RES Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) Har nettopp bygd meg ny PC (takk for råd) er fornøyd med PC'en, men nå skjønner nå at jeg må gjøre noe for å bli kvitt støy! Er ganske ny i dette gamet og håper derfor på hjelp fra dere. Vitale deler er: Chieftec BX Tower, denne har en QTEC 360w PSU Asus P4P800/DELUXE Hovedkort S478/800mhz Intel Pentium 4 3.0 GHz Boxed PC800 2 stk WD 200 GB disker MSI GeForce FX5900 XT 128MB DDR grafikkkort Har lyttett endel og fulgt råd på disk-forumet og konklusjon er: Det viker som om CPU vifta og PSU vifta bråker en del (omtrent like mye) + at det er litt susing fra HD’ene. Hva er mest effektivt for pengene? Alternativene er vel: * Gjøre noe med vifta i Strømforsyningen, men hva? (kjøpe eller modde?) * Gjøre noe med CPU vifta? Eller må jeg kjøpe noe? I så fall hva? * Støydempningsmatter. (Antar at MIST er det greieste alternativet?) * Henge opp diskene i sånn støydempningsoppheng. (Hva bør jeg kjøpe? eller kan jeg mekke noe enkelt selv? (jeg god har plass i 5 1/4 bayen) Ønsker ikke å legge for mye penger på dette, på dette da jeg nettopp har brukt 10K på selve maskinen. Men jeg må gjøre NOE da jeg blir ØR i hodet. Håper dere kan hjelpe meg med hva jeg bør gjøre og i hvilken rekkefølge. ##Topic har blitt endret av moderator. Vennligst prøv bedre neste gang - Blib## Endret 23. april 2004 av Blib Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Heng opp diskene du, bruk to sånne. Det vil gjøre det litt stillere. Hvis du har litt penger til overs kjøp en viftestyring. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 (endret) 10MM lydisolerings plater fra biltema i alle vegger . tak og andre plasser det er mulig og plasere di vil hjelpe en del har selv just motert sånne og det var en deilig følelse og bli kvit noe støy EDIT: di koster 29kr pr plate og du vill trenge ca 3 til et mid tower Endret 16. april 2004 av FtZ- Lenke til kommentar
RES Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 (endret) FtZ: Støydempeplater, skal prøve det. Dassen: Mitt intrykk er at det er viftene som bråker mest (CPU & Strømforsyning), så jeg ønsker egentlig å bli kvitt den støyen først, men de viftene jeg har bråker kanskje ikke mye mer enn andre vifter? Og vifte-styring; har jeg ikke det i hovedkortet? (viftehastigheten reguleres etter temp i dag) Endret 17. april 2004 av RES Lenke til kommentar
RES Skrevet 17. april 2004 Forfatter Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Har nå asfaltert kabinettet, det er blitt bedre, men ikke godt nok. Hva bør være neste steg? Henge opp diskene, eller gjøre noe med viftene (i så fall gjøre hva)? Vurderer å tette igjen noen av luftehullene i kabinennet som det ikke er vifter i, er dette å anbefale? (tempen i kabinett og CPU er < 40 C) Endret 17. april 2004 av RES Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Heng opp diskene i strikkoppheng, ha gjort det selv med en strikk fra en gammel jakke, hører mindre fra disken nå enn med enn med et kjøpt et, ps bare husk og jorde hd til kabb. skru i fire skruer i hd, og fest strikk fra de til bunnen av kabb(ankre), da har du et kabbinett du kan bruke på lan og ikke bråker i det hele tatt.(strikken må være stram) Fest noen gummi pakkninger under strikken hvis det er for skarpe dele i 5,25 festene.( jeg har opplevd at strikken har røket) Men ikke etter jeg sikret "strikken" Lenke til kommentar
LarsFromasj Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Skal love deg at når / hvis du får viftene stille, så angrer du på at du ikke har gjort noe med diskene. Det er en SINNSYKT irriterende lyd, om de brpker mye (hvining / susing). Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Skift ut viften(e) i PSU med denne: EKL Papst 12 dB Er viften som "suger" (den under) av den smale typen kan den nye monteres på utsiden av PSU (under). Det skal være god plass. Dette gir en mye stillere PSU. Har prøvd det selv med godt resultat, før vannkjølingsdilla tok overhånd, noe som resulterte i lydløs PC. Endret 17. april 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Som alltid, finn ut hva som støyer! Det er alltid første steg. Hvis du "tror" harddiskene bråker, bli sikker! Hvis du tror PSUen bråker, bli sikker! Å ta en skikkelig "en for en del" stopptest er det første du bør gjøre hvis du vil støydempe maskina... Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 (endret) Som mange her sikkert kjenner igjenn, og hvis du har penga, så bli kvitt den QTEC psu'en kjappt som et olja lyn.. Du kan risikere å ødelegge pc deler.. Flere her som kan bekrefte at de bare plutselig sier *pang* uten noe som helst grunn og da sitter du der.. er flere tråder her på forumet om forskjellige folk som har hatt problemer.. Bare å se litt, er trøtt, gidder ikke å hente url.. Gå for MIST, enermax eller noe i den dur.. Natta, Mvh. ThaAndre Edit: Post nr 200!! Endret 18. april 2004 av ThaAndre Lenke til kommentar
