Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ventilskift på Ford Escort 1,4 98-mod


Tumle

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal prøve å skifte ventil/ løfter på min 1,4 escort.98mod

 

Kan noen hjelpe meg?

 

Følgende har skjedd:

Hadde ventil tikking (helt tydelig 1 ventil) Lydsporet på en sånn elektrisk målegreie hadde 7 "tapp" og 1 "KLIKK".(selvfølgelig fant vi andre lyder men alle ble mer eller mindre identifisert)

Så hadde jeg bilen på verksted :no: EU kontroll og sånn.( ikke motor, altfor dyrt!)

Jeg kjørte fra påskeferie da jeg fikk problemer.

Motoren går, men den går hakkete og kraftløst.

Det første jeg gjorde var å skifte tennplugger. Pluggene på sylinder 1,3,4 var helt greie. Pluggen på sylinder 2 var fuktig (Ikke våt) av bensin og sotete men den tenner)

Jeg startet bilen igjen og den gikk litt jevnere( det var vel på høy tid med det pluggskiftet), men fortsatt hørtes den ut som et sykt helikopter. Da oppdaget jeg til min forskrekkelse at ventiltikkingen var borte.

Motoren starter lett, men går ujevnt.

 

Hva trenger jeg for å skifte ventilen?

Måleblad

Pakninger ( hvilke?)

Ventil

Ventilløftere (Noe mer ?)

Et godt verktøysett

Momentnøkkel (Annet spesial verktøy?)

God tid

 

Holder det at jeg tar av det øverste lokket slik at jeg har tilgang til ventilene eller må jeg ta av hele toppen?

 

Jeg hjalp en kompis med skifte av ventiler på en manta en gang, men det var han som hadde verktøyet og mantaen, jeg ble mest stående å se på. Det var for 10-15 år siden. Derfor alle spørsmålene.

 

Jeg trenger hjelp med stor H.

 

Mvh Tumle

Endret av Tumle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Før du gjør noe som helst, sjekk kompressjonen på alle sylindrene.

Gå igjennom hele tennings-systemet.

 

Men for å skifte ventil, må du ha toppen av.

Løftere kan du til nød skifte med toppen på, ved å sette trykk i den aktuelle sylinderen.

Lenke til kommentar

Takk for tipset.

 

Tennplugger tenner

Tennplugg ledninger er uten brudd og har samme motstand.

Rene kontakter mellom pluggledninger og coil(?)

Rotorhodet hadde et lite rip i metallet, metall tappene i coillokket hadde samme lille rip.

Tennstiften hadde rett åpning og virker.

 

Skal prøve å få tak i kompressjonsmåler i løpet av helgen.

Hvorfor må jeg sjekke kompressjonen?

 

Jeg tror det ender med at jeg må ta av toppen ( hadde håpet å unngå det.)

 

mvh

 

Tumle

Lenke til kommentar

Måling av komp. er en grei måte å finne ut om det er en lekkasje i sylinderen, ved f.eks stempelringene, boringen eller ved ventilene.

 

Det kan være verdt å prøve å skifte rotor og fordelerlokk først, koster jo ikke så mye uansett.

 

 

Pakningene du eventuellt vil trenge er ny toppakning og nye ventilforinger(paraplyer).

 

Du vil nok også trenge en ventilfjærklemme.

 

Slipepasta.

Lenke til kommentar

Høres ut som du har utslitt kamaksel. Hadde samme problem med en gammel Ascona. Den tikket i begynnelsen, og etter hvert lite kraft på en sylinder. Mål først kompressjonen. Er det ikke altfor stor forskjell, dra ut kammen og se om knastene er like spisse!

Endret av poultryman
Lenke til kommentar

Du må tilpasse den nye ventilen til ventilsetet i toppen. Dette gjøres enten ved at du freser med en spesialfres, eller du kan kjøpte noe sugekopp/slipepasta greier hos en rekvesita forhandler.

Hvis du måler kompresjonen til stort sett lik på alle sylindre, så er det ikke noe feil med ventilen din, da ligger problemet andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...