Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av alkohol til mindre årige


Breivik.

Anbefalte innlegg

Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v.

§ 1-5. Aldersgrense.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av brennevin må ikke skje til noen som er under 20 år.

 

      Salg, skjenking eller utlevering av annen alkoholholdig drikk må ikke skje til noen som er under 18 år.

§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

 

      Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

 

      Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.

 

Utsnitt av dei aktuelle lovene frå lovdata.no

Ein person under 18 år har ikkje lov til å få utlevert eller kjøpt alkohol.

Strafferammen kan være opp til 6 månader i fengsel for langing av alkohol til mindreårige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...men ingen bryr seg, da, ikke her i området i allefall.

 

Når jeg skal ha øl, pleier jeg å få en av kameratene mine som er 18 til å kjøpe for meg - henge mye sammen med de som er et år eldre enn meg + at mange av de som er like gamle som meg er fylt 18. Fyller selv i august. Får som oftest kjøpt selv, men det er mye lettere å få folk til å kjøpe for meg.

 

Ofte er jeg med inn i butikken, tar det jeg skal ha, gir det til fyren min, som så går til kassa, og betaler med pengene jeg gir han. Deretter legger jeg det i en pose og går med det. Nobody gives a fuck, liksom.

 

Minner meg om en gang jeg skulle kjøpe øl, henta en kasse Tuborg, og satt på kassa. Kassedama slo inn og sa at ho skulle ha så-og-så-mye. Vippa opp lommeboka og tok ut penger. Mens jeg rota rundt etter noen mynter for å få akkurat riktig beløp, spør ho om jeg har noe leg på meg. Som en refleks, gammel vane, liksom, sier jeg da at "nei, sorry, jeg har glemt lommeboka,". Følte meg noe dum der jeg sto og betalte, med lommeboka i hånda, og bankkort +++ tydelig synlig. Visa Electron-merket stod tilogmed opp. Ho kikka litt rart på meg, men jeg kikka tilabake og sa at "det går greit, for jeg er jo 19". Fikk kjøpt. Dumme nek i kassa :p

Lenke til kommentar

Det som er tragisk er de totalt hysteriske tilstandene som er i USA.

Det mest utrolige jeg noen gang har sett var i en butikk i USA: En kar hadde nettopp kjøpt endel varer og blant dem var det ei spritflaske og noen øl.Han hadde også med seg en tenåring(som sikkert var 15-16år, trolig datteren). Da de skulle gå ut med varene fikk ikke datteren LOV av betjeningen å bære posen som bla. inneholdt de alkoholholdige drikkene. De måtte forsikre seg om at han selv bar denne posen.....rett og slett hysterisk.

Har også opplevd at folk i midten av 20 årene ikke fikk kjøpt alkohol fordi de ikke hadde med seg gyldig legg. (Gyldig som i amerikansk førerkort; noen vil ikke engang godta norskt pass :scared:).

 

Noe annet latterlig som også er selvopplevd: Jeg og en annen person var i en amerikansk butikk for å kjøpe varer+øl. Da vi kom til disken hadde jeg ikke nok penger så jeg måtte låne litt av kompisen. Istedet for å gi seddelen direkte til meg ble den forsøkt gitt rett til personen bak kassa. Men neida, personen bak kassa ville ikke ta imot seddelen fordi det var alkohol blant varene og jeg var den eneste som hadde fremsvist legitimasjon. Kompisen min måtte derfor da gi pengene til meg og så kunne jeg gi seddelen videre til kassadama!!

ROFL!! :lol:

 

Og kommer du til kassa 02:01 er det absolutt ikke snakk om å få kjøpt alkohol lenger.

 

Men det som er positivt er jo at det er bare mellom 02:00-06:00 det ikke selges. Salgstidene her i Norge(og spesielt da i Oslo) er jo rett og slett helt syke. :angry:

Lenke til kommentar
Heisann

 

Hva er straffa dersom ein blir tatt for å selge/gi alkohol til mindre årig? Tenker på som privatperson, ikke butikk.