RES Skrevet 22. april 2004 Forfatter Del Skrevet 22. april 2004 OK har nå lyttet nøye og det er CPU-vifta som er ugangskråka, med PSU, HD på noenlunde delt annenplass, har bestemt meg for å bytte ut CPU-kjøleren. Iom. At jeg har 3 GHz prosessor er det vel Zalman CNPS7000ACU eller MIST Frostbite som gjelder. Hvilken av disse er mest stille? Og hvilken bør jeg gå for? (jeg overklokker ikke (pr idag)). Hovedkortet (ASUS P4P800 Deluxe) mitt har støtte for at CPU og PSU viftehastighet reguleres avh av CPU og PSU temp. Har disse viftene støtte for det? (eller er dette standard?) Howard_: Opphenget ditt hørtes interressant ut. Har du et bilde av det strikkopphengopplegget ditt? ps. jeg tok feil av psu'en det var Chieftec og ikke QTEC (naturlig nok, siden den kom med Chieftec kabinettet.... ), så jeg avventer å bytte denne, men jeg havner vel på kjøret og bytter psu om en ukes tid.... Lenke til kommentar
Hardfredd Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 (endret) Mener zalman vifta kan kjøres ned til 19 db, så da er den den stilleste. Den kjøler veldig godt og. Men uten om å mase for mye vil jeg anbefale deg en ny PSU. Kansje denne? MIST Endret 22. april 2004 av Hardfredd Lenke til kommentar
RES Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 OK, min konklusjon er da: - Zalman 7000 CPU kjøler - MIST 350 W PSU - Sunbeam HD oppgeng til WD diskene mine Da burde det vel bli stille som i graven? ...og om tempen går over 45 C så setter jeg inn noen Papst vifter. Enige i at dette er beste løsningen? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 (endret) Det ser bra ut det, men er det chipsetvifte? For den kan du bytte ut med en større kjøleribbe i samme slengen. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB47J Du kan også vurdere en slik: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80CHP Husk AS5 / AS C. EDIT: Og så vil jeg si at det ikke er anbefalt å sette den 12dB Papst viften inn i en PSU siden en den vil på et kraftig system produsere 50-70w varme, og jeg vil tro at den Papst viften er altfor svak og dermed en brannfare. Endret 23. april 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Grev_Rasmus Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 Ny psu, qtec bråker noe mye!!! du kan evt skifte vifte Lenke til kommentar
RES Skrevet 23. april 2004 Forfatter Del Skrevet 23. april 2004 Hadde Chieftec og ikke QTEC PSU, jeg som rotet i tidligere innlegg. Men jeg byttern til en MIST i ettermiddag unasett. Har alerede Chipset-kjøleribbe (Standard på ASUS P4P800 Deluxe). "Husk AS5 / AS C." Hva er det???? Går nok for en sånn GPU, kjøler om ikke lenge om jeg klarer å høre noe støy fra grafikkkortet etter at overnevnte modding er gjennomført. I'll keep you tuned. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 23. april 2004 Del Skrevet 23. april 2004 hvorfor ikke bare spandere en ny cpu-kjøler + en kabinettvifte... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 "Husk AS5 / AS C." Hva er det???? Kjølepasta / termisk pasta av høy kvalitet som heter Arctic Silver 5 eller Arctic Silver Céramique. http://www.overklokking.no/annet/ceramique/index.html Lenke til kommentar
RES Skrevet 24. april 2004 Forfatter Del Skrevet 24. april 2004 Da var det gjort: Zalman vifte, MIST 350 PSU og 2 stk Sunbeam HD-oppheng +asfaltert kabinett. Det er blitt akseptabelt, men ikke perfekt. (og heller ikke billig....) Har et par spørsmål til: * Hvilken vei skal MIST-PSUen stå? Trodde vifta skulle stå nedver, men da ble teskten på klistremerket oppned, så jeg ble litt forvirra.... * Får ikke sett viftehastigheten på MIST-PSU'en. Går denne på konstant hastighet? Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 24. april 2004 Del Skrevet 24. april 2004 Får ikke sett viftehastigheten på MIST-PSU'en. Går denne på konstant hastighet? Den er temperaturstyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå