Gå til innhold

Asus K8V Deluxe + Athlon64 3200 + KHX pc3500


Ernie79

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å lurer på om jeg skalle bytte ut mitt P4 system:

 

Abit IC7 MAX3

P4 3.0

Kingston HyperX pc3500 (2x512mb)

 

Første jeg lurer på er egentlig om Asus kortet fungerer sammen med rammen min.

 

Vil det gi noe stor forskjell i ytelse?

 

Hvordan er varme utviklingen P4 VS Amd64?

 

Jeg får CPU og hk til 3000 kr så det vil ikke bli den store investeringen hvis jeg evt selger Abit kortet og cpu'en jeg har nå.

 

Synspunkter belønnes med konstant lykkerus resten av livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du vil oppleve noen ytelsesøkning vil avhenge av hva du bruker PC-en til. I spill kan du påregne en 10 - 13 % ytelsesøkning (variasjon mellom ulike spill). I det meste knyttet til video og audio vil ytelsen gå ned. Faktisk over 10 %. Unntak er her noen programmer med Xvid encoding og Ogg Vorbis. Samme gjelder 3D programmer og bildebehandling med Photoshop. For kontor og andre applikasjoner vi du få en ytelseøkning, fra liten til betydelig. Det siste gjelder særlig compilering.

 

Test fra TomsHardware rangerer P4 3,0 med en ytelse på ca 5 % over A64 3200+. Test fra AnandTech gir A64 3200+ ca 2 % bedre ytelse en P4, og test fra The Tech Report gir A64 3200+ ca 3,5 % bedre ytelse en P4. Alt når man slår sammen testresultatene på de ulike testene. Test på X-bit labs, som selv har laget en sammenligning gir A64 3200+ ca 9 % bedre ytelse uvektet. Vektes testen er forskjellen ca 3 % (vekting tilsier at man gir de ulike testene vekt i forhold til et mer normalt bruksmønster). Her er resultatene videre for A64 3200+ i forhold til P4 3,0. 10 % bedre på spill, 10 % dårlige på bildebehandling, 13 % dårligere på media encoding (video og audio), like på multitasking, 13 % dårligere på rendering, og 10 - 12 % bedre på forretningsapllikasjoner.

 

Du kan finne mer her og her..

 

Konklusjon: Vil du ha bedre ytelse. Overklokk P4 3,0 til 3,4 og vent til sokkel 939 kommer på markedet (eventuelt ny Intel plattform). Du vinner faktisk mer i ytelse ved å klokke P4-en en å kjøpe nytt, selv om det koster deg nesten ingenting.

 

Etter det jeg vet er vel varmeutviklingen hos A64 3200+ lavere eller lik P4.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ernie79: Gjør som Snekker`n sier og vent på sokkel 939, for det virker som du har et system som er godt nok og ikke trenger noen umiddelbar oppgradering.

 

Du kan finne mer her og her..

Angående din "totalvurdering/konsturert indeks (35% spill, 25% video, 25% audio, 15% kontor)", så er jeg litt uenig i den fordelingen siden den har såpass kraftig overvekt på audio/video (50%) til tross for at du ikke har tatt med en eneste test med Ogg eller XviD. Det samme gjelder 3D programmer og bildebehandling, hvilken prosessor tror du er raskest på å rendre scener i PovRay og på scripting i Photoshop? For den jevne hjemmebrukeren så er vel 50% spill, 30% audio/video og 20% kontor mer representativt etter min mening :cool:

Lenke til kommentar

Ernie79: Sannsynligvis utfra det ryktene på betaen sier. Men når den kommer i endelig versjon vet jeg ikke. Men snorreh har etter det jeg forstår testen den. Min erfaring, som du ser på signaturen har jeg klådd noen pc-er, er at dobbling av bit gir ytelsesøkning, men at det tar noe tid før programmene er optimalisert.

 

snorreh: Fordelingen er klart diskuterbar, selv har jeg trolig en fordeling på ca 15 % spill, 20 % video, 15 % audio og 50 % kontor/applikasjoner (i og med at photoshop, indesign m.m. ligger der). Derfor er også resultatene presentert for hver gruppe. Når det gjelder Photoshop CS (testet med psbench), oppfatter jeg konklusjonene fra 5 - 6 tester inkl hw.no til å være svært klare i favør P4. Xvid poenget ditt er ikke dumt, derfor skrev jeg det også, selv om en sammenligning jeg gjorde sammen med en kamerat med A64 3000+ viste ikke homogene resultater avhengig av frontend (Virtualdub, DVDx, FlaskMpeg, Vidomi). Ogg Vorbis tror jeg fremdeles har liten utbredelse i forhold til mp3.

 

Mitt poeng til trådstarter er at med klokkepotensialet til P4, har han en PC som ytelsesmessig ligger på høyde med A64 eller bedre, og vil ha en PC som yter høyt til 939 og optimalisert 64bits operativsystem er på markedet.

Lenke til kommentar
snorreh: Fordelingen er klart diskuterbar, selv har jeg trolig en fordeling på ca 15 % spill, 20 % video, 15 % audio og 50 % kontor/applikasjoner (i og med at photoshop, indesign m.m. ligger der). Derfor er også resultatene presentert for hver gruppe. Når det gjelder Photoshop CS (testet med psbench), oppfatter jeg konklusjonene fra 5 - 6 tester inkl hw.no til å være svært klare i favør P4. Xvid poenget ditt er ikke dumt, derfor skrev jeg det også, selv om en sammenligning jeg gjorde sammen med en kamerat med A64 3000+ viste ikke homogene resultater avhengig av frontend (Virtualdub, DVDx, FlaskMpeg, Vidomi). Ogg Vorbis tror jeg fremdeles har liten utbredelse i forhold til mp3.

Ja, enig i mye av det du sier her :)

 

Blib har vært så vennlig å opprette en spørreundersøkelse for meg som burde være relevant for din konsturerte indeks:

 

Undersøkelse: Hva bruker du PC'en din mest til?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...