... Skal prøve å modde dem ned på 7 Volt og se om det hjelper. Etter moddingen nevnt i denne tråden er den kontinuerlige summingen fra HD'ene helt klart største støykilde (og dette selv i et SunBam strikkoppheng), med MIST PSU'en som en god nummer to. Lenke til kommentar
Goosewater Skrevet 30. april 2004 Del Skrevet 30. april 2004 Hva er egentlig for høy temp? Jeg snakket med en kar som sa at han hadde kjørt sine WD disker i 1 1/2 år på 60 C uten problemer..... Det kan gå bra det, men det er nok ikke anbefalt.... Det er større risiko for tap av data og ustabiliteter på disken ved høye temperaturer. Hva er for høy temperatur? Jeg er ingen ekspert på området, men jeg ville i alle fall ikke hatt en høyere temp enn 50 C. Mens jeg hadde raptoren hengende i strikk i en 5 1/4 brønn hadde jeg en krasj som jeg mistenker kom seg av at temperaturen ble for høy. Ettersom det er en del forskjell på idle og load temperatur på diskene, bør etter min mening idle temp ikke være høyere enn 40 C. Ved operasjoner som f.eks. defragmentering får disken kjørt seg skikkelig, og tempen kan bli 15-20 grader høyere (i alle fall ble den det hos meg). Derfor gjelder det at systemdisker som det er mye lese- og skriveaktivitet på bør en lese av temperaturen og sørge for kjøling hvis den er i høyeste laget. Lenke til kommentar
RES Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Siste update: Kjører nå viftene på 7 volt, en forran og en bak, kan ikke høre dem og de blåser akkurat passe med luft MBtemp = 30C, CPU temp 34C, HD temp på begge HD'ene = ca 40 C. Men, er ikke fornøyd med idle hd-støy. Vibrasjonsstøyen er borte med stikkopphenget, men den høyfrekvente susingen fra WD-diskene må bort. Leste slientpcrewiev.com om noen som hadde bygd "sandwich" med aluminium og andre som hadde bygt inn hd'en i bokser, med vifte som blåser inn i boksen. Er det noen som har prøvd dette på dette forumet? Vurderer og å støydempe kabinettet ytterligere (har asfalt). Lurer på om det er noen som har prøvd asfalt og MIST matter, eller noen som har erfaring om forskjellen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå