Lucifer 666 Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 Lusifer 666 viktig poeng å få med seg er at det er ikke drivstoffet som avgjør effekt utttaket av dynamo. Ved for eksempel 5000 omdreninger på veiva har man maks effekt av dynamo på 14,4 V. Hvis man fortsetter å øke omdr til motoren vil ikke effekten på dynamoen øke. Riktig. Men det jeg mente med drivstoff er at om en motor bruker X ant liter i timen for å ruse til 5000 rpm med null belastning på dynamo, må du gi den mer bensin ellers synker turtallet når du begynner å belaste dynamoen. Likt i et kraftverk, der det står en dyse som regulerer vannmengde alt ettersom turbinen blir belastet for å holde spenning og frekvens stabil. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. juni 2004 Del Skrevet 5. juni 2004 det er ikke drivstoffet som avgjør effekt utttaket av dynamo. Ved for eksempel 5000 omdreninger på veiva har man maks effekt av dynamo på 14,4 V. Hvis man fortsetter å øke omdr til motoren vil ikke effekten på dynamoen øke. Er ikke helt enig der. Volten øker synkront med turtallet og det ender på 40-50V. Grunnen til at det stopper ved f.eks 14,4V(varierer), er pga. spenningsregulatoren. lys er en av de energitapperne som er absolutt lavest i bilen, og vil knapt merkes når det gjelder belastning på dynamo. En gjennomsnitts dynamo leverer maks 75A.(900W) Vanlige kjørelys tilsvarer: 2*55W + 2*5W = 120W 120W tilsvarer ca.13% av den totale kapasiteten til dynamoen, ikke ubetydelig mao. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) lys er en av de energitapperne som er absolutt lavest i bilen, og vil knapt merkes når det gjelder belastning på dynamo. En gjennomsnitts dynamo leverer maks 75A.(900W) Vanlige kjørelys tilsvarer: 2*55W + 2*5W = 120W 120W tilsvarer ca.13% av den totale kapasiteten til dynamoen, ikke ubetydelig mao. Ett eksperiment, ikke noe "bevis" , men en indikasjon på at lys er en betydelig energitapper: La bilen svive på tomgang med varm motor og ha på vanlig nærlys. Skift over til parklys. Resultatet er at turtallet øker. Endret 6. juni 2004 av el-asso Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 (endret) det at merce og audi kjører uten lys er atagelig fordi det ikke er automatiske kjøre lys, altså er bilen import fra tyskland, der er det ikke aut.kjørelys jeg har ikke aut.kjøre lys og glemmer nesten altid å skru på lysa, til noen blinker på meg. Endret 6. juni 2004 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. juni 2004 Del Skrevet 6. juni 2004 jeg skrur på lysa uansett om bilen har automatiske kjørelys eller ei. Grei vane å ha (men så har 95% av bilene jeg har kjørt vært uten automatisk kjørelys) Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 har en import audi 90, glemmer av og til kjørelys... er det noen mulighet for og få auto kjørelys, evt pris? Og en ting til, d er lov og kjøre med parklys og tåkelys på lysdag ja? har diskutert meg grønn med en kompis om dette.... De fleste jeg ser uten lys er gamlinger i merce, eneste lyset de har er blinklyset fra de forlot oppkjørseln.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå