Gå til innhold

Peltierelement

Anbefalte innlegg

Hei, har en 2.8ghz prescott som utvikler en del varme, og vifta støyer noe vanvittig. Derfor lagde jeg meg et eget vannkjølesystem, dette funka greit siden jeg jobber som cnc-operatør på en mekanisk bedrift.

Hadde ikke kobber men brukte aluminium i vannblokka. Fresa ut et spor identisk med det som brukes på Mistblokkene. Fikk temperaturen ned en ca 20-25 grader, og prosessoren ligger på en temperatur rundt 50 grader.

Bruker radiatoren fra et varmeapparat til en mazda626 for å kjøle vannet, med to 80mm vifter. Men prescotten holder jo nå rundt 50 grader ved belastning og kunne tenkt meg å få ned tempen ytterligere, så jeg lurte på om det gikk an å montere ett peltierelement i vanntanken for å få ned tempen på vannet?

Hadde tenkt å lage et hull i den ene sia av plexiglasstanken hvor den kalde sia vender inn i tanken og er i kontakt med vannet, mens den varme siden vender ut mot en vannkjøleblokk.

Har også en 550watts strømforsyning i kabinettet, og vil dette gi nokk strøm til å drive et peltierelement i tillegg til resten av utstyret i kabinettet (1 hdd, 1cdrom, 1dvdrom, 1 floppy, skjermkort, lydkort stort sett)

Ja jeg er litt usikker på om det går an å bruke peltierelement for å kjøle vannet i tanken, takker for alle svar.

Kan forøvrig nevne at hovedkortet er et Abit IC7-MAX3, og jeg driver nå og freser ut en vannblokk til chipsettet og har også tenkt på muligheten for å vannkjøle strømstyringskretsen for CPUen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
så jeg lurte på om det gikk an å montere ett peltierelement i vanntanken for å få ned tempen på vannet?

Ja og nei, mest nei. Nedkjøling av vann med pelt er lite effektivt. Spesiellt i forhold til hva du vil bruke i strøm, og hva du får igjen. Hvis det skal ha for seg noe bør du nok bruke minst et 220 watts element, med en slags kjøleribbe på den kalde siden som vannet er i kontakt med. Dette for å øke kjøleoverflaten.

Selv ville jeg har styrt unna denne løsningen, og heller laget meg en mer effektiv vannblokk, helst i kobber. Hvis vanntemp var 20-25 grader, så er jo det gode greier.

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Ok takk, ja vanntemp ligger på rundt 20-25 grader og prosessor på rundt 50 ved belastning, så det er jo ikke så ille, og viftestøyen er jeg jo kvitt, så kanskje jeg bare skal la ting være som de er.

Kanskje mer effektiv kjøling av radiator er noe å tenke på.

Lenke til kommentar
så jeg lurte på om det gikk an å montere ett peltierelement i vanntanken for å få ned tempen på vannet?

Ja og nei, mest nei. Nedkjøling av vann med pelt er lite effektivt. Spesiellt i forhold til hva du vil bruke i strøm, og hva du får igjen. Hvis det skal ha for seg noe bør du nok bruke minst et 220 watts element, med en slags kjøleribbe på den kalde siden som vannet er i kontakt med. Dette for å øke kjøleoverflaten.

Selv ville jeg har styrt unna denne løsningen, og heller laget meg en mer effektiv vannblokk, helst i kobber. Hvis vanntemp var 20-25 grader, så er jo det gode greier.

Må si meg enig her, skal du bruke pelt så sett den på cpuèn

Lenke til kommentar
Ok takk, ja vanntemp ligger på rundt 20-25 grader og prosessor på rundt 50 ved belastning, så det er jo ikke så ille, og viftestøyen er jeg jo kvitt, så kanskje jeg bare skal la ting være som de er.

Kanskje mer effektiv kjøling av radiator er noe å tenke på.

Nja, hvis du vil forandre noe, så ta heller en titt på vannblokken, monteringen av denne og evt. pumpe. Vanntemp derimot er jo meget bra - med mindre du bor på et fryselager :p Hvis du har 20 grader på rommet, og vanntemp kryper opp til 25, så blir det ikke stort bedre!

Lenke til kommentar

Beklager å si det, men hvis du har tilgang til CNC maskin så var det kanskje litt dumt å lage en blokk lik Mistblokken. RBX eller Whitewater, evt Waterchill Antartica ville vært mye bedre.

Og selvfølgelig lage blokken i kobber.

20-25 grader i vanntemp er jo meget bra. Spesielt om det er ved normal romtemp. Med den tempen så trenger du ikke tenke på radiatoren, da det nok er blokken evt festemekanismen som er det svake leddet.

For å svare på ditt første spørsmål som de andre også har svart på:

Nei glem det. Så en artikkel for en stund siden (må slutte å formatere for jeg glemmer alltid favorites mappa) hvor dette hadde blitt gjort, og de vant absolutt ingenting på det.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...