Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av alkohol til mindre årige


Breivik.

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg muligens har et lite problem. Jeg kjøpte nettopp pils for et par venner av meg (alle under 18) på butikken. Det er ikke visste var at det er overvåkningskameraer ved inngangen som muligens kan ha sett at jeg tok imot penger fra dem (Hvis ikke skiltet på mopeden min). Når jeg kom ut av butikken med masser av øl, så kan ekpeditøren ha sett at jeg dro uten poser på håndtaket og kan ha blitt mistenksom, og sett på opptakene. Hva tror dere? Bør jeg være beskymret? (Er jo typisk med å være det tross alt) Jeg har jo faktisk ikke med å gå på i politiets tolleranse.. Dette kan virke absurd, men det hadde vært fint med et par optimistiske, hvis ikke realistiske svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

QUOTE(Lov om vern mot tobakksskader, Lovdata.no-->
QUOTE(SBS @ 16/04-2004 : 20:55

Det er ikke lov å røyke når du er 16...

 

[quote=Lov om vern mot tobakksskader, Lovdata.no)

[b)
§ 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år.[/b] Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

 

§ 2. Alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det samme gjelder for piper, sigarettpapir og sigarettrullere.

 

       Tobakksvarer må ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester.

 

       Et merke som hovedsakelig er kjent som et merke for tobakksvare kan ikke benyttes i reklame for andre varer eller tjenester, så lenge det aktuelle merke benyttes i forbindelse med en tobakksvare.

 

       Tobakksvarer kan ikke lanseres ved hjelp av varemerker som er kjent som, eller i bruk som, merke for andre varer eller tjenester.

 

       Enhver form for gratis utdeling av tobakksvarer er forbudt.

 

       Kongen kan gi forskrifter om unntak fra reglene i denne paragraf.

2045680[/snapback]

 

Hvordan klarer du å tolke utsnittet fra loven over til at det ikke er lovlig å røyke når man er 16? Det er ikke lov å kjøpe røyk som 16 åring, men dersom en 16 åring av en eller annen grunn har røyk (kjøpt i utlandet, funnet på bakken el.), så kan jeg ikke se at han bryter noen lov ved å røyke den.

 

Tilbake til selve topic: Bøter eller i ekstreme tilfeller så kan fengsel bli gitt som straff.

Endret av tZar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...