 

Mvh Jan Erik

Hva f** er vitsen med å kjøpe til mindreårige da, er det ditt problem at dem ikke får "være kule" og drikke da?...

 

sliter litt med å forstå vitsen.. :roll:

 

 

myndighetene burde sette mer inn på å få ordnet opp i det..

Lenke til kommentar
trodde det var 18 på kjøp av røyk men 16 på å røyke. mener å ha lest det et sted.

Det e bot hvis du blir tatt for å kjøpe øl for midreårige,

Det er ikke lov å røyke når du er 16...

 

§ 5. Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer eller imitasjoner som kan oppfordre til bruk av slike varer, til personer under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.

 

§ 2. Alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det samme gjelder for piper, sigarettpapir og sigarettrullere.

 

       Tobakksvarer må ikke inngå i reklame for andre varer eller tjenester.

 

       Et merke som hovedsakelig er kjent som et merke for tobakksvare kan ikke benyttes i reklame for andre varer eller tjenester, så lenge det aktuelle merke benyttes i forbindelse med en tobakksvare.

 

       Tobakksvarer kan ikke lanseres ved hjelp av varemerker som er kjent som, eller i bruk som, merke for andre varer eller tjenester.

 

       Enhver form for gratis utdeling av tobakksvarer er forbudt.

 

       Kongen kan gi forskrifter om unntak fra reglene i denne paragraf.

 

Der har dere jo svaret, barn!

Stikk å spør kongen om han vil hjelpe dere. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det e vell slik att det er 18 år for å kjøpe røyk, men 16 år for å røyke OFFENTLI?

 

liksom.... det kan umulig være straff for å røyke når du er under 18... for vist d er det så skal i faen me klage til politiet, for i har blitt tatt 6 ganga sammen me en kompiss i nokken saka, å i har røyka i hver å 1 av dem.. å dem fikk fødselsdato å alt.. så d så:p men d e jo her i molde, mange cp snut her:p

Lenke til kommentar
Det e vell slik att det er 18 år for å kjøpe røyk, men 16 år for å røyke OFFENTLI?

 

liksom.... det kan umulig være straff for å røyke når du er under 18... for vist d er det så skal i faen me klage til politiet, for i har blitt tatt 6 ganga sammen me en kompiss i nokken saka, å i har røyka i hver å 1 av dem.. å dem fikk fødselsdato å alt.. så d så:p men d e jo her i molde, mange cp snut her:p

Les FØR du skriver et innlegg. Dette _har_ blitt besvart.

Lenke til kommentar

 

Når jeg skal ha øl, pleier jeg å få en av kameratene mine som er 18 til å kjøpe for meg - henge mye sammen med de som er et år eldre enn meg + at mange av de som er like gamle som meg er fylt 18.

 

 

lol..

med andre ord, er du atten også? Siden de som er _like_ gamle som deg er det?

xD

Lenke til kommentar

 

Når jeg skal ha øl, pleier jeg å få en av kameratene mine som er 18 til å kjøpe for meg - henge mye sammen med de som er et år eldre enn meg + at mange av de som er like gamle som meg er fylt 18.

 

 

lol..

med andre ord, er du atten også? Siden de som er _like_ gamle som deg er det?

xD

My bad. Formuleringen var litt dårlig ja. Mange av de som er på samme alderstrinn som meg (-86) er jo fyllt 18. Var det jeg mente :blush:

Lenke til kommentar

 

Når jeg skal ha øl, pleier jeg å få en av kameratene mine som er 18 til å kjøpe for meg - henge mye sammen med de som er et år eldre enn meg + at mange av de som er like gamle som meg er fylt 18.

 

 

lol..

med andre ord, er du atten også? Siden de som er _like_ gamle som deg er det?

xD

My bad. Formuleringen var litt dårlig ja. Mange av de som er på samme alderstrinn som meg (-86) er jo fyllt 18. Var det jeg mente :blush:

Joda, skjønte det.

Jeg så bare det morsomme ved å lage en vits ut av det.

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